هدف هنديها از شركت در مراسم تحليف روحاني چه بود؟
وزير كشتيراني و حمل و نقل هند در مراسم تحليف روحاني حضور داشت و به نظر ميرسد گرفتن پروژه توسعه بندر چابهار بيش از هر چيزي براي اين نماينده هندي اولويت داشت. اگرچه پيش از اين ايران و هند درباره توسعه بندر چابهار مذاكراتي كرده و تفاهمنامهاي را امضا كردهاند، اما هنوز توافقي براي اجراي پروژه حاصل نشده است. پيشنهادهاي اغواكننده از سوي نماينده هندي در حاشيه مراسم تحليف رييسجمهور از جمله به پايان رساندن پروژه توسعه بندر چابهار تا سال 2018، برگزاري چندين مناقصه براي تاسيس زيرساختهاي كليدي در اين بندر، همچنين تخصيص خط اعتباري 150 ميليارد دلاري براي اين پروژه نشان ميدهد كه اين نماينده دولت هند عزم جزم كرده تا در اين سفر پروژه توسعه بندر چابهار را از ايران بگيرد. پيش از اين هم هنديها درباره توسعه ميدان گازي فرزاد ب تجربه شيريني نداشتند، زيرا در حالي كه اينها اين پروژه را از نظر خودشان تمام شده تلقي ميكردند، اما ايران تفاهمنامهاي را با روسها امضا كرده است. صحبتهاي اين وزير هندي به نوعي جلوه دادن مزيت شركتهاي هندي براي اجراي اين پروژه است. بلومبرگ در اين باره نوشت، گادكاري، وزير كشتيراني و حمل و نقل هند اميدوار است كه بندر چابهار در ايران را كه بسيار براي دهلينو استراتژيك و بااهميت است تا سال 2018 به مرحله اجرايي برساند. روز گذشته وزير حمل و نقل هند در تهران در مراسم تحليف رياستجمهوري ايران حسن روحاني حضور داشت. ناندرا مودي، نخستوزير هند پيش از اين به آقاي روحاني درباره انتخاب مجددش به عنوان رييسجمهور ايران تبريك گفته و به تحكيم روابط همكاري دو كشور تاكيد كرده بود. گادكاري اعلام كرد ايران و هند از سالهاي دور پيمانهاي تاريخي دارند و ما بسيار مشتاق هستيم تا توسعه بندر چابهار را به عهده بگيريم و اميدواريم كه اين پروژه 12 تا 18 ماه آينده به اتمام برسد. گادكاري بسيار مشتاق است تا توسعه بندر چابهار را كه در منطقه سيستان و بلوچستان با انرژي فراوان منطقه خليج فارس قرار دارد، تسريع ببخشد. اين ديدار مقامات هندي و ايراني بسيار برجسته توصيف ميشود چراكه هند كار در اين بندر را سرعت داده و تعدادي مناقصه براي تاسيس تجهيزات كليدي در اين منطقه را نهايي كرده است. وزير حمل و نقل هند گفت كه اميدوار است مصوبهاي از سوي دولت ايران براي تسريع بخشيدن به كار چابهار ايجاد شود و اين مساله، تجارت بين دو كشور را افزايش خواهد داد. براي سرمايهگذاري و تجارت در سطح بيشتر با ايران و ديگر كشورهاي همسايه، كابينه وزارت حمل و نقل سال گذشته مصوبهاي را براي توسعه بندر چابهار شامل دريافت اعتبار 150 ميليون دلاري از «اگزيم بانك» تصويب كرد و همچنين وزارت كشتيراني طوري برنامهريزي كرده است كه شركتي را در ايران براي اجراي پروژههاي اين بندر تاسيس كند. براساس توافق دوجانبه، از آنجايي كه تفاهمنامه بين دو كشور در ماه «مه» گذشته امضا شد، هند قرار است كه تجهيزات ساخت دو اسكله در بندر چابهار فاز يك را با سرمايهگذاري 21/85 ميليون دلار تجهيز كند كه مالكيت اين تجهيزات به طرفهاي ايراني واگذار ميشود كه امكان تمديد آن وجود دارد.