• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

رييس‌جمهور در مجلس:

بهترين‌ها را به مجلس عرضه كرديم

گروه سياسي|  «خدا را گواه مي‌گيرم كه اگر براي هر وزارتخانه‌اي فردي قوي‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و كارآمدتر پيدا مي‌كردم، ترديد به خودم راه نمي‌دادم.» اين شهادتي بود كه دفاعيه ديروز حسن روحاني از 17 وزير پيشنهادي‌اش به پارلمان را برجسته كرد. در كنار همه تاكيدهايي كه او ديروز در مورد «فرااصلاح‌طلبي» و «فرا اصولگرايي» كابينه‌اش داشت اما اين را هم خوب مي‌دانست كه اين دفاعيه با دفاعيه‌اي كه او چهار سال پيش در همان ساختمان اما با حضور چهره‌هاي متفاوت‌تري انجام داده بود متفاوت است. اين‌بار نه عليه وزرايش فيلم نشان داده بودند و نه كسي سراغ خط و ربط‌هاي سياسي كابينه‌اش رفته بود. خودش هم مي‌دانست كه اين‌بار راه سخت چهار سال پيش را پيش رويش ندارد. شايد البته تصور مي‌كرد به جاي 16 وزير هر 17 وزير پيشنهادي‌اش به كابينه راه پيدا مي‌كنند و تنها وزارتخانه تعيين تكليف نشده وزارت علوم خواهد بود اما ديروز روز خوبي براي او بود. وزرايش راي بالايي گرفتند و آنها كه تصور مي‌شد امكان دارد راي نياورند هم با آراي لب مرزي به كابينه رسيدند اما مجلس به گزينه او براي وزارت نيرو اعتماد نكرد. هر چه كه بود ديروز براي چندمين بار خيال حسن روحاني از مجلس راحت شد كه همراه اوست نه مقابل او.

روبه‌روي ما در قفل شده‌اي به نام تحريم وجود داشت
رييس‌جمهور با بيان اينكه كل بودجه دولت حدود 300 هزار ميليارد تومان است و بر مبناي محاسبات اخير سازمان برنامه و بودجه بايد شرايط جديد را به همه وزرا ابلاغ كند، گفت: سال گذشته 40 هزار ميليارد تومان به صندوق‌هاي بازنشستگي پرداخت شده و اين در حالي است كه اين صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نيست و خود صندوق بايد متكفل باشد. روحاني افزود: زماني كه مي‌گفتيم خزانه خالي را تحويل گرفتيم در حقيقت صندوق‌هاي ما هم علاوه بر خزانه خالي بود به گونه‌اي كه هيچ صندوقي امروز قادر نيست به تعهدات خودش عمل كند. رييس‌جمهور اظهارداشت: وقتي دولت ناچار است در بودجه 300 هزار ميليارد توماني، 40 هزار ميليارد تومان به صندوق‌ها پرداخت كند، بيش از 40 هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي بدهد و تقريبا بر اساس مصوبه مجلس 60 هزار ميليارد تومان هم به صندوق توسعه واريز كند در حقيقت نيمي از بودجه دولت را اينگونه مصرف كرده است و اگر بخواهيم بدهكاري دولت به بخش خصوصي، پيمانكاران، بانك‌ها و بانك مركزي هم حساب كنيم، ديگر هيچ چيزي باقي نمي‌ماند؛ پس ما شرايط آساني پيش رو نداريم. رييس‌جمهور با اشاره به برطرف شدن مشكل تحريم‌ها اظهارداشت: يك وقتي بود مي‌خواستيم بدويم روبه‌روي ما در قفل شده‌اي به نام تحريم وجود داشت و امروز اين در باز شده و اين قفل شكسته شده است؛ بعضي‌ها مي‌خواهند همان جاي اول بايستند و بگويند ما كه به نتيجه‌اي نرسيديم. براي دستيابي به اهداف و نتيجه لازم است از جايي كه محترمانه ايستادي حركت و تلاشي انجام شود. امروز راه باز است و همه ما بايد به صحنه آمده و تلاش كنيم اينجا ديگر مخالف و اين جناح و آن جناح و 20 ميليون و 16 ميليون نداريم همه بايد به صحنه بيايند.

مسير ساده و هموار نيست
دفاعيات حسن روحاني كه ديروز حدودا ساعت 10 صبح به مجلس رفته بود با اشاره به شرايط دولت و كشور آغاز شد. روحاني اظهارداشت: همه ما در دولت و مجلس مي‌دانيم كه شرايط ما شرايط آساني نبوده و راه صاف و ساده‌اي پيش روي ما نيست. در شرايط امروز دنيا براي اروپا، امريكا، آسيا و ديگر قاره‌ها هم مسير ساده و هموار نيست چه برسد به منطقه پرآشوب ما و مشكلاتي كه از گذشته براي همه ما باقي مانده است. رييس‌جمهور اضافه كرد: همه را در كنار هم قرار داديم. بهترين‌هايي كه توانستيم انتخاب كنيم همين‌هايي است كه به مجلس عرضه كرديم. خدا را گواه مي‌گيرم كه اگر براي هر وزارتخانه‌اي فردي قوي‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و كارآمدتر پيدا مي‌كردم، ترديد به خودم راه نمي‌دادم. خدا گواه است در محضر شهداي مجلس كه عكس‌هايشان را زيارت مي‌كنيم و روح‌شان حاضر است، هيچگاه بر مبنايي كه اين فرد با من رفاقت قديمي داشته يا حتي در 4 سال دولت چگونه با هم رفتار كرديم يا اينكه از چه جناح و حزبي است، هيچ يك از اينها براي من مطرح نبوده است. روحاني تصريح كرد: دولت دوازدهم فرااصولگرايي، فرا اصلاح‌طلبي و فرا اعتدال‌گرايي است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهميت خواهد داد و دولتي است كه با همه توان خودش مراقبت خواهد كرد كه آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن ميانه‌روي كه مورد انتظار است، به‌كار بگيرد. در تلاش‌هاي خودمان بهتر از اين افراد پيدا نكرديم، شما هم البته در فرصتي كه داشتيد بررسي و تحقيق كرديد بيانات‌تان را در اين تريبون مطرح كرديد و البته راي با شما.

زنگنه يك جوان را به جاي خود معرفي كرد
روحاني با اشاره به اصرار براي تصدي وزارت نفت توسط مهندس زنگنه خاطرنشان كرد: البته در ابتدا مهندس زنگنه پيشنهاد ديگري به من داشت، جواني را به من معرفي كرده بود تا به عنوان وزير نفت انتخاب كنم، همان‌جا به ايشان گفتم كه من صد ميليارد دلار سرمايه خارجي مي‌خواهم، اين جوان مي‌تواند بياورد؟ به ترديد افتاد؟ من يك وزيري مي‌خواهم كه اسمش برند باشد. براي جذب سرمايه و من اين را تعارف و شوخي نمي‌كنم اسامي‌ برخي از وزراي ما در دنيا برند جذاب است.
همه افتخار مي‌كنند با ظريف صحبت كنند
روحاني افزود: امروز دكتر ظريف در دنياي سياست يك چهره جذاب است، همه افتخار مي‌كنند با آقاي ظريف صحبت كنند و اين براي حيثيت و كشورمان مهم است. براي من مهم است كه وزير نفت من كسي باشد كه بتواند سرمايه خارجي را بياورد و وزير راه من كسي باشد كه بتواند 18 ميليارد دلار سرمايه خارجي را به كشور بياورد بدون اينكه از دولت گارانتي بخواهد. رييس‌جمهور تصريح كرد: آقاي آخوندي را مي‌خواهم كه اگر خواستيم هواپيما بخريم هر روز به من نگويد از كدام منابع و پول استفاده كنم و چه طوري بازپرداخت شود. وزيري مي‌خواهم كه با شهامت بگويد كه هواپيما مي‌خرم پول و بودجه كشور را نياز ندارم، خودم با اين هواپيما بازپرداخت مي‌كنم، قرارداد بزرگ مي‌بندم دنيا هم اعتماد مي‌كند. درست است كه دنيا به ملت و به دولت يازدهم اعتماد كرد و به دولت دوازدهم اعتماد مي‌كند، اما وزير در جاي خودش نقش بسيار ارزشمندي دارد. اينطور نيست كه وزير يا معاون رييس‌جمهور در امري كه به او واگذار مي‌شود، بي‌نقش باشد، او مي‌تواند با نقش خودش سرمايه خارجي را جذب كند. رييس‌جمهور با اشاره به لايحه تقديمي دولت به مجلس شوراي اسلامي مبني بر جداسازي بخش‌هاي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، وظايف ربيعي را در حال حاضر در اين وزارتخانه بسيار سنگين برشمرد و گفت: وظيفه دولت در راستاي اينكه وزارتخانه‌ها را چابك‌تر، كوچك‌تر و فعال‌تر كنيم ارايه لايحه به مجلس شوراي اسلامي بود و شما هم هر چه كه به مصلحت كشور است، انجام دهيد.

دفاعيه روحاني از وزير جوان كابينه
اشاره ديگر روحاني به آذري جهرمي، وزير پيشنهادي ارتباطات بود كه در روزهاي اخير حواشي بسياري در مورد او مطرح شده بود. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه معرفي يك جوان براي تصدي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نخستين تجربه در اين زمينه است، افزود: علت اينكه گفتم آقاي جهرمي بيايد و اين مسووليت را بپذيرد اين است كه امروز از ارتباطات مهم‌تر در عمل فناوري اطلاعات و فضاي مجازي و فضاي سايبري است. فناوري ارتباطات بسيار مهم است. روحاني خاطرنشان كرد: آقاي جهرمي در جلسات شوراي عالي فضاي مجازي يك مدتي از طرف آقاي علوي مي‌آمد، آن وقتي كه در وزارت اطلاعات بود و مدتي هم از طرف آقاي واعظي مي‌آمد. در هر دو بخش شاهد بودم كه هميشه در مساله امنيت و آزادي اين دو را با هم در نظر مي‌گرفت. اين حرف نسبت به ايشان ناحق است، اگر كسي فكر كند، ايشان آزادي را به مذبح مي‌برد، اينطور نيست، علت اينكه اصرار كردم ايشان بيايد به خاطر اينكه مسائل پيچيده فراواني در اين بخش داريم. رييس‌جمهور اضافه كرد: علت اينكه بايد مسائل امنيتي را بلد باشد اين است كه اگر بلد نباشد همان روز اول گيرش مي‌اندازند و چون مخالفند استدلال امنيتي مي‌كنند، البته من اگر خودم حضور داشته باشم، منم به اندازه آنها مسائل امنيتي را بلدم و جواب مي‌دهم ولي اگر در جلسه حضور نداشته باشم، بايد يك كسي باشد كه مسائل امنيتي را هم بلد باشد، تا بتواند از آزادي مردم، از شبكه‌هاي اجتماعي و از اشتغال مردم در فضاي مجازي حراست كند ما بايد همه ابعاد مساله را در نظر بگيريم. روحاني گفت: وقتي وزير جوان بياوريم مي‌گويند همه پلكان را طي نكرده، همه پلكان را طي كند، مي‌گويند چرا جوان‌تر نياورديد سن آن بالاست. به اعتقادم مي‌توانيم جوان را بياوريم كما اينكه در اول انقلاب اين كار را كرديم و در بسياري از موارد موفق بوديم.

منتقد نبايد از وزير اطلاعات بترسد
رييس‌جمهور در دفاع از وزير پيشنهادي اطلاعات اظهارداشت: علت اينكه اصرار كردم آقاي علوي در وزارت اطلاعات راه‌شان را ادامه دهند با اينكه كار ايشان كار بسيار سخت و مشكلي است به خاطر اينكه آقاي علوي جزو آنهايي است كه آزادي را نمي‌برد، پاي درخت امنيت هر روز قرباني كند و اين مساله برايم مهم است. وزير اطلاعاتي مي‌خواهم كه مردم از اسم وزير اطلاعات و مامور اطلاعاتي نترسند، فقط بايد خائنين و آدم‌هايي كه ضد منافع ملي هستند، بترسند، منتقد نبايد از وزير اطلاعات بترسد. البته وزير اطلاعات در اين 4 سال كاري به كسي نداشت، ديگران به او كار داشتند. منتقد نبايد از وزير اطلاعات بترسد ولي كسي كه ضد اين نظام است البته كه بايد از وزير اطلاعات بترسد، چون دستگاهي است كه مي‌خواهد نظارت كند. رييس‌جمهور تصريح كرد: وزارت اطلاعات در بعضي از بخش‌هايش خيلي موفق بود در بعضي از بخش‌هايش هم نيمه موفق بود كه شرط ما با آقاي علوي اين بوده كه آن نيمه‌ها اين‌بار تكميل شود. در بحث امنيت و مبارزه با گروهك‌هاي تروريستي، انصافا وزارت اطلاعات موفق بود، خوب كار و تلاش كرد، خيلي از جاهاي ديگر هم وزارت اطلاعات خوب كار كرد. در جاسوسي خوب كار كرد چون بعضي‌ها اگر كسي با خارجي‌ها صحبت كند مي‌گويند اين جاسوس است مي‌گوييم چرا جاسوس است مي‌گويند با يك خارجي حرف زده است، وزارت اطلاعات در اين زمينه تخصص دارد و چون پرونده‌هاي ضدجاسوسي را معمولا مي‌خواهم و اطلاعات مي‌گيرم، بسيار خوب و دقيق و حساب‌شده عمل كرده و جايي هم كه ديگران غيرفني و غيرحرفه‌اي انجام دادند همين معاونت با شجاعت ايستاده و گفتند كه اين كار، كار نادرست و ناصحيحي است بنابراين مهم است كه وزير اطلاعات ما كسي باشد كه اين‌بار مسووليت را بردوش بگيرد.

نمي‌دانيد حجتي چقدر پاك و خوب است
روحاني با بيان اينكه حجتي يكي از وزرايي است كه در كار خودش، كاملا متخصص بوده و شك ندارم كه ايشان كشاورزي را به خوبي مي‌شناسد و مي‌داند كه در بخش كشاورزي بايد چه كاري انجام شود، افزود: آقاي حجتي فردي است كه مهارت و تجربه كافي دارد و همه به ايشان اطمينان و اعتماد دارند، وزيري است كه همه جناح‌ها قبولش دارند؛ فردي متخصص است و من در اينجا شهادت مي‌دهم يكي از پاك‌ترين وزراي ما آقاي حجتي بوده و هست-البته همه وزراي ما اينچنين هستند- نمي‌دانيد چقدر ايشان آدم پاك و خوبي است؛ در مواردي از من اجازه مي‌گيرد كه دچار تعجب مي‌شوم. روحاني با اشاره به اينكه آقاي حاتمي، شخصيتي هستند كه در نيروهاي مسلح و در ارتش جمهوري اسلامي ايران و وزارت دفاع خدمات فراواني انجام دادند، گفت: از امير حاتمي چيزي كه مي‌خواهم اين است كه اولا وحدت سپاه و ارتش بايد تقويت شود و با حضور شما در وزارت دفاع بايد همه سپاهيان‌مان خيال راحت، داشته باشند و اين تجربه شما در وزارت دفاع بسيار مهم است. چون قبلا برادران عزيز سپاه بودند و خدمات بسيار ارزشمندي هم به سپاه و ارتش و هم به ساير نيروهاي مسلح ارايه دادند و شما هم بايد به نحو احسن انجام دهيد و دوم در راستاي تامين فناوري‌هاي روز كه براي تكميل سلاح‌هايمان به آنها نياز داريم، تلاش شود. رييس‌جمهور تاكيد كرد: به روز كردن سلاح‌ها براي ما در شرايط فعلي منطقه بسيار مهم است و ان شاء‌الله اين كار را انجام داده و با موفقيت پيشرفت خواهيم كرد؛ صنعت دفاعي تا جايي كه مي‌شود بايد به مردم واگذار شود. آنجايي كه محرمانه است هيچ، اما بقيه را بيرون ببرند تا ما بتوانيم اين صنعت را فعال‌تر كنيم. رييس‌جمهور در ادامه سخنراني خود به دفاع از رحماني فضلي براي وزارت كشور پرداخت و اظهارداشت: شرط ما اعتدال است از هر جناحي مي‌خواهد استفاده شود. اگر افراط باشد ما با آن كاري نداريم. از معتدلين همه جناح‌ها بايد استفاده و بهره‌برداري شود البته اين كار مشكلي است. روحاني خاطرنشان كرد: وزير كشور رييس شوراي امنيت كشور است. رييس شوراي امنيت بايد با دادگستري و قوه قضاييه و ارتش و سپاه و نيروي انتظامي و اقوام و اقليت‌ها و طوايف كار كند، اين كار پيچيدگي دارد و آسان نيست.

قفل كردن آسان است، كليد پيدا كنيد
رييس‌جمهور همچنين در دفاع از وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهارداشت: دكتر صالحي شخصيت ارزشمند علمي، حوزوي و دانشگاهي هستند و توقع ما از ايشان اين است كه هم خواست رهبري و هم خواست مردم اجرايي شود و اين شدني است. مردم ما گله دارند شما نمايندگان اگر كارهايي به عهده وزير ارشاد است لطفا بگوييد ديگران دخالت نكنند، اگر بناست ديگران مداخله كنند به ما بگوييد وظيفه ما نيست و دولت كنار رود و آنها هر كاري بخواهند بكنند. از 10 جا مجوز صادر مي‌شود بعد يك نفر مي‌گويد آقاي فلاني شكايت كرد، بعد در آن را قفل مي‌كنند، قفل كردن آسان است، كليد پيدا كنيد و قفل را باز كنيد، مدام در را ققل مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون