• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

اعتراض محمد جواد ظريف به يك ديدار

علاوه بر اين، اين بازديد با هدفي كه براي آن اعلام شده است با مفاد مختلفي از برجام و قطعنامه 2231 در خصوص نقش آژانس و ضرورت صيانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسي كه در معرض اطلاع آژانس قرار مي‌گيرد نيز ناهمخوان است. شوراي امنيت به نحوي آشكار بر «نقش اساسي و مستقل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در راستي‌آزمايي پايبندي به موافقتنامه‌هاي پادمان» تاكيد كرده است. متاسفانه، برداشت عمومي جامعه بين‌المللي از اين بازديد و هدف اعلامي آن مبني بر «تحت فشار قرار دادن آژانس» آن است كه اين تلاشي است عيان و گستاخانه از سوي يك عضو دايم شوراي امنيت- كه آشكارا نسبت به برجام خصومت مي‌ورزد و مصمم به تضعيف و نابودي آن است – براي وارد آوردن فشار بر آژانس در اجراي وظايفي كه به وسيله قطعنامه 2231 شوراي امنيت و قطعنامه‌هاي شوراي حكام بر عهده آن گذاشته شده است و از اين طريق استقلال و اعتبار عملكرد آژانس تضعيف مي‌شود. 
بايد تاكيد كرد كه – همچنان‌كه به وضوح در برجام و در قطعنامه 2231 شوراي امنيت مندرج است – آژانس بايد از «اخلال در توسعه اقتصادي و فناوري ايران» پرهيز كرده و «مقررات امنيتي لازم‌الاجرا و حقوق اشخاص را محترم شمرده و هرگونه احتياط لازم را براي حفاظت از اسرار صنعتي، فناوري و تجاري و ساير اطلاعات محرمانه‌اي كه در اختيارش قرار مي‌گيرد، مبذول دارد.» هر گونه مشاركت در رويكرد مخرب دولت امريكا در جهت تضعيف «اجراي موفقيت‌آميز» برجام يا ارايه هر نوع اطلاعاتي در خصوص ايران و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كه در گزارش‌هاي معمول مديركل كه به شوراي حكام آژانس ارايه مي‌شود درج نشده باشد، به هر شخص ثالثي از جمله به فرستاده دولت امريكا با مقرره فوق‌الاشاره همخواني نخواهد داشت. 
من اطمينان دارم كه مديركل و تيم او با اين بازديد و ساير تلاش‌هاي مشابه با امانتداري و حرفه‌اي‌گري كامل برخورد خواهند كرد. من از نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجي و سياست امنيتي، در ظرفيت وي به عنوان هماهنگ‌كننده كميسيون مشترك برجام، درخواست مي‌كنم كه اين نامه را ميان تمام اعضاي كميسيون مشترك توزيع كرده و اين موضوع را به دستوركار نشست آتي كميسيون مشترك براي بررسي بيشتر و اقدام مقتضي بيفزايد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون