• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3890 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور

خبر

قوه قضاييه با لايحه  منع خشونت عليه زنان مخالفت نكرده است
معاون حقوقي قوه قضاييه با بيان اينكه اين قوه با لايحه پيشنهادي دولت مبني بر منع خشونت عليه زنان مخالفت نكرده است، گفت: اين لايحه به صورت فوق‌العاده در حال بررسي است. ذبيح‌الله خداييان با بيان اينكه لايحه در قوه قضاييه در حال بررسي است، گفت: اتفاقا لايحه منع خشونت عليه زنان به طور فوق‌العاده و ويژه در قوه قضاييه بررسي مي‌شود. اين مقام عالي قضايي با بيان اينكه تهيه لوايح قضايي بر عهده قوه قضاييه است، اظهار كرد: دولت يازدهم پيشنهاد لايحه منع خشونت عليه زنان را ارايه كرد و با توجه به متن فرستاده شده، اين لايحه از حيث ماهيت كاملا قضايي است. وي ادامه داد: لايحه مربوطه به كميسيون بررسي لوايح ارجاع شد و اين موضوع كه با لايحه منع خشونت عليه زنان در قوه قضاييه مخالفت شده است، اصلا صحت ندارد. معاون حقوقي قوه قضاييه خاطرنشان كرد: از آنجا كه در قوانين اخيرا مصوب شده، تاكيد بر حبس‌زدايي و استفاده از مجازات‌هاي جايگزين است و سعي در كاهش عناوين مجرمانه براي حبس‌زدايي مي‌شود برخي مواد اين لايحه پيشنهادي از سوي دولت وصف كيفري و عمدتا به حبس تمايل دارد. خداييان تصريح كرد: لايحه منع خشونت عليه زنان به طور فوق‌العاده در قوه قضاييه در حال بررسي است و بعد از بررسي به منظور تاييد براي رييس قوه قضاييه ارسال مي‌شود.


شرايط واگذاري فرزند خوانده  به «دختران مجرد»

ايسنا| محمد نفريه؛ مديركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور با بيان آنكه دختران مجرد بالاي 30 سال مي‌توانند متقاضي دريافت فرزندخواندگي از مراكز سازمان بهزيستي باشند، گفت: «بر اساس قانون، زوجين بدون فرزند، در رتبه اول اولويت، دختران مجرد بالاي 30 سال در رتبه دوم و زوجين داراي فرزند در رتبه سوم اولويت تقاضاي فرزندخواندگي قرار مي‌گيرند. دختران و زنان بدون همسر در صورتي كه حداقل 30 سال سن داشته باشند مي‌توانند حق سرپرستي دختران را اخذ كنند. تمام شرايط عامي كه براي ساير سرپرستان متقاضي فرزندخواندگي مطرح است، براي دختران مجرد بالاي 30 سال هم در نظر گرفته مي‌شود.
از جمله تقيد به انجام واجبات و ترك محرمات، عدم محكوميت جزايي موثر، تمكن مالي، سلامتي جسمي و روحي، عدم حجر، عدم اعتياد به مواد مخدر، روانگردان‌ها و الكل، عدم ابتلا به بيماري‌هاي واگير يا صعب‌العلاج، صلاحيت اخلاقي، اعتقاد به يكي از اديان مطروح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و... از شرايط عمومي و اصلي اخذ فرزندخواندگي است. برخي شرايط عمومي اين قانون همچون تمكن مالي، سلامت رواني، صلاحيت اخلاقي و... ممكن است ابهاماتي داشته باشد اما در خصوص تمكن مالي منظور آن است كه فرد متقاضي فرزندخواندگي، داراي شغل و درآمدي ثابت بوده، بيمه داشته باشد و بتواند از پس هزينه‌هاي خود و كودك بر‌آيد. در صورت ازدواج دختران بالاي 30 سال بايد همسر آنها نيز به ما معرفي شود و وي نيز روند صلاحيتش بررسي مي‌شود تا در صورت تاييد و داشتن صلاحيت فرزند مجددا به هر دوي آنها واگذار شود.»


رشد صددرصدي آمارخودكشي در كشورهاي خاورميانه

مهر| معاون تحقيقات وزارت بهداشت گفت: «سال ۲۰۱۵ ميلادي بيش از ۲۸هزار نفر از مردمان ساكن در كشورهاي منطقه مديترانه شرقي خودكشي كرده‌اند كه نسبت به ۲۵ سال گذشته افزايش ۱۰۰درصدي را نشان مي‌دهد.»
رضا ملك‌زاده در كنفرانس خبري سيماي سلامت ايران افزود: «بيش از ۸۰درصد بيماري‌هاي منجر به مرگ، بيماري‌هاي غيرواگير است. حدود ۱۰درصد مردم ايران ديابت دارند و در حال درمان هستند و تقريبا ۲۵درصد از مردم ايران، قندخون بالاي ۱۰۵ دارند و پيش‌بيني ما اين است كه در ۱۵سال آينده به ديابت مبتلا مي‌شوند.» مازيار مرادي؛ استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران هم در اين نشست در خصوص آخرين آمار خروجي علل مرگ در كشورهاي مديترانه شرقي گفت: «مطالعات براي بيماري‌ها از سال ۱۹۹۰ شروع شده و مهم‌ترين علل مرگ در ايران بيماري‌هاي قلبي و سكته‌هاي مغزي، حوادث جاده‌اي، بيماري‌هاي قلبي ناشي از فشار خون، آلزايمر، بيماري انسدادي ريه، ديابت، عفونت‌هاي تنفسي و سرطان است و به طور تقريبي يك‌دهم مرگ در كشورهاي منطقه به دليل سرطان‌هاست كه در ايران نيز سرطان معده شايع‌ترين نوع سرطاني است كه منجر به مرگ مي‌شود.
مرگ ناشي از حوادث جاده‌اي، چهارمين دليل مرگ در كشورهاي مديترانه شرقي و سومين علت مرگ در ايران است. خشونت فردي در كشورهاي منطقه مديترانه شرقي طي ۲۵ سال گذشته ۱۵۲ درصد افزايش داشته است در حالي كه رشد اين رقم در سطح جهان، ۱۸ درصد بوده است و حدود ۸۴ درصد از مجموع موارد مرگ ناشي از جنگ و اقدامات قانوني (مانند اعمال قانون زور توسط پليس) در جهان، در منطقه مديترانه شرقي اتفاق مي‌افتد كه جمعيت آن كمتر از ۱۰ درصد از كل جمعيت جهان است. در ايران هم بعد از افسردگي، مصرف مواد مخدر مهم‌ترين علت از بين رفتن سال‌هاي عمر است و بر اساس مطالعات انجام شده، تقريبا ۳۵درصد مردم ايران در معرض سكته‌هاي قلبي و مغزي زودرس هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون