• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

رژيم آل خليفه با گلوله‌هاي ساچمه‌اي، بمب سي4 و گاز اشك‌آور به معترضان حمله كرد

چهارمين سالگرد خونين انقلاب مرواريد

هر چند نماد مرواريد در ميداني كه چهار سال پيش قيام خونين مردم بحرين در آنجا روشن شد، توسط آل خليفه ويران شده اما اعتراض مخالفان بحريني ادامه دارد.
روز گذشته بارديگر معترضان بحريني در چهارمين سالگرد انقلاب 14 فوريه به خيابان‌ها آمدند تا تاكيد كنند شعله اعتراض آنها در برابر سركوب آل خليفه فروكش نكرده است. اگرچه اين تجمع‌ها بار ديگر موجب به آتش كشيده شدن خيابان‌هاي منامه شد اما به نظر مي‌رسد دور جديدي از اعتراض‌ها در بحرين آغاز شده است.
در حالي كه همچنان علي سلمان، رهبر مخالفان بحريني در زندان به سر مي‌برد و نيروهاي رژيم آل‌خليفه نيز براي مقابله با معترضان با سيم‌هاي خاردار و تجهيزات اطراف ميدان لولو (مرواريد) را محاصره كرده بودند اما روز گذشته تظاهرات‌كنندگان ضمن سر دادن شعارهايي عليه نظام آل خليفه خيابان‌ها را بستند و لاستيك‌ها را به آتش كشيدند. تظاهرات بحريني‌ها كه صبح، ظهر و شب برگزار شد در معرض حمله نيروهاي رژيم آل خليفه با گلوله‌هاي ساچمه‌اي، بمب سي4 و گاز اشك‌آور قرار گرفت كه موجب مجروح شدن تعدادي از معترضان شد.
گفتني است در سال 2011 رژيم آل خليفه براي سركوب قيام معترضان كه از سوي ناظران مرواريد نام گرفته بود، فلكه (لولو) مرواريد در قلب منامه را تخريب كردند اما اين اعتراض‌ها ادامه داشت تا آنكه در جريان چند دور مذاكره ميان مخالفان و حكومت، قرار بر اعمال اصلاحات تدريجي در ساختار قدرت بحرين شد. ولي فعالان بحريني مي‌گويند سكوت و همكاري آنها با حكومت نتيجه‌اي نداشت و به همين علت آنها انتخابات پارلماني در دسامبر گذشته را تحريم كردند. بعد از آن آل خليفه با دستگيري علي سلمان، دبيركل جمعيت وفاق موجب آغاز دور جديد اعتراض‌ها شد.
اكنون با گذشت حدود دوماه از اعتراض‌هاي مخالفان با درخواست آزادي سلمان، گروه‌هاي انقلابي بحرين مي‌گويند كه دست به اعتصاب سراسري زده‌اند. آنها روز گذشته روز شمار دور جديد اعتراض را آغاز و اعلام كردند كه اعتصاب در اين كشور به سومين روز خود رسيده و طي اين اعتصاب حدود 300 تن زخمي شده، بيش از 430 مسير بسته و بيش از 66 تظاهرات در مناطق مختلف برگزار شده است. گفته مي‌شود در مقابل نيز نيروهاي رژيم آل خليفه به بيش از 23 منزل نيز حمله كرده‌اند.
براساس آمار مركز آزادي و حقوق بشر جمعيت وفاق بحرين، يك روز پيش از چهارمين سالگرد انقلاب 14 فوريه نيز تظاهرات اعتراضي در سراسر بحرين و چهار استان اين كشور روي داد كه طي آن 48 تن زخمي و 20 تن ديگر بازداشت شدند. به نقل از سايت جمعيت وفاق بحرين، در روز 13 فوريه 2015 و تنها يك روز پيش از چهارمين سالگرد انقلاب بحرين، تعداد مناطقي كه در آن تظاهرات اعتراضي شكل گرفت و تظاهرات‌كنندگان خواهان تحقق خواسته‌هاي مردم در مورد دموكراسي شدند، به بيش از 46 منطقه در اين كشور رسيد و در مقابل رژيم آل خليفه 101 تظاهرات اعتراضي براي تحقق آزادي و كرامت مردم را سركوب كرد كه طي آن 48 معترض زخمي و 20 تن بازداشت شدند.  گفتني است تعدادي از اعضاي سازمان اطلاعات بحرين و نيروهاي پليس نيز به فروشگاه‌هاي تجاري در بازار قديم منامه يورش برده و مالكان اين فروشگاه‌ها وادار به بستن فروشگاه‌هاي خود شدند. در منطقه دراز واقع در غرب منامه نيز تظاهرات گسترده‌اي پس از نماز جمعه در محكوميت ادامه بازداشت علي سلمان، دبيركل جمعيت وفاق بحرين برگزار شد و تظاهرات‌كنندگان تاكيد كردند كه مردم بحرين صاحب حق هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون