• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3883 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ مرداد

عددنوشت

جذب تسهيلات مالي خارجي

بانك مركزي اعلام كرد ميزان جذب و تجهيز منابع مالي خارجي براي طرح‌هاي سرمايه‌اي در ايران در طول دولت يازدهم ۱۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار است كه در قالب ۳۶ طرح در كشور اجرايي مي‌شود و اين مبلغ به منزله «تجهيز قطعي» منابع مالي خارجي بوده و جذب كامل تسهيلات به تدريج و در طول دوره ساخت پروژه‌ها انجام مي‌شود. در پي اعلام آمار مربوط به تسهيلات مالي خارجي در كشور توسط وزير امور خارجه در مجلس شوراي اسلامي بر مبناي آمار بانك مركزي و برداشت نادرست برخي رسانه‌ها به آگاهي مي‌رساند، آمار اعلامي توسط آقاي دكتر ظريف بيانگر ميزان اخذ تسهيلات مالي خارجي براي تامين مالي طرح‌هاي زير‌بنايي و توليدي كشور و عملياتي شدن فرآيند آن از طريق گشايش اعتبار اسنادي است. بر اين اساس، معيار تهيه اين آمار نيز در هر سه دولت نهم، دهم و يازدهم، يكسان و به ميزان مبالغ اعتبارات اسنادي گشايش‌شده براي طرح‌ها و پروژه‌هاي مصوب دولتي و غير دولتي است. اين گزارش حاكي است، اعتبارات اسنادي گشايش شده براي طرح‌ها در دولت نهم در قالب ۸۹ طرح جمعا به مبلغ معادل دلاري 4/3 ميليارد، در دولت دهم با ۲۹ طرح جمعا به مبلغ معادل دلاري 9/3 ميليارد و در دولت يازدهم با ۳۶ طرح جمعا به مبلغ معادل دلاري 8/11 ميليارد بوده است.

ورود ايرباس ۳۲۰ تا پايان امسال

مديرعامل كيش‌اير با اشاره به خريد و ورود ۶ فروند ايرباس خانواده ۳۲۰ به ناوگان كيش‌اير تا پايان سال، از انعقاد تفاهمنامه با بويينگ براي خريد ۱۰ فروند بويينگ MAX خبر داد. محمدتقي جديدي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با كمپاني هواپيماساز بويينگ براي خريد هواپيماهاي بويينگ 737 MAX اظهار داشت: به تازگي با نماينده شركت هواپيمايي بويينگ كه مجوز مذاكره براي فروش هواپيما داشت، مذاكراتي انجام داده‌ايم. وي با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با نماينده بويينگ براي خريد 10 فروند هواپيماي بويينگ مكس اظهار داشت: اين هواپيما قادر است مسيرهاي 5 تا 6 ساعته را به راحتي طي كند، به عنوان مثال‌ اين هواپيما مي‌تواند از فرودگاه امام خميني(ره) به چين، لندن، كشورهاي حاشيه خليج فارس، روسيه، اروپا، استكهلم و در جنوب تا سريلانكا، پرواز يك‌سره داشته باشد. مديرعامل كيش‌اير همچنين از تلاش براي خريد 6 فروند ايرباس خانواده 320 از جمله 318، 319، 320 و 321 خبر داد و گفت: ثبت سفارش به كارخانه‌هاي اصلي و بزرگ توليد هواپيما نظير بويينگ و ايرباس و تحويل هواپيماها زمان‌بر است و ممكن است در برخي شرايط تا 10 سال نيز به طول بينجامد، بنابراين تلاش كرده‌ايم كه از طريقي ديگر، هواپيماهاي ايرباس نو را دريافت كنيم.


تخريب ساختمان‌هاي آلاينده سد لتيان

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران با تاكيد بر اينكه ۴۰ ويلا در پايين سد لتيان تخريب شده است، گفت: ساخت هتل آريانا در حاشيه رودخانه جاجرود در حوزه اختيارات اين شركت نيست كه بخواهد درباره تخريب آن تصميم‌گيري كند. محمدرضا بختياري در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال كه برخلاف اعلام تخريب 230 ويلاي آلاينده آب شرب در تهران گزارش‌ها حاكي از اين است كه اين تخريب‌ها در حد تخريب ديوار ويلاها بوده و در اين ويلاها ساكنان همچنان از آب شرب استفاده مي‌كنند، گفت: تخريب‌ها دو بخش است كه يك بخش آن مربوط به ويلاهايي كه در بستر رودخانه بوده است مثل ويلاهاي خسروآباد در پايين‌ سد لتيان كه 40 ويلاي بزرگ را تخريب كرده‌ايم و برخي نقاط هم ويلا در بستر رودخانه نبوده و حياط آن ويلا در بستر بوده كه آن ديوارها نيز تخريب شده‌اند. وي افزود: در اين خصوص بايد اذعان شود كه 3 نوع بستر در حريم رودخانه وجود دارد كه شركت آب منطقه‌اي تهران مسوول بستر و حريم كمي رودخانه است و حريم كيفي در اختيار سازمان محيط زيست است. بختياري ادامه داد: در خسروآباد ويلاهايي كه تعداد آنها حدود 40 ويلا بوده است بسيار بزرگ و گران‌قيمت بوده‌اند و اقدام به تخريب آنها كرده‌ايم. مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران در پاسخ به اين سوال كه هتل «آريانا» در حاشيه رودخانه جاجرود با وجود تمام هشدارها همچنان در حال ساخت است و آيا تخريب اين هتل
برعهده  محيط زيست است، گفت: هتل آريانا در حريم كيفي رودخانه جاجرود قرار دارد و در حوزه اختيارات محيط زيست است هر چند شركت آب منطقه‌اي تهران همواره با ساخت اين هتل در حاشيه رودخانه جاجرود مخالفت كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون