• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

بازار داغ دلالي پول نو

 در حالي بانك‌ها به مناسبت عيد غدير خم توزيع اسكناس نو را آغاز كردند كه در سويي ديگر بازار اسكناس نيز درگير حال و هواي اسكناس‌هاي بانكي است، چمدان اسكناس فروش‌ها به سبز و آبي تغيير رنگ داده و قيمت‌ها در نوسان است.
به روال هر سال بانك مركزي در آستانه عيد غدير خم و با توجه به نيازي كه وجود دارد نسبت به توزيع اسكناس‌هاي نو در بانك‌ها اقدام كرده است. از اين رو همزمان با ۱۲ شهريورماه تا ۱۶ ماه جاري بانك‌هاي عامل در شعب منتخب اسكناس‌هاي نو را در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند. بر اين اساس اسكناس‌هاي ۵۰۰ و ۱۰۰۰ توماني و مسكوك رايج نيكل توزيع مي‌شود.
بانك‌هاي صادرات، ملي، ملت، اقتصاد نوين، پارسيان، سپه و پست بانك در شعب منتخب خود توزيع اسكناس را انجام مي‌دهند. شرايط نيز به گونه‌اي است كه متقاضي مي‌تواند با مراجعه به شعبه هر يك از اين بانك‌ها بدون ارايه مدرك خاصي ۱۰۰ برگ ۵۰۰ توماني و يك دسته ۱۰۰ برگي هزار توماني دريافت كند. در عين حال كه در دريافت سكه‌هاي نيكل نيز محدوديتي وجود ندارد. بايد يادآور شد كه يك نفر مي‌تواند به هر هفت بانك منتخب مراجعه كرده و اسكناس دريافت كند كه در اين حالت قابليت گرفتن ۱۴ برگ اسكناس نو وجود خواهد داشت.
اما در سوي ديگر در چهارراه استانبول و در جايي كه اسكناس‌فروشان چمدان‌هاي خود را باز كرده‌اند، مي‌توان به وضوح تغيير اين چمدان‌ها با هاله‌اي از اسكناس‌هاي ۱۰۰۰ توماني سبز و آبي و ۵۰۰ توماني را مشاهده كرد، در حالي قيمت‌ها در بازار تا حدي تحت تاثير توزيع اسكناس قرار گرفته كه تا قبل از اين ظاهرا روند تا اندازه‌اي صعودي بوده است. در حال حاضر اسكناس‌هاي ۱۰۰۰ توماني تا بسته‌اي ۱۳۰ هزار تومان و اسكناس هزار توماني سبز تا حدود ۵۰۰۰ تومان گران‌تر و ۱۳۵ هزار تومان به فروش مي‌رود. پيش‌بيني فعالان بازار اين است كه هر چه به روزهاي منتهي به عيدغدير خم نزديك‌تر شويم قيمت‌ها نزولي خواهد بود.
جالب اينجاست كه اسكناس‌هاي ۱۰۰۰ توماني سبز به فاصله‌اي كوتاه از توزيع رسمي در بازار پول يعني از خردادماه به راحتي در دست دلالان ديده شده و مورد معامله قرار مي‌گيرند و در حال حاضر نيز تا حدي گران‌تر از اسكناس‌هاي آبي فروش مي‌رود.
ايسنا در اين باره نوشت است؛ اسكناس‌فروشان عنوان مي‌كنند كه وقتي تعداد اسكناس‌هاي سبز در بازار كمتر مي‌شود رقابت بين دو رنگ ۱۰۰۰ توماني نيز بيشتر خواهد شد. اين در حالي است كه در آستانه عيد غدير خم نيز با توجه به اينكه اسكناس‌هاي سبز جديدتر هستند تا حدي تقاضا براي آنها بيشتر وجود دارد. آنها البته مي‌گويند كه وقتي زمان توزيع اسكناس نو مي‌شود، افرادي كه باكس‌هاي ۱۰ تايي اين اسكناس‌ها را به همراه دارند براي فروش به بازار آورده و با قيمت‌هاي خوبي به فروش مي‌رسانند و سودهاي مناسبي هم دريافت نمي‌كنند. اسكناس‌فروشان همچنين درباره تغيير روند فروش سكه‌هاي نيكل در ايام پيش رو نيز مي‌گويند كه تقاضاي چنداني براي سكه وجود ندارد و عمدتا مردم براي خريد اسكناس مراجعه مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون