• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

رييس‌جمهور ايران حفظ برجام را اولويت اصلي وزارت امور خارجه دانست

يك راي اعتماد ديگر به تعامل و تعادل

سارا معصومي

 

پارلمان ايران به حسن روحاني، رييس‌جمهور اعتماد كرد. تكليف 16 كرسي از 18 كرسي موجود در كابينه دولت دوازدهم روز گذشته با راي بالا و حداكثري به گزينه‌هاي معرفي شده از سوي رييس‌جمهور به پارلمان ايران، مشخص شد. روحاني پس از راي اعتماد مردم، نظر مثبت پارلمان را هم جلب كرد. خبر راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به 16 وزير معرفي شده از سوي رييس دولت دوازدهم در رسانه‌هاي بين‌المللي با تاكيد بر اعتماد نمايندگان مردم به تداوم سياست‌هاي دولت حسن روحاني در دوره دوم رياست‌جمهوري‌اش انعكاس پيدا كرد. نحوه پوشش اتفاق‌هاي رخ داده در مجلس در روز يكشنبه در رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي نيز به همان سبك و سياقي بود كه اخبار پيروزي حسن روحاني در انتخابات اخير در اين رسانه‌ها پوشش داده شد. ايران در مسير ميانه‌روي در حوزه سياست داخلي و اعتدال در عرصه سياست خارجي در چهارسال آينده حركت خواهد كرد. سخنان رييس‌جمهور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به خصوص در مورد اولويت‌هاي سياست خارجي ايران و اشاره به توافق هسته‌اي نيز در رسانه‌هاي بين‌المللي انعكاس قابل توجهي پيدا كرد. درحالي كه در پرونده توافق هسته‌اي گذشت هر يك روز به معناي افزوده شدن بر عمر برجام است، رييس‌جمهور نيز در سخنان خود اعلام كرد كه اصلي‌ترين اولويت در حوزه ديپلماسي در چهارسال پيش رو، محافظت از توافق هسته‌اي در برابر اقدام‌هاي ايالات متحده است. روحاني در سخنان خود در آخرين روز پرداختن مجلس شوراي اسلامي به مساله راي اعتماد به وزرا تاكيد كرد كه محافظت از برجام به معناي ايستادن در برابر دشمنان ايران است. اين سخنان در حالي از سوي رييس‌جمهور ايران مطرح شد كه سخنان هفته گذشته وي در همين صحن مجلس شوراي اسلامي و اشاره به اينكه اگر امريكا تحريم‌هاي جديد را پيش ببرد، تهران از توافق خارج خواهد شد در رسانه‌هاي بين‌المللي با عنوان نخستين هشدار برجامي رييس‌جمهور ايران انعكاس پيدا كرد. در حالي كه ايران مي‌گويد به واسطه اقدام‌هاي مخرب و منفي امريكا تاكنون نتوانسته آن طور كه بايد و شايد از منافع برجام منتفع شود، روحاني در جلسه روز گذشته نيز به پيوند اقتصاد و توافق هسته‌اي اشاره و تاكيد كرد كه توافق هسته‌اي راه ارجح براي ساخت اقتصاد آسيب ديده كشور و ايجاد اشتغال است. روحاني فعاليت‌هاي اقتصادي را نيز يكي از مسووليت‌هاي وزارت امور خارجه دانست و تاكيد كرد كه اين وزارتخانه بايد در مسير جلب سرمايه‌گذاري و انتقال تكنولوژي گام بردارد. خبرگزاري فرانسه در گزارش خود در اين باره نوشت: حسن روحاني كه در قالب تعريف‌هاي سياسي به عنوان شخصيتي ميانه‌رو شناخته مي‌شود در ماه مه سال جاري ميلادي توانست بر رقيبي كه از طيف اصولگرايان بود، پيروز شود. او وعده داده كه سياست خود براي تعامل با جهان را ادامه دهد و البته در حوزه سياست داخلي نيز انتظار مي‌رود كه وي آزادي‌هاي مدني بيشتري را پيش ببرد. البته وي از سوي اصلاح‌طلب‌هايي كه تاكنون از وي حمايت كرده‌اند به دليل عدم معرفي يك وزير زن براي كابينه‌اش مورد انتقادهاي شديدي قرار گرفته است.
كارت سبز به دو وزير عملگرا
خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي در اين باره نوشت: پارلمان ايران به دو وزير عملگراي كابينه يازدهم يعني وزراي نفت و خارجه دوباره اعتماد كرد. بيژن زنگنه به دليل فعاليت‌هايش در افزايش استخراج و صادرات نفت ايران در سال گذشته كه نخستين سال رهايي اين كشور از بند تحريم‌هاي رنگارنگ بود در داخل محبوبيت و اعتبار پيدا كرده است. در دوره وي همچنين قراردادهاي چند ميليارد دلاري با كمپاني‌هاي مهم بين‌المللي مانند توتال فرانسه نيز منعقد شد. به گزارش «اعتماد»، وزارت نفت در حالي توانست مهر ثبت اين قراردادها را بزند كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده تمام عزم خود را براي ممانعت از عادي شدن روند تجارت با ايران جزم كرده است. گزينه ديگري كه راي اعتماد به وي در خبرگزاري رويترز با واكنش روبه‌رو شد، محمدجواد ظريف بود. رويترز در اين باره نوشت: ظريف، مذاكره‌كننده ارشد ايران در مذاكرات هسته‌اي سال 2015 بود. مذاكراتي كه منجر به پايان يافتن تحريم‌هاي هسته‌اي ايران در ازاي محدود شدن موقت برنامه هسته‌اي ايران شد. رييس‌جمهور ايران روز گذشته در صحن علني تاكيد كرد كه مهم‌ترين مسووليت وزيرخارجه ايران ايستادگي براي محافظت از برجام خواهد بود تا اجازه ندهد كه امريكا در كارشكني‌هايش موفق شود. خبرگزاري شينهوا نيز در اين باره نوشت: رييس‌جمهور ايران كه يك هفته پيش تهديد كرده بود اگر وضع تحريم‌هاي هسته‌اي آغاز شود، تهران از توافق هسته‌اي خارج خواهد شد، تاكيد كرد كه اصلي‌ترين رسالت وزارت خارجه در چهارسال آتي حفاظت از برجام در برابر امريكا است. وي روز گذشته پيش از راي‌گيري پارلمان ايران براي راي اعتماد به اعضاي كابينه اعلام كرد كه اين توافق بهترين مسير براي پيش رفتن به جلو است. سايت نيو عرب نيز در اين باره نوشت: روحاني در حالي مي‌گويد حفظ توافق هسته‌اي اولويت اصلي دستگاه ديپلماسي دولت دوازدهم است كه واشنگتن در ماه جولاي پس از آزمايش موشكي كه ايران انجام داد، تحريم‌هاي جديدي را عليه اين كشور وضع كرد. تهران و واشنگتن هر دو يكديگر را به نقض برجام متهم مي‌كنند. تنش ميان ايران و امريكا بر سر برجام از زماني كه دونالد ترامپ جاي باراك اوباما را در كاخ سفيد گرفته، بيشتر شده است. در 7 ماه گذشته دولت وي دو بار پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد كرد و اين در حالي است كه ترامپ اين توافق را كه متعلق به باراك اوباما است بدترين توافق تاريخ خوانده است. تايمز عمان نيز در بخشي از گزارش خود درباره راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي حسن روحاني نوشت: تاييد 16 نفر از 17 وزير پيشنهادي روحاني توسط مجلس را مي‌توان نشانه‌اي براي محبوبيت سياست‌هاي وي در عرصه داخلي و خارجي دانست. با اين وجود هنوز هم بخش‌هايي از جريان اصولگرايي كه در چهارسال آينده اپوزيسيون به حساب مي‌آيند مخالف برنامه وي براي نزديكي به غرب هستند.
وزير دفاع متفاوت
گلف نيوز اما از معدود رسانه‌هايي بود كه از زاويه‌اي ديگر به جلسه راي اعتماد روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي نگاه كرد و ترجيح داد وزن تحليل را بر انتخاب وزير دفاع جديد براي دوره دوم رياست‌جمهوري روحاني متمركز كند. اين رسانه در اين باره نوشت: قانونگذاران پارلمان ايران روز گذشته به 16 وزير معرفي شده از سوي حسن روحاني راي اعتماد دادند كه ژنرال امير حاتمي به عنوان وزير دفاع پيشنهادي يكي از كساني بود كه اين راي اعتماد را دريافت كرد. وي نخستين وزير دفاع ايران در 25 سال گذشته است كه از دل ارتش بيرون آمده است. محمدجواد ظريف و بيژن زنگنه كه شناخته شده‌ترين وزراي كابينه هستند به ترتيب 236 و 230 راي را به خود اختصاص دادند. ژنرال امير حاتمي روز گذشته موفق شد با 261 راي موافق بيشترين ميزان آرا را به خود اختصاص دهد. حاتمي 51 ساله در سخنان خود در صحن علني مجلس گفته بود كه توسعه برنامه موشكي ايران در راس اولويت‌هاي كاري وي قرار دارد. وي در حالي بر توسعه موشك‌هاي بالستيك تاكيد كرده است كه ايران و امريكا در حال حاضر بيشترين اختلاف‌ها را بر سر همين موضوع با هم دارند. امريكا آزمايش‌هاي موشكي اخير ايران را نقض قطعنامه 2231 مي‌داند و اين در حالي است كه ايران اعتقاد دارد در متن قطعنامه جمله‌بندي كه دال بر خلاف بودن آزمايش‌هاي موشكي اين كشور باشد، وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون