• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

عباس آخوندي آب پاكي را روي دست مخالفانش ريخت

مقابل شهرفروشي ايستادم

گروه اقتصادي

بيش از نيمي از وقتي كه مجلس براي دفاع از برنامه‌هاي وزرا اختصاص مي‌دهد، در جلسه دفاع عباس آخوندي به دفاع از عملكرد چهارساله او اختصاص يافت. انگار آمده بود، جواب نقدها را بدهد تا از برنامه چهارسال بعدي‌اش رونمايي كند. به نظر مي‌رسيد، جلسه استيضاح است تا جلسه بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي راه و شهرسازي. او قبل از شروع دفاع از خود، متذكر شد كه 132 نماينده براي دفاع از او ثبت نام كرده‌اند.
 جلسه بررسي صلاحيت عباس آخوندي، وزير پيشنهادي راه و شهرسازي، ديروز در شرايطي برگزار شد كه تعدادي از مخالفان و موافقان وزارت او، عصر پنجشنبه سخنان خود را ارايه كرده بودند. با اين حال او اشاره كرد كه مي‌توانسته درباره دستاوردهايش در تريبون‌هاي مختلف سخن بگويد، اما اين كار را نكرده است.
او در اين رابطه توضيح داد كه در سال ۷۴ از افرادي بوده كه درجريان تدوين و تصويب اين قانون بوده و به همين دليل بيش از همه به اين قانون پايبند است. او تاكيد كرد: اما آنچه با آن مواجه هستيم بحث امضافروشي مهندسان در نظام مهندسي است و ما مي‌توانيم جلوي آن را بگيريم.
البته او وعده داد كه براي رفع اين مشكل برنامه‌ريزي شده تا برنامه‌اي تدوين شود كه بر مبناي آن مالك خودش بتواند مهندس ناظر را انتخاب كند تا مهندسان بتوانند به مردم با سلامت كامل خدمت بفروشند.
بحث شيرين مسكن و تهران دو قطبي
اگر نام عباس آخوندي در دوران وزارتش به مسكن مهر پيوند نخورده، حتما در آينده بخشي از خاطراتش به موضوع مسكن‌مهر و حجم بالاي ناراحتي او از اجراي اين پروژه اختصاص خواهد يافت. ديروز هم در جريان جلسه دفاع صلاحيت او در مجلس درباره اقدامات و عملكردش در حوزه مسكن و مسكن مهر گفت: «بخش مسكن دستكاري شده‌ترين بخش در حوزه اقتصاد ملي ايران است، تعداد خانوار موجود در ايران ۲۴ ميليون و ۱۹۰ هزار خانوار و تعداد خانه‌هاي موجود ۲۵ ميليون واحد مسكوني است؛ يعني بيش از خانوار خانه داريم و اين به اين معناست كه بايد اوضاع خوب باشد اما نيست.
آخوندي ادامه داد: آمار سال ۹۵ نشان مي‌دهد ۲ميليون و ۵۸۷ خانه خالي داريم، در حالي كه در سال ۹۰ تعداد خانه‌هاي خالي ۶۰۰ هزار خانه خالي بود يعني در طول پنج سال ۲ ميليون اضافه شده است. همچنين آمار نشان مي‌دهد ۲ميليون و ۱۰۰ هزار نفري وجود دارند كه دو خانه دارند؛ بنابراين در مجموع اين دو عدد، ۴ميليون و ۲۰۰ هزار خانه بلااستفاده در كشور وجود دارد كه ارزش آنها به 470 ميليارد هزار دلار مي‌رسد اين رقم بيش از چهار برابر ارزش بازار بورس ايران است.
او با يادآوري سال‌هاي افزايش قيمت مسكن در سال 84 عنوان كرد: «در اواخر دولت قبل در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قيمت زمين در تهران ۹برابر و آپارتمان ۶ برابر شد.»
آخوندي همانند رويه سال‌هاي اخير كه به‌شدت از عملكرد شهرداري تهران در بخش فروش تراكم انتقاد مي‌كرد، اين موضوع را هم در جلسه دفاع خود متذكر شد و به اين وسيله محمدباقر قاليباف را هم بي‌نصيب از نقدهاي خود نگذاشت. او با اشاره به دو قطبي شدن شمال و جنوب پايتخت گفت: «در حال حاضر قيمت مسكن در شمال تهران نسبت به جنوب پايتخت ۳۱ برابر بيشتر است آيا اين عدالت اجتماعي است. بانك مسكن تا به حال ۲۲ هزار ميلياردتومان يارانه از دولت در بخش مسكن مطالبه دارد آيا اين روند مي‌توانست ادامه داشته باشد؟ آيا اين اتفاقي رخ داده يا نتيجه سوداگري در بازار است. آقاي صادقي (يكي از نمايندگان مجلس) به من گفت براي جلوگيري از برج‌سازي چه كرده‌ايد؟ پاسخ ما اين است كه ما جلوي شهرفروشي و تراكم فروشي را در سراسر كشور گرفتيم.»
جلوي فساد را گرفتم
آخوندي معتقد است كه در حال حاضر تورم مسكن حتي از تورم كشور هم كمتر است؛ براي اين ادعا هم عنوان كرد كه قيمت مسكن رشد نكرده است. البته او علت اين عدم رشد مسكن را ايستادگي‌اش در مقابل فساد ذكر كرد و گفت: جلوي فساد را گرفتيم. من به تنهايي در وزارت راه و شهرسازي جلوي شهرفروشي را گرفتم. آيا ادامه تورم ۵۰ درصد در مسكن قابل قبول بود؟ آيا تداوم اين رشد براي ايران افتخارآفرين بود؟ من علاقه ندارم در اين افتخار شريك باشم.
 آخوندي البته در ادامه مسكن مهر را هم بي‌نصيب نگذاشت. او به سرعت نقش محوري دولت قبل را در طرحي كه به زعم او ناموفق بوده، متذكر شدو گفت: «از دولت گذشته تا به حال فقط براي مسكن مهر بيش از ۱۰۰ هزار ميلياردتومان هزينه شده است آيا ادامه آن به نفع ايران بود؟ از يك سو من متعهد بودم مسكن مهر را خانه به خانه و واحد به واحد بسازم و تكميل كنم به همين خاطر در چهار سال ۹۰۰ هزار واحد مسكن مهر را به طور كامل تحويل دادم اين در حالي است كه بسياري از خانه‌هاي تحويلي مسكن مهر در دولت قبل به صورت ناقص به ساكنان داده مي‌شد اما من به طور كامل و با تكميل زيرساخت‌ها و روساخت‌ها آنها را تحويل دادم. من معروف شدم به كسي كه به مسكن مهر بي‌مهري مي‌كند اما همه واحدها را تحويل دادم. من داوطلبانه از فرصت‌هاي تبليغاتي خود استفاده نكردم و در هيچ يك از افتتاح‌ها حضور نيافتم تا مخالفت خود را با طرح مسكن مهر نشان دهم.»
آنها كه به آخوندي تهمت زدند
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي تصريح كرد: يك‌بار از همين تريبون اعلام شد كه آخوندي ۱۲۳ شركت دارد، آيا تهمتي بالاتر از اين هست؟ از كميسيون اصل نود بپرسيد آيا يك مورد از اين اتهامات واقعيت دارد؟
درخصوص حل مشكل خانه اولي‌ها با ارايه گزارشي از آنچه در يك‌سال و نيم اخير انجام شده، گفت: ما مساله خانه اولي‌ها را با راه‌حل پس انداز حل كرده‌ايم تا به حال ۲۱۱ هزار نفر در بانك مسكن براي استفاده از تسهيلات صندوق پس انداز مسكن يكم ثبت نام كردند. همچنين از محل همين صندوق به ساكنان بافت فرسوده تسهيلات هشت درصدي مي‌دهيم بدون دريافت يك ريال يارانه دولتي؛ اين نرخ سود براي نخستين بار است كه در كشور پرداخت مي‌شود.
آخوندي همچنين درباره طرح اختصاصي خود او كه «مسكن اجتماعي» نام گرفته نيز توضيح داد: ما در مسكن اجتماعي به دنبال آن هستيم افراد كم‌درآمدي كه زيرنظر چهار ارگان بهزيستي، كميته امداد، تامين اجتماعي و بنياد مسكن (حساب ۱۰۰ امام) هستند را شناسايي كرده و بنياد مسكن را مسوول هماهنگي اين چهار ارگان قرار داديم. قرار است سالانه ۱۰۰ هزار مسكن اجتماعي ساخته و تحويل گروه‌هاي كم‌درآمد شود اين موضوع زمستان گذشته در دولت به تصويب رسيد و بنياد مسكن در حال حاضر در حال اجراي آن است.

 

مخالفان:

محمود صادقي، نماينده مردم تهران: در مسكن اجتماعي گزارش عملكرد نديديم. طرحش تهيه شده اما از اجراي آن خبري نيست. در حوره حمل و نقل توفيقات خوبي داشتند اما در حوزه ناوبري ضعف‌هايي ديده مي‌شود. از جهت مديريتي اختلافات زيادي ديده مي‌شود و نظام مديريتي‌اش بسيار مشكل دارد، دسته‌بندي‌ها و باندبازي و رقابت‌هاي مخرب در آنجا وجود دارد. با وجود سامان دادن مسكن مهر، تثبيت نرخ آن و افزايش تسهيلات بانكي توفيقات عملكردي مناسبي در مسكن ديده نشده است.
علي بختيار، نماينده مردم گلپايگان و خوانسار: آيين‌نامه جديد كنترل ساختمان، ادامه داد: اين آيين‌نامه به پيچيدگي فرآيند ساخت و ساز، كاهش حجم سرمايه‌گذاري، تزريق ركود بيشتر و كاهش ايمني ساختمان منجر خواهد شد؛ ضمن اينكه اين آيين‌نامه خلاف قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي است. مسكن مهر وضعيت نامناسبي دارد و امروز هم به دليل اجرايي نشدن مسكن اجتماعي كه وعده آن داده شده بود دچار يك تورم در بخش مسكن هستيم.
سكينه الماسي، نماينده عسلويه: آنچه مورد نگراني مردم شده اين است كه احساس مي‌شود دولت يازدهم براي رفع مشكل مسكن فاقد يك نگاه مشخص بوده و صداهاي مختلف از دولت به گوش مي‌رسد. سالانه هزاران نفر از بهترين سرمايه‌هاي كشور در جاده‌ها كشته مي‌شوند. آيا وزارت راه و شهرسازي در زمينه ارزيابي ريسك‌هاي جاده‌اي كشور شناسايي لازم را صورت داده و درباره خطرات آن مطالعه جامعي انجام داده است.


موافقان:
رحيم زارع، نماينده آباده: آقاي آخوندي طي چهار سال اخير ۳۰ هزار ميليارد تومان به كارهاي زيربنايي و راهداري اختصاص داده است. علاوه بر اين ۱۰ هزار ميليارد تومان نيز پروژه اجرا شده است كه بايد دولت مطالبات آن را پرداخت كند. ۵۸۵۰ كيلومتر راه روستايي در دوران تصدي ايشان در وزارت راه ساخته شد.
قرجه طيار، نماينده مردم گنبد كاووس: تلاش براي بازسازي بافت‌هاي حاشيه‌اي و بافت‌هاي فرسوده، تامين مسكن اقشار كم درآمد جامعه، بازنگري در نقشه جامع مسكن، ساخت سالانه ۱۰۰ واحد مسكن در قالب مسكن مهر و طرح‌هاي اجتماعي، افزايش تسهيلات خريد مسكن تا ۱۰۰ ميليون تومان و تسهيلات ساخت مسكن تا ۱۵۰ ميليون تومان از اقدامات مهم آقاي آخوندي بوده است.
جهانبخش محبي‌نيا، نماينده مردم شاهين‌دژ، مياندوآب و تكاب: آقاي آخوندي شجاعت لازم را براي اداره وزارت راه و شهرسازي دارد و از خودش كارايي نشان داده است. براي اينكه بتوانيم به توسعه اين بخش كمك كنيم، فارغ از نگاه‌هاي سياسي، به آخوندي راي مثبت بدهيم.
سيد احسن علوي، نماينده مردم سنندج: وقتي معدل عملكرد وزير پيشنهادي راه و شهرسازي را مي‌گيريم، متوجه مي‌شويم كه در سطح ملي موفق بوده است. در چهار سال گذشته مجموع تخصيص اعتبار به وزارت راه و شهرسازي ۳۰ درصد بوده اما در زمان مديريت آقاي آخوندي با بهره‌گيري از سرمايه بخش خصوصي و غيردولتي، تلاش شده است تا كارها انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون