• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3890 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور

خبر كوتاه

بويينگ اجاره‌اي هما  از آفريقا آمد

يك فروند هواپيماي بويينگ ۴۰۰-۷۴۷ اجاره‌اي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران براي انجام پروازهاي برگشت حجاج در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست. گفته مي‌شود اين هواپيماي امريكايي متعلق به يك ايرلاين نيجريه‌اي است كه ايران‌اير آن را براي پروازهاي بازگشت حجاج اجاره كرده است. سن اين هواپيما 24 سال اعلام شده است. يك مقام آگاه هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در اين باره به تسنيم گفت: براي نخستين‌بار سفر 80 درصد زايران ايراني را ايران‌اير انجام مي‌دهد؛ از اين رو در راستاي خدمات‌رساني مناسب به حجاج جهت پروازهاي برگشت حجاج هما يك فروند هواپيماي بويينگ 400-747 را اجاره كرده است. وي با يادآوري اينكه ايرلاين‌ها معمولا براي پوشش پروازهاي حج خود هواپيماهايي را به صورت ACMI اجاره مي‌كنند، ادامه داد: اين هواپيماي خارجي در اجاره هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران است و كرو پروازي، تعمير و نگهداري و بيمه آن بر عهده اجاره‌دهنده است. البته ايران‌اير كرو پروازي هواپيماي 747 را با توجه به اينكه چنين هواپيمايي را در اختيار داشته، تامين مي‌كند.


تسهيلات ويژه براي تجار افغان در بندر چابهار

دولت ايران قصد دارد براي جذب بيشتر تجار افغان، تعرفه‌هاي گمركي را در بندر چابهار به ميزان ۸۰ درصد كاهش دهد. محمدرضا كريم‌زاده، وابسته اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل گفت، ايران در بندر چابهار تخفيف 80 درصدي در تعرفه صادراتي به تجار افغان مي‌دهد. وي افزود: ايران همچنين تخفيف 75 درصدي در زمينه تعرفه واردات و همچنين تسهيلات انبار كالا به تجاري كه از بندر چابهار استفاده كنند، ارايه مي‌دهد. به گفته اتاق بازرگاني و صنايع افغانستان، حجم فعلي مبادلات تجاري بين ايران و افغانستان 5/1 ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه بخش اعظمي از آن شامل سوختي است كه از طريق بندر چابهار به افغانستان وارد مي‌شود. بندر چابهار به كشور محور در خشكي افغانستان اجازه مي‌دهد تا به جاي بندر كراچي پاكستان، مبادلات تجاري خود را از طريق ساحل ايران انجام دهد. مسير افغانستان به بندر چابهار كوتاه‌تر از مسير افغانستان به بندر كراچي پاكستان است. اين بندر همچنين موجب دسترسي هند به بازار كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان مي‌شود. هند به دليل اختلافاتي كه با پاكستان دارد، فاقد دسترسي زميني به افغانستان است.


دستور حجتي براي ادامه خريد توافقي شيرخام
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران با بيان اينكه بنا بر دستور وزير جهاد خريد توافقي شيرخام تا پايان سال ۹۶ ادامه دارد، گفت: قيمت هركيلوگرم جو در بازار ۱۰۰ تومان كاهش يافته است. عليرضا عزيزالهي با بيان اينكه فاز سوم مشوق صادراتي لبنيات هنوز پرداخت نشده است، اظهارداشت: اين قضيه در دست پيگيري است تا هرچه سريع‌تر فاز سوم يارانه مذكور نيز به حساب كارخانجات لبني واريز شود. وي با اشاره به اينكه خريد توافقي شيرخام همچنان ادامه دارد، اضافه كرد: روزانه حدود ۸۵۰ تن شيرخام از دامداران خريداري و شير خشك استحصالي آن صادر مي‌شود چراكه صادرات اين كالا شرط بهره‌مندي از يارانه صادراتي است. بنا بر دستور وزير جهاد كشاورزي خريد توافقي شيرخام تا پايان سال ۹۶ ادامه دارد و درباره سال ۹۷ بايد مجددا تصميم‌گيري شود. عزيرالهي در بخش ديگري از سخنان خود درباره قيمت نهاده دامي جو، افزود: قيمت اين نهاده در بازار حدود ۱۰۰ تومان ارزان شده و در شمال تا حدود ۸۷۰ الي ۸۹۰ تومان هم رسيده اما در جنوب كشور مقداري گران‌تر و نزديك به ۹۳۰ تومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون