• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

مسعود بارزاني، رييس منطقه كردستان عراق:

تهديدي براي ايران يا تركيه نيستيم

مسعود بارزاني، رييس منطقه كردستان عراق با تاكيد بر اينكه طرح استقلال خواست مردم اين منطقه است، گفت كه از برگزاري همه‌پرسي عقب‌نشيني نمي‌كند. به گزارش خبرگزاري فارس، مسعود بارزاني در گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه سعودي «عكاظ»، از رفتار دولت بغداد با منطقه كردستان ابراز نارضايتي كرد و گفت كه همين مساله صبر او را به پايان رساند و او را به سوي برگزاري همه‌پرسي و تلاش براي احقاق حق كردها در تعيين سرنوشت منطقه كردستان سوق داد.
عربستان جايگاه ويژه‌اي در قلب ما دارد
مسعود بارزاني در پاسخ به سوالي درباره روابط و دوستي با «ملك سلمان» و روابط اربيل و رياض گفت: پيش از اينكه درباره روابط عربستان با منطقه كردستان سخن بگويم، دوست دارم از ملك سلمان كه دو سال پيش با وي ديدار كردم و از لطف و كرمش بهره بردم، قدرداني كنم. روابط ما با عربستان از زمان پدرم «ملا مصطفي بارزاني» و ملك عبدالعزيز بسيار عميق و تاريخي و فوق ممتاز بود و تاكنون نيز ادامه داشته است. براي عربستان در قلب ما در كردستان جايگاه ويژه‌اي وجود دارد. اين مساله نيز به نقش عربستان و جايگاه آن در جهان اسلام باز مي‌گردد. براي عراق نيز به طور كلي، روابط اكنون در مسير صحيح قرار گرفته است هرچند كه بايد مدت‌ها پيش اين اتفاق مي‌افتاد.
طرح استقلال متعلق به شخص بارزاني نيست
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا همچنان بر برگزاري اين همه‌پرسي تاكيد داريد؟ گفت: «پروژه استقلال طرح ملت كرد در كردستان عراق است و به مسعود بارزاني منحصر نمي‌شود. من افتخار آن را داشته‌ام كه اين پروژه را هدايت كنم.» رييس منطقه كردستان عراق درباره تماس «تيلرسون» وزير خارجه امريكا و خواستش مبني بر به تاخير انداختن زمان برگزاري همه‌پرسي، گفت: من با اين خواست موافقت نكردم اما با گفت‌وگو با بغداد براي مذاكره و ايجاد راهي براي تضمين آينده‌اي بهتر براي طرفين موافقت كردم. اما مطلقا، مساله به تاخير انداختن همه‌پرسي وارد نيست.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اگر بغداد با اصول مشاركت موافقت كند، باز شما اين خواست را رد مي‌كنيد، گفت: تا زماني كه شرايط و فشارها اينگونه باشد، مي‌تواند مشاركت براي يك يا دو سال ادامه يابد اما آن نيز، تا زماني كه سياست بغداد در قبال منطقه كردستان تغيير نكند و حقوق اساسي ما ناديده گرفته شود، اين شراكت نيز منتهي به شكست خواهد بود. رييس منطقه كردستان در بخش ديگري از سخنانش افزود: من معتقدم كه تركيه طي تجربه 25 سال روابط راهبردي با ما را درك كرده است كه رابطه با منطقه كردستان تهديدي براي او نيست بلكه حتي تحول سياسي، اقتصادي و امنيتي در منطقه كردستان به نفع تركيه است و به ثبات وضعيت اين كشور كمك خواهد كرد. ما منافع مشترك زيادي به ويژه در بخش تجاري داريم. ما ثابت كرده‌ايم كه تهديدي براي تركيه و ايران نيستيم كه بالعكس، در نزديك شدن كردهاي تركيه و ايران به كشورهاي‌شان سهيم بوده‌ايم. مساله همه‌پرسي به منطقه كردستان عراق باز مي‌گردد و هيچ ربطي به كردهاي تركيه ندارد. هرچند كه اميدوارم كردهاي تركيه نيز به حقوق خود دست يابند اما اين امر با تفاهم با دولت‌شان و بر اساس شرايط ويژه خودشان ميسر است. اما همه‌پرسي، امري مختص منطقه كردستان است و به كردهاي ايران و تركيه ارتباطي ندارد.
بارزاني در پاسخ به اين سوال كه آيا به راستي دولت بغداد تحت اشغال ايران است، گفت: نه من نمي‌گويم كه تحت اشغال است. اما به روشني نفوذ ايران در بغداد بيش از هر كشور ديگري در عراق است.
دليل روابط متفاوت سليمانيه با ايران در مقايسه با اربيل
بارزاني در پاسخ به سوالي درباره تفاوت‌هايي كه در روابط استان‌هاي مختلف منطقه كردستان با ايران وجود دارد، گفت: اصل ما اين است كه رابطه با ايران بر اساس حسن هم‌جواري و منافع مشترك باشد و هيچ طرفي در امور طرف مقابل دخالت نكند. اما من بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه قيموميت هيچ طرفي را نمي‌پذيريم. درست است كه سليمانيه به حكم موقعيت جغرافيايي‌اش داراي روابطي متفاوت از اربيل با ايران است اما اصل ثابت در سياست منطقه كردستان اين است كه دخالت يا قيموميت ايران قابل قبول نيست. وي در ادامه به ديدارهايش با سردار قاسم سليماني در منطقه كردستان اشاره كرد و گفت كه در اين ديدارها سخناني دوستانه رد و بدل شد و هيچ مشكلي به وجود نيامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون