• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3891 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور

از سوی وزير كشور

حكم شهردارتهران صادرشد

حميدرضا خالدي

 ديروز درحالي كه بعد از 4 روز هنوز حكم شهردار تهران از سوي وزارت كشور صادر نشده بود و درشرايطي كه اخبار ضد و نقيض در رسانه‌هاي مختلف منتشر مي‌شد، اعضاي شوراي شهر پنجم تهران در دومين جلسه رسمي خود تصميم گرفتند براي شهرداري پايتخت سرپرست انتخاب كنند؛ اقدامي كه بعد از بيان نظرات مخالف و موافق با راي‌گيري صورت گرفت و در نهايت مصطفي سليمي به عنوان سرپرست شهرداري تهران انتخاب شد. ديروز محسن هاشمي،‌ رييس شوراي شهر در ابتداي جلسه با اشاره به هفته دولت گفت: «اميدوارم همكاري خوبي في‌مابين دولت و شهرداري‌ها علي‌الخصوص شهرداري تهران ايجاد شود كه اين ارتباط موجب شكوفايي هرچه بيشتر شهرها و روستاها خواهد شد. با كمك دولت مي‌توانيم خدمات بهتري به مردم به ويژه مردم پايتخت ارايه كنيم.»
او در ادامه درباره انتخاب سرپرست براي شهرداري تهران گفت: در روز چهارشنبه پس از مراسم تحليف تمام مدارك محمد علي نجفي به عنوان گزينه نهايي شهرداري تهران به وزارت كشور ارسال شد و طي مكالمه‌اي كه با رحماني فضلي داشتم، وزير كشور اعلام كرد كه همان روز چهارشنبه مدارك نجفي را به مراجع ذي‌صلاح ارسال كرده و منتظر جواب است كه اميدواريم هرچه زودتر پاسخ‌ها واصل شوند تا نجفي را در دفتر كار شهردار ببينيم.»
محسن هاشمي در شرايطي اين سخن را گفت كه دقايقي بعد و در ميانه جلسه از صحن شورا خارج شد و بعد از بازگشت از صحبت تلفني خود با محمدعلي نجفي خبر داد و گفت: «لازم است من توضيحاتي در مورد تماس تلفني نجفي به اعضاي شورا بدهم؛ اتفاقات مثبتي در راه است و حتي گفتند حكم سليمي را نزنيد.» او در ادامه گفت: «اما اگر يك ساعت هم باشد بايد سرپرست تهران مشخص شود.» رييس شوراي شهر تهران در ادامه با بيان اينكه به طور جد پيگير آن هستيم تا حكم نجفي به عنوان شهردار تهران امضا شود، گفت: اين پروسه زمانبر است و بايد براساس آيين‌نامه وزارت كشور و شوراي شهر تهران نسبت به انتخاب سرپرست اقدام كنيم. در ادامه جلسه تعدادي از اعضاي شورا به عنوان مخالف و موافقان انتخاب سرپرست براي شهرداري تهران صحبت كردند. زهرا صدراعظم نوري به عنوان مخالف انتخاب سرپرست براي تصدي شهرداري تهران گفت: با توجه به راي ميليوني مردم تهران شهروندان پيامي دادند كه منتخبين آنها به خوبي اين پيام را شنيدند و ظرف سه ماه گذشته به خوبي فردي كه شايسته اين مسووليت بود و از ابتداي انقلاب مسووليت‌هاي مختلفي را برعهده داشته و شناخته شده است، يعني آقاي نجفي را انتخاب كردند. وي افزود: با وجود مسائل و مشكلات عديده اين شهر بايد به سرعت كار بررسي به پايان برسد لذا از وزير كشور انتظار داريم كه حكم شهردار تهران را به فردي كه شناخته شده است، ابلاغ كند و كار تهران هرچه زودتر به فرد و اهلش سپرده شود. انتظار مي‌رود كه شورا به سرعت انتخاب شهردار را انجام دهد، وزير كشور هم پاسخ مردم تهران را هرچه زودتر با ابلاغ حكم شهردار تهران بدهد. سيدحسن رسولي نيز به عنوان يكي ديگر از مخالفان انتخاب سرپرست براي شهرداري تهران تاكيد كرد: علت مخالفت من با توجه به اينكه در تمامي سمت‌هاي وزارت كشور تا سطح معاونت حضور داشته‌ام، يك مخالفت محتوايي است، ما از ابتداي فرآيند انتخاب شهردار و تعيين گزينه براي شهرداري تهران همه موارد را اطلاع‌رساني كرديم لذا معتقدم با تعامل سازنده به معناي مذاكره در شرايط برابر مبتني بر قانون بايد وظايف خود را انجام دهيم. همچنين در ادامه بشير نظري به عنوان موافق انتخاب سرپرست براي شهرداري تهران گفت: نياز است كه سرپرست براي شهرداري تهران انتخاب شود و قانون نيز اين حق را داده كه ما اين كار را انجام دهيم و در كنار آن تلاش كنيم كه حكم شهردار تهران زودتر ابلاغ شود. لذا از وزير كشور تقاضا دارم كه هرچه زودتر نسبت به ابلاغ حكم شهردار اقدام كنند.
سيدابراهيم اميني نيز به عنوان موافق انتخاب سرپرست شهرداري تهران گفت: انتخاب شهردار يك فرآيند است كه از راي دادن اعضا به يك فرد تا صدور حكم از سوي وزير كشور را شامل مي‌شود. لذا خود وزير كشور بايد قانون و تشريفاتي از جمله اخذ استعلامات را براي شهردار جديد رعايت كند اما شهر نبايد بدون شهردار باشد لذا منطق و عقل مشخص مي‌كند سرپرستي را براي شهرداري تهران تعيين كنيم ولو اينكه يك ساعت ديگر حكم آقاي نجفي ابلاغ شود. بايد همكاران لطف كنند و يكي از كاركنان شهرداري را به عنوان سرپرست انتخاب كنند. در نهايت اعضاي شوراي شهر پس از راي‌گيري، با انتخاب سرپرست موافقت كردند. بعد از اين فرآيند نوبت به انتخاب سرپرست بود. در اين راستا مصطفي سليمي تنها كانديداي سرپرستي شهرداري تهران بود كه در نهايت با اخذ 20 راي موافق و يك راي سفيد تا زمان ابلاغ حكم نجفي به عنوان شهردار تهران، به عنوان سرپرست انتخاب شد. بعد از اين انتخاب سليمي با حضور در جلسه علني شوراي شهر تهران، گفت: از اعتماد اعضاي شوراي شهر به بنده تشكر مي‌كنم. وي با بيان اينكه سال‌هاست كه در شهرداري تهران مشغول به فعاليت هستم و با بخش و قسمت‌هاي مختلف آشنا هستم، تصريح كرد: تمام تلاش خود را به كار خواهم بست كه وقفه‌اي در ارايه خدمات به مردم ايجاد نشود. وي با بيان اينكه بذر اميد در دل مردم تهران كاشته شده و تمام تلاش خود را براي پاسخگويي به اين اعتماد و ارايه خدمات انجام خواهم داد، افزود: تا زماني كه حكم نجفي به عنوان شهردار تهران صادر شود عهده‌دار سرپرستي شهرداري تهران خواهم بود. سليمي ١٠ سال سابقه شهرداري مناطق ٦، ١٨، ١٩ و ٢١ را در كارنامه دارد و البته چندين بار هم عزل و خانه‌نشين شده است. او پيش از اين در گفت‌وگويي كه با «اعتماد» داشت تنها جرمش براي عزل را انتقادهايي كه به سيستم مديريت شهري در دوران محمدباقر قاليباف داشت و همچنين عضويت در طيف سياسي اصلاح‌طلبان مي‌دانست. او حدود٢٠ سال سابقه فعاليت به عنوان مدير و كارشناس در بخش‌هاي مختلف وزارت كشور و شهرداري تهران (در دوران كرباسچي، الويري و قاليباف) را دارد و هفته گذشته از او به عنوان يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي شهرداري كرج نام برده مي‌شد كه البته در دقيقه 90 اين رقابت را به رقيب اصلي خود واگذار كرد و از شهرداري كرج باز ماند تا به تهران بيايد و سرپرست شهرداري پايتخت شود.
حاشيه‌هاي يك انتخاب
اما حاشيه‌هاي صادر نشدن حكم محمد علي نجفي كه چند روزي است شدت گرفته ديروز و به خصوص بعد از انتخاب سرپرست براي شهرداري تهران در شبكه‌هاي مجازي اوج گرفت و در نهايت به واكنش رسمي وزارت كشور منجر شد؛ ديروز سيد سلمان ساماني، سخنگوي وزارت كشور درباره موضوع حكم شهرداري محمدعلي نجفي به مهر گفت: «با توجه به اخبار منتشر شده در رابطه با صدور حكم شهردار محترم تهران، به استحضار مي‌رسانم بلافاصله پس از دريافت صورتجلسه شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر معرفي جناب آقاي نجفي به عنوان شهردار منتخب شورا، اقدامات قانوني لازم براي تطبيق شرايط ايشان با مفاد مندرج در آيين‌نامه اجرايي شرايط احراز تصدي سمت شهردار به عمل آمد. همزمان استعلامات لازم از مراجع قانوني انجام شد. تاكنون پاسخ استعلامات به وزارت كشور واصل نشده و به تبع آن حكم انتصاب نيز صادر نشده است. اقدامات قانوني درحال انجام است و هرگونه خبري در اين خصوص از مبادي رسمي وزارت كشور به اطلاع عموم شهروندان عزيز و رسانه‌هاي جمعي خواهد رسيد.» البته اين صحبت‌ها در شرايطي اعلام شد كه نيمه‌هاي روز گذشته خبر تاييد حكم محمد علي نجفي از سوي وزير كشور در فضاي مجازي منتشر شد ولي دقايقي نگذشت كه دوباره رد شد. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران در خصوص شايعات مطرح شده در مورد صدور حكم نجفي گفت: اخبار منتشره در خصوص صدور حكم انتصاب شهردار تهران از سوي وزارت كشور صحت ندارد. حكم انتصاب محمدعلي نجفي هنوز ابلاغ نشده و روند قانوني صدور حكم انتصاب شهردار تهران درحال انجام است.

 

خبر زیر چاپ

وزير كشور حكم شهردار تهران را صادر كرد

در حالی كه صفحات روزنامه اعتماد برای انتشار به چاپخانه ارسال می شد خبرگزاری‌ها خبر دادند که  سرانجام بعد از کش و قوس طولانی حکم شهرداری نجفی امضا شد.  رحمانی فضلی، حکم محمدعلی نجفی، شهردار منتخب شورای پنجم تهران را امضا کرد و او قانونا شهردار تهران شد. سخنگوى وزارت كشور گفت:در اجراى تبصره ٣ ذيل بند ١ ماده ٨٠ قانون شوراهاى اسلامى كشور و انتخاب شهرداران و پس از طى مراحل قانونى، حكم شهردار تهران توسط وزير كشور صادر شد . سامانی گفت: صورتجلسه شوراى شهر تهران درخصوص شهردار پيشنهادى در روز چهارشنبه يكم شهريورماه به وزارت كشور واصل شد و به‌رغم آنكه مطابق قانون فرصت ده روزه اى براى وزارت كشور به منظور تطبيق شرايط فرد پيشنهادى با موازين قانونى پيش بينى شده است، به جهت اهميت مديريت كلانشهر تهران، در روزهاى گذشته، بررسى‌هاى لازم توسط وزارت كشور و همزمان با آن استعلامات قانونى از مراجع ذيصلاح به عمل آمد و باتوجه به وصول پاسخ مثبت استعلامات و تكميل مراحل قانونى، حكم محمدعلی نجفى براى تصدى سمت شهردار تهران توسط وزير كشور صادر شد.

 

شكل‌گيري كميسيون‌هاي تخصصي

ديروز اعضاي شوراي شهر تهران در خصوص تعيين اعضاي كميسيون‌هاي اصلي شوراي اسلامي شهر تهران براي سال اول تصميم‌گيري و راي‌گيري كردند. در ابتدا احمد مسجدجامعي با بيان اينكه بر اساس مصوبه شوراي چهارم كميسيون‌هاي تخصصي از عدد 3 به 6 كميسيون افزايش يافت، گفت: اين افزايش تعداد كميسيون‌ها به دليل افزايش تعداد اعضا نبود بلكه مباحث جديدي نيز ايجاد شده بود كه بايد به آن پاسخ داده مي‌شد. براساس آيين‌نامه اجرايي شوراهاي شهر هر عضو موظف است حداقل عضو يك كميسيون باشد پس با توجه به كاهش اعضا مي‌توانيم عضويت اعضا در بيش از يك كميسيون را در دستور كار قرار دهيم. بعد از اين صحبت‌ها اعضا براي كميسيون‌هاي مختلف كانديدا شده و راي‌گيري نيز در خصوص تعداد كميسيون‌ها انجام شد و مقرر شد هر شش كميسيون باقي بمانند اما به دليل كاهش تعداد اعضا و به حدنصاب نرسيدن اعضاي كميسيون‌ها، در كميسيون حقوقي و نظارت از هر كميسيون يك نماينده حاضر شود. بدين‌ترتيب در جلسه ديروز اعضاي كميسيون‌هاي شش گانه شوراي شهر پنجم مشخص شدند كه بر اساس آن (اماني، حبيب‌زاده، عليخاني و محسن هاشمي) عضو كميسيون عمران و حمل و نقل و (اعطا، سالاري و نژادبهرام) عضو كميسيون معماري و شهرسازي شدند. همچنين (حق‌شناس، خليل‌آبادي، فخاري، مسجدجامعي و نظري) عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي و (آروين فراهاني، رسولي و ميرلوحي) عضو كميسيون برنامه و بودجه و (خداكرمي، ميلاني و نوري) عضو كميسيون سلامت شدند. همچنين اميني به عنوان عضو ثابت كميسيون حقوقي و نظارت انتخاب شد و مقرر شد پنج نفر از اعضاي ديگر شورا به نمايندگي از كميسيون‌هاي ديگر در كميسيون حقوقي و نظارت عضو شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون