• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

رسول منتجب نيا:

كابينه دوازدهم اعتدالگراتر از كابينه يازدهم است

فعالان اصلاح‌طلب بارها اذعان داشته‌اند كه عملكرد دولت روحاني بر سرنوشت و آينده اصلاحات تاثيرگذار خواهد بود. همين است كه اين روزها كه وزراي پيشنهادي كابينه بايد از سد مجلس شوراي اسلامي بگذرند، دغدغه‌ها و نگراني‌هايي از باب توانايي‌ها و ظرفيت وزرا شكل گرفته است. رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي معتقد است كه شخص رييس‌جمهور بايد در عملكرد وزراي خودش و مجموعه كابينه و ديگر نهادها نظارت مستقيم داشته باشد؛ زيرا مردم رييس‌جمهور انتخاب كرده‌اند و نه وزير. لذا مردم مستقيم از رييس‌جمهور درخواست دارند و خوب يا بد عملكرد وزرا به پاي رييس‌جمهور حساب خواهد شد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد: كابينه پيشنهادي دوازدهم جوان‌تر شده و بعيد است كسي از اين كابينه در مجلس راي اعتماد نگيرد.
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي در گفت‌وگو با خبرآنلاين، با بيان اينكه ابتدا بايد بپذيريم كه دولت حسن روحاني دولت جناحي و حزبي نيست، گفت: او بارها اعلام كرده است كه دولت من فراحزبي است و در قالب هيچ جناحي نمي‌گنجد. ما با توجه به اين موضع بايد انتظارات را به حداقل برسانيم و نبايد انتظارهاي جناحي و حزبي از دولت حسن روحاني داشته باشيم. اين موضوع هم در مورد اصلاح‌طلبان و هم اصولگرايان صدق مي‌كند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: در واقع هدف حسن روحاني آن است كه از نيروهاي كارآمد از جناح‌هاي مختلف استفاده كند. بنابراين انتظارات بايد متناسب با وضعيت ديدگاهي حسن روحاني و كابينه‌اش باشد. منتجب‎نيا ادامه داد: تركيبي از جناح‌هاي مختلف در كابينه پيشنهادي دوازدهم ديده مي‌شود. درست است كه شايد بشود گفت توجه اين دولت به اصلاح‌طلبي بيشتر است و در واقع روحيه اعتدال‌گرايي- اصلاح‌طلبي بر كابينه سايه انداخته است. در عين حال بعضي اعضاي جبهه‌هاي ديگر سياسي هم در كابينه پيشنهادي حضور دارند و اين واقعيتي است كه غيرقابل انكار است. قائم مقام اعتماد ملي ادامه داد: اما آنچه مهم است آنكه رييس‌جمهور به وعده‌هايي كه در زمان انتخابات داده است، پايبند باشد. زيرا مردم در انتظار هستند كه او پاسخگو باشد. علاوه بر اين حسن روحاني قطعا و مسلما بايد پاسخگوي عملكرد وزراي خودش باشد. او نمي‌تواند اگر ضعفي در وزرا وجود داشته باشد، عذر و بهانه بياورد كه وزير چنين و چنان بوده است. بنابراين چون رييس‌جمهور خودش را در مقابل مردم پاسخگو مي‌داند، لابد روي اين مساله فكر كرده و بررسي كرده تا كساني را انتخاب كند كه خودش بتواند پاسخگوي عملكرد آنها باشد.
منتجب نيا با بيان اينكه درباره وزراي معرفي شده بايد روي هم رفته صحبت كرد، گفت: با توجه به شرايط شايد خود من نسبت به بعضي وزرا انتقادهاي اساسي داشته باشم اما قضاوتم قضاوت كلي است. روي هم رفته كابينه پيشنهادي، كابينه جوان‌تر و بانشاط‌تري است و به طرف اعتدال‌گرايي تمايل بيشتري دارد و از اين جهت قابل دفاع است. منتهي شخص رييس‌جمهور بايد در عملكرد وزراي خودش و مجموعه كابينه و ديگر نهادها نظارت مستقيم داشته باشد؛ زيرا مردم رييس‌جمهور انتخاب كرده‌اند و نه وزير. لذا مردم مستقيم از رييس‌جمهور درخواست دارند و خوب يا بد عملكرد وزرا به پاي رييس‌جمهور حساب خواهد شد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه اگر عملكرد دولت دوازدهم براي مردم مثبت نباشد ما در سال 1400 مشكل پيدا خواهيم كرد، گفت: نه فقط ما اصلاح‌طلب‌ها بلكه كليت نظام هم دچار مشكل خواهد شد. لذا ما از جناب روحاني ضمن حمايت از او و با حفظ حق انتقاد كردن، انتظار داريم كه توجه زيادي به عملكرد كابينه داشته باشد تا حضور مردم در حمايت از او رو به افزايش باشد و سير نزولي طي نكند.
او ادامه داد: نمايندگان يك وظيفه‌اي دارند كه بين خودشان و خداوند بررسي و مطالعه كنند و به كسي راي بدهند كه شايستگي مسووليت وزارت را داشته باشد. يعني صرف اينكه ما حامي روحاني هستيم نبايد چشم بسته به وزراي پيشنهادي‌اش راي بدهيم كه اين محاسبه‌اي عندالله نخواهد بود. منتجب‌نيا گفت: لذا نمايندگان مجلس بايد در اين زمينه مطالعه و بررسي كنند و راي واقعي بدهند. رايي كه بتواند پاسخگوي خدا و مردم باشد. اما من احتمال خيلي زياد مي‌دهم اكثريت كابينه راي اعتماد بگيرد. هرچند ممكن است بعضي از آنها راي ضعيفي داشته باشند ولي بعيد است كه كسي از اعضاي كابينه حذف شود. البته وزير علوم هم بايد معرفي شود.
او با توصيه به نمايندگان براي اينكه مستقل تصميم بگيرند و در مذاكرات‌شان با وزرا شرط كنند كه بايد پاسخگوي مردم باشند، گفت: اينكه هر وزيري متعلق به چه جناح و طرز فكري است مهم نيست، مادامي كه آنها در دولت حسن روحاني هستند بايد به انديشه‌ها و افكار روحاني و مطالبات مردم پايبند باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون