• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

«جبهه محافظت از نظام جمهوري»، توطئه جديد ائتلاف عربي

حميد رزق در پاسخ به «اعتماد»: عربستان، امارات و امريكا براي رويارويي سياسي و نظامي در يمن برنامه‌ريزي مي‌كنند

يسرا بخاخ 

با ادامه شكست‌هاي عربستان در جنگ يمن و ناتواني در به پايان رساندن بحران و جنگي كه عليه كشور همسايه خود آغاز كرده است، رياض و ابوظبي جنگ در يمن را وارد فاز جديدي كرده‌‌اند. گزارش‌ها حاكي است بعد از اينكه عربستان و امارات نتوانستند در ميدان نظامي كار را يكسره كنند، مي‌خواهند با نفوذ به بدنه جريان‌هاي سياسي يمني و ايجاد شكاف، اتحاد ايجاد شده در ميان جريان‌هاي سياسي باسابقه يمني براي مقابله با ائتلاف عربي را از بين ببرند. همين اوايل هفته گذشته «عبدالملك الحوثي»، رهبر انصار‌الله در سخنراني براي جمعي از چهره‌هاي سرشناس يمني هشدار داد كه ائتلاف عربي به رهبري عربستان نه تنها در حال جنگ در جبهه‌هاي سرنوشت ساز نظامي است بلكه جبهه‌هاي داخلي را نيز هدف قرار داده است. او از انصار‌الله يمن خواست دست به اصلاحات قضايي زده و افرادي كه خائن ناميد مجازات شوند. رهبر انصار‌الله تاكيد كرد كه در مبارزه با فساد نبايد كسي استثنا شود حتي اگر يكي از اعضاي انصار‌الله باشد. او با اشاره به سفر شماري از اعضاي پارلمان يمن به عربستان و ديدارشان با محمد بن سلمان، وليعهد اين كشور گفت افرادي هستند كه دست نهادهاي قضايي را بسته و نمي‌گذارند تا با فاسدان مقابله كنند اما در عين حال به خائنان اجازه مي‌دهد كه به رياض رفته و با مسوولان سعودي ديدار كنند، اينها در صنعا افرادي را دارند كه اجازه نمي‌دهند كسي مواخذه‌شان كند. او در سخنانش انتقادهايي هم از گروه‌ها و جريان‌هاي همپيمان با انصار‌الله داشت و گفت برخي جريان‌هاي سياسي آن طور كه بايد و شايد با مساله مقابله با دشمن ظاهر نشده‌اند و نقش خود را به خوبي اجرا نكرده‌اند. كاملا واضح بود كه عبدالملك الحوثي در ميان سطور سخنان خود به علي عبدالله صالح و كنگره مردمي يمن كه اخيرا گزارش‌هاي زيادي درباره همكاري‌هاي پنهاني او و امارات و عربستان منتشر شده، اشاره كرده بود. 
در 21 ژوئن گذشته روزنامه العربي الجديد در گزارشي از تلاش امارات و عربستان براي بازگرداندن حزب كنگره مردمي يمن به راس قدرت در اين كشور خبر داده بود، اين روزنامه در گزارش خود گفته بود كه بازگشت صالح به قدرت قرار است از طريق پسر او احمد كه سفير يمن در امارات بوده و هنوز هم به صورت محترمانه در اين كشور اقامت دارد صورت بگيرد. اخيرا هم برخي تصاوير مربوط به احمد علي عبدالله صالح با لباس نظامي كه با شعار «غير از تو كسي را انتخاب نمي‌كنيم» همراه شده را در صنعا منتشر كرده‌‌اند كه گفته مي‌شود اين اقدام با حمايت ائتلاف عربي به رهبري عربستان و مشاركت امارات صورت گرفته است. از طرفي كنگره مردمي يمن تصميم دارد در سالروز تاسيس اين حزب تجمعي در صنعا داشته باشد، اين موضوع به مذاق انصار‌الله خوش نمي‌آيد به همين دليل دستور داده حاميانش در همان روز در دروازه‌هاي صنعا تجمع كنند، اين تجمع نگراني‌هايي نسبت به احتمال وقوع درگيري ايجاد كرده است. بعد از انتقادهاي رهبر انصار‌الله، علي عبدالله صالح در تلاش براي بهبود اوضاع گفت تجمعي كه حاميان او قرار است در صنعا برگزار كنند عليه انصار‌الله نيست بلكه براي مقابله با ائتلاف عربي و كساني است كه از اين ائتلاف براي ايجاد فتنه داخلي حمايت مي‌كنند. 
علي عبدالله صالح روز يكشنبه گذشته از وجود ستون پنجمي در پشت پرده تنش‌هاي اخير ميان انصار‌الله و كنگره مردمي يمن خبر داد و گفت كه تلاش‌هايي صورت گرفته تا جبهه داخلي را در جهت منافع عربستان از بين ببرند. وي همچنين خطاب به انصار‌الله گفت بهتر است به شركاي خود در قدرت اطلاع دهند كه آيا مي‌خواهند به تنهايي قدرت را در دست داشته باشند يا خير. 
وعده‌هاي عربستان به علي عبدالله صالح
حميد رزق، تحليلگر يمني و نزديك به انصار‌الله به روزنامه اعتماد گفت كه امريكا، امارات و عربستان اخيرا تلاش مي‌كنند تا با نزديك شدن به حزب كنگره مردمي يمن، وفاداري اين حزب را به سوي خود جلب كنند و كاري كنند تا علي عبدالله صالح هم به ائتلاف عربي به رهبري عربستان بپيوندد. به گفته رزق اين اقدام با اين هدف صورت مي‌گيرد تا مرحله سياسي جديدي در مقابله با انصار‌الله در داخل يمن ايجاد شود كه بعد از آن هم به رويارويي‌هاي امنيتي و نظامي كشانده شود. نشانه‌هاي اين مساله بسيار روشن و فراوان است، عربستان و امارات در رسانه‌هاي خود با دعوت از فعالان سياسي يمني نزديك به كنگره مردمي يمن يا اعضاي پارلمان نزديك به علي عبدالله صالح به پايتخت‌هاي خود از اين مساله سخن مي‌گويند كه اين امكان وجود دارد كه كنگره مردمي يمن با گروه اخوان‌المسلمين در يمن كه وفادار به عربستان هستند مذاكراتي داشته باشند و همه اينها در يك جبهه واحد تحت حمايت ائتلاف عربي با نام «جبهه محافظت از نظام جمهوري» گرد هم بيايند. به گفته اين تحليلگر يمني ائتلاف عربي به رهبري عربستان و امارات تلاش مي‌كنند كه انصار‌الله را در جهت مقابل جبهه محافظت از نظام جمهوري در يمن نشان دهند و به اين ترتيب يكپارچگي داخلي موجود را از بين ببرند و وعده‌هاي زيادي هم در اين زمينه به علي عبدالله صالح داده شده. به عنوان مثال اينكه تحريم‌ها از او رفع خواهد شد، دارايي‌هاي بلوكه شده‌اش آزاد مي‌شود و اين وعده نيز به او داده شده كه بعد از تبديل يمن به 6 ايالت بر اساس طرحي كه پيش از اين مطرح شده صالح در ايالت ازال كه صعده، صنعا، عمران و ذمار را شامل مي‌شود قدرتي داشته باشد در حالي كه باقي يمن هم تقسيم مي‌شود. رزق گفت: اين سناريويي است كه در حال حاضر مطرح شده اما واقعيت اين است كه امكان تحقق و نتيجه گرفتن چنين طرحي وجود ندارد و اين طرح محكوم به شكست است. مردم يمن در مقابله با تجاوز دشمن و بر سر حمايت از رهبري عبدالملك الحوثي رهبر انصار‌الله متحد هستند و به همين دليل تلاش‌هاي اخير امريكا، عربستان و امارات براي هدف قرار دادن يمن با خريد برخي جريان‌هاي سياسي داخلي يمن با شكست مواجه خواهد شد. 
با اين حال كنگره مردمي يمن تلاش مي‌كند تا اتهام نزديك شدن به عربستان و امارات يا تلاش براي عبور از شراكت خود با انصار‌الله را انكار كند در همين راستا عبدالقوي الشميري يكي از مسوولان ارشد كنگره مردمي يمن اعلام كرد كه اختلاف‌هايي در ديدگاه‌هاي انصار‌الله و كنگره مردمي يمن وجود دارد اما اين اختلاف نظرها در مورد نحوه اداره كشور است و در اصل اين موضوع كه همه با ائتلاف عربي به سركردگي عربستان در وضعيت جنگ هستند هيچ اختلاف نظري وجود ندارد. الشميري در تماس تلفني با خبرگزاري اسپوتنيك گفت كه دعوت از مردم براي شركت در سي و پنجمين سالروز تاسيس كنگره مردمي يمن با اين هدف صورت گرفته تا پيام‌هايي به داخل و خارج از يمن بدهد، پيام كنگره مردمي براي داخل اين است كه بايد جبهه داخلي را تقويت كرد اما به دشمنان خود در خارج از يمن مي‌گوييم كه مردم در برابر تجاوز دشمن ايستادگي كرده و مي‌خواهند صداي خود را به دنيا برسانند اما آنچه كه در رسانه‌ها منتشر شده و ادعا مي‌شود كه براي تقابل با انصار‌الله دست به اين تجمع زده‌ايم، خلاف واقعيت است. الشميري گفت ما هر اختلافي با انصار‌الله داشته باشيم به صورت آشكار روي ميز مذاكره بررسي مي‌كنيم و چيزي براي پنهان كردن نداريم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون