• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3891 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور

احتمال نخستين ديدار ظريف – تيلرسون در نيويورك

گروه ديپلماسي| ايران و امريكا همچنان در حالت تهاجم و تنش به سر مي‌برند. برنامه جامع اقدام مشترك موسوم به برجام 7 ماه از عمر 10 ساله خود را در دولت دونالد ترامپ گذرانده است و البته كه همچنان هم روزهاي پرآشوبي را تجربه مي‌كند. نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل اخيرا براي گفت‌وگو با مقام‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي راهي وين شده بود كه البته به گفته مقام‌هاي ايراني وي در اين سفر تلاش كرده بود مقام‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را براي بازديد از تاسيسات نظامي ايران تحت فشار قرار دهد.
سفري كه به گفته برخي منابع آگاه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تور آموزشي براي نيكي هيلي كه كوچك‌ترين آشنايي با جزييات برجام ندارد، بدل شد. همزمان شمارش معكوس براي اعلام سياست‌هاي كلان ايالات متحده در برابر ايران هم آغاز شده است و گفته مي‌شود كه تيم امنيتي – اطلاعاتي دونالد ترامپ بايد تا اواخر ماه اكتبر تصميم خود در اين باره را نهايي كند.
در چنين شرايطي از هم‌اكنون گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال نشست وزيران خارجه ايران و 1+5 در نيويورك در حاشيه 72 امين مجمع عمومي سازمان ملل متحد آغاز شده است. اين مجمع امسال از روز 12 سپتامبر (21 شهريور) كار خود را آغاز مي‌كند. در حالي كه از جانب ايران حسن روحاني، رييس‌جمهور به همراه هياتي متشكل از وزير امور خارجه و برخي معاونان وي به نيويورك سفر خواهند كرد، نگاه‌ها به ديدارهاي هسته‌اي دوخته شده كه هر ساله در حاشيه اين مجمع ميان مقام‌هاي ايراني و 1+5 صورت مي‌گيرد.
محمد جواد ظريف در گفت‌وگوي اخير خود با خبرگزاري ايسنا، در پاسخ به سوالي درباره احتمال برگزاري نشست وزيران خارجه ايران و 1+5 در حاشيه نشست مجمع عمومي سالانه سازمان ملل گفته بود كه هميشه احتمال برگزاري نشست در سطح وزيران خارجه وجود دارد. وي در ادامه افزوده بود: البته اين مساله به تصميم و توافق در كميسيون مشترك برجام در سطح مديران سياسي و معاونان وزيران خارجه دو طرف باز مي‌گردد، بايد ديد تا زمان مجمع عمومي سازمان ملل متحد شرايط چگونه پيش خواهد رفت و برگزاري چنين نشستي مفيد است يا خير. فعلا درخواستي در اين زمينه نداشتيم.
با اين وجود علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي روز گذشته در نخستين همايش ملي فناوري‌هاي كوانتومي در جمع خبرنگاران درباره احتمال برگزاري نشست وزيران امور خارجه 1+5 به علت بدعهدي‌هاي اخير امريكا، افزود: احساس من اين است كه احتمالا آقاي ظريف درباره برگزاري نشست وزيران خارجه ايران و 1+5 در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل اقدام خواهند كرد. اساس صحبت بنده مربوط به نامه‌اي است كه اخيرا وزير امور خارجه به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نگاشته است كه نشان از پيگيري وزارت امور خارجه در مقابله با اقدامات ايذايي امريكايي‌هاست. ما اطمينان داريم عزيزان در وزارت امور خارجه در زمينه پيگيري اجراي برجام و جلوگيري از هرگونه اعمال فشار و جلوگيري از هرگونه اقدام براي مانع‌تراشي از اجراي موفق برجام، تلاش خود را خواهند كرد.
براساس متن برنامه جامع اقدام مشترك، گروه 1+5 و ايران هر دو سال يك بار يا در صورت نياز زودتر به منظور بازنگري و ارزيابي پيشرفت صورت گرفته و اتخاذ تصميم‌هاي مقتضي با اجماع در سطح وزير ديدار خواهند كرد. در شرايطي كه وزراي امور خارجه ايران و 1+5 در حاشيه مجمع عمومي سال جاري در قالب نشست‌هاي عمومي با هم ديدار كنند مي‌توان اين ديدار را نخستين رويارويي محمد جواد ظريف با ركس تيلرسون، وزير خارجه دولت دونالد ترامپ دانست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون