• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3874 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد

چهره‌ها- خبرها

پيشنهاد محمد بن سلمان به انصار‌الله براي پايان جنگ در يمن

مهر به نقل از روزنامه«الشرق» قطر گزارش داد در حالي كه درگيري‌هاي نظامي در مناطق مرزي عربستان ميان انصار‌الله و نيروهاي گارد مرزي رياض تشديد شده است، عربستان اعتراف كرد دو نظامي اين كشور سرگرد «محمد بن سهل العتيبي» و گروهبان «فهد بن عبدالله الذياني» در مرز جنوبي عربستان كشته شده‌اند تا به اين ترتيب شمار تلفات نظاميان سعودي در نوار مرزي جنوبي اين كشور از ۱۰ ماه مه ‌تاكنون به ۴۸ نفر برسد. از سوي ديگر نيز حملات موشكي و توپخانه‌اي ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي اين كشور در مناطق مرزي جازان و نجران افزايش پيدا كرده است و بخش رسانه‌اي ارتش يمن اعلام كرد كه پايگاه نظامي «المعنق» در جيزان را هدف چندين موشك كاتيوشا قرار داده و پايگاه‌هاي «الدخان»، «المشانق» و «المحطه البيضا» هدف حملات توپخانه‌اي ارتش يمن قرار گرفته كه چندين كشته و زخمي در ميان نظاميان سعودي به همراه داشته است. در همين راستا و بعد از تشديد حملات ارتش يمن به مناطق نظامي عربستان و بالا رفتن تلفات نظاميان سعودي در اين مناطق منابع يمني به روزنامه الشرق خبر داده‌اند كه هياتي از انصار‌الله و كنگره مردمي يمن به زودي راهي مسقط، پايتخت عمان خواهد شد. بدون شك اين سفر نمي‌تواند با سفر اخير «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده سازمان ملل در پرونده يمن به عمان و ديدار با مسوولان اين كشور بي‌ارتباط باشد، در همين راستا اين منابع تاكيد كرده‌اند كه عربستان از ولد الشيخ خواسته بود تا در سفرش به عمان از مسوولان اين كشور بخواهد ميان انصار‌الله و عربستان ميانجيگري كند تا درگيري‌هاي نظامي در مناطق مرزي عربستان كه در چند هفته گذشته به اوج خود رسيده متوقف شود. به گفته اين منابع اين پيشنهاد به درخواست «محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان و وزير دفاع اين كشور كه جنگ عليه يمن را رهبري كرده ارايه شده است اما هنوز مشخص نيست كه جزييات پيشنهاد محمد بن سلمان به انصار‌الله چيست. اين نخستين بار نيست كه عربستان بعد از حمله به يمن و ويران كردن اين كشور از انصار‌الله مي‌خواهد كه با مسوولان سعودي ديدار كنند، پيش از اين نيز مذاكراتي پنهاني ميان انصار‌الله و عربستان در استان «ظهران الجنوب» در منطقه «عسير» صورت گرفته كه به آتش‌بسي غيررسمي در برخي مناطق مرزي عربستان منجر شده بود اما با پيشروي ارتش يمن و به دست گرفتن كنترل پايگاه نظامي «الجابري» در مرز با يمن، بار ديگر درگيري‌هاي نظامي در اين منطقه اوج گرفته است.


كنترل ارتش لبنان  بر برخي مقرهاي داعش در مرز با سوريه

بعد از پيروزي‌هاي حزب‌الله عليه النصره در عرسال، ارتش لبنان نيز كنترل برخي مقرهاي استراتژيك داعش در مرز با سوريه را در دست گرفت. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز، ارتش لبنان كنترل برخي مقرهاي استراتژيك داعش بين شهرك‌هاي راس بعلبك و عرسال را در دست گرفته و تعدادي از تروريست‌ها را از پاي درآورد. مرزهاي سوريه و لبنان به ويژه ارتفاعات پيرامون عرسال سال‌ها بود كه به جولانگاه گروه تروريستي النصره و داعش تبديل شده بود. پس از پايان موفقيت‌آميز عمليات حزب‌الله عليه النصره در اين منطقه، ارتش لبنان نيز حملات گسترده‌اي را به مواضع داعش كه مناطق وسيع‌تري را در اختيار دارند، آغاز كرده است. اين حمله بعد از آن صورت گرفت كه حزب‌الله اعلام كرده بود كه ارتش رهبري جنگ عليه داعش در مناطق مرزي را برعهده خواهد گرفت. در پي عمليات نظامي حزب‌الله در مرز با سوريه، جبهه النصره تصميم به خروج از اين مناطق و رفتن به سوريه گرفت. در راستاي توافق ميان حزب‌الله و جبهه النصره، بيش از هزار فرد مسلح و شش هزار آواره سوري از طريق كريدوري امن به استان ادلب سوريه منتقل شدند.


واكنش كره‌شمالي به تحريم‌هاي جديد سازمان‌ملل
كره‌شمالي روز گذشته متعهد شد تا علاوه بر تقويت زرادخانه اتمي‌ خود انتقامي «هزار برابر» سخت‌تر عليه امريكا داشته باشد و به تحريم‌هاي سازمان ملل كه به دليل آزمايش موشك‌هاي بالستيك پيونگ‌يانگ است، پاسخ دهد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، هشدار كره‌شمالي دو روز پس از آن مطرح شد كه شوراي امنيت به اتفاق آرا تحريم‌هاي جديدي براي مجازات كره‌شمالي در نظر گرفت كه شامل منع صادرات زغال‌سنگ و ساير مواد به ارزش يك ميليارد دلار مي‌شود. نيكي هيلي، سفير امريكا در سازمان ملل متحد قطعنامه پيش‌نويس كشورش را «بزرگ‌ترين بسته تحريم‌هاي اقتصادي» عليه كره‌شمالي توصيف كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون