• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

داعش در حلب

بمباران مواضع داعش از سوي جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي ادامه دارد و امريكا كه اكنون از احتمال اعزام يگان‌هاي ويژه بيشتري به منطقه خبر مي‌دهد، درصدد است با پرش از موانع بروكراتيك تجهيزات نظامي بيشتري براي اردن ارسال كند. اردن از دو هفته پيش و در پي قتل فجيع خلبان اين كشور توسط داعش، قسم يادكرده است جنگ عليه اين گروه تروريستي را شدت ببخشد. در اين ميان داعش ديگر تهديدي براي كوباني نيست با اين حال به روايت خبرنگاران و عكاسان حاضر در منطقه ديگر از اين شهر چيزي باقي نمانده است. به گزارش نيويورك‌تايمز بمباران كوباني توسط ائتلاف عملا اين شهر را ويران كرده است. اين در حالي است كه در تحول ميداني داعش با عقب‌نشيني از كوباني به مركز سوريه نزديك شده است. اين گروه اكنون در استان حلب در حال سنگر گرفتن است.  حلب جايي است كه از آغاز بحران سوريه تاكنون درگيري ميان ارتش و مخالفان ادامه دارد و همچنان استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل متحد به سوريه در سلسله ديدارها و رايزني‌ها با مقامات دمشق و ائتلاف مخالفان به دنبال طرحي براي آغاز آتش‌بس از حلب است. همزمان با عقب‌نشيني داعش از كوباني، نيروهاي كرد نيز به اين استان پيشروي كرده‌اند. كردها مي‌گويند روستاي خربه عطو در حلب را پس از درگيري با داعش آزاد كرده‌اند. با آزادي اين روستا، فاصله ميان نيروهاي كرد با شهر جرابلس در شرق حلب سوريه به تنها سه كيلومتر رسيده و تمامي اين شهر كه از مهم‌ترين پايگاه‌هاي داعش به شمار مي‌رود، هم اكنون در زيرآتش نيروهاي كرد قرار گرفته است.   

جنگ در بغدادي

منابع عراقي از آزاد‌سازي مركز شهر خبر دادند

در حالي كه در ساعات پاياني روز جمعه پنتاگون اعلام كرد كه شهر بغدادي در هشت كيلومتري يكي از پايگاه‌هاي آموزشي نيروهاي امريكايي سقوط كرده است اما روز گذشته عزيز خلف طرموز، معاون امنيتي استاندار انبار از آزادي مركز شهر بغدادي و هلاكت ده‌ها عضو داعش خبر داد.
به گفته طرموز نيروهاي ارتش، پليس و نيروهاي پشتيباني متشكل از عشاير و جنگنده‌هاي ائتلاف و جنگنده‌هاي ارتش عراق صبح روز گذشته عملياتي را در شهر بغدادي انجام دادند كه موجب آزادسازي مركز اين شهر شد. وي تاكيد كرد: اين نيروها تمامي ساختمان‌هاي دولتي از جمله ساختمان شوراي شهر، مركز پليس و اداره ثبت احوال را از داعش پس گرفتند. اين مقام عراقي تصريح كرد: نيروهاي عراقي همچنين ده‌ها عضو داعش را به هلاكت رسانده و آپاچي‌هاي امريكايي نيز در اين عمليات حضور داشتند. طرموز تاكيد كرد: نيروهاي عراقي در حال حاضر در حال تعقيب اعضاي داعش در دو جهت شمال و شمال شرق بغدادي هستند.   پيشتر هشام‌هاشمي، كارشناس امنيتي و پژوهشگر در امور گروه‌هاي مسلح اعلام كرده بود كه گروه تروريستي داعش از بامداد پنجشنبه موج بازداشت‌ها و اعدام‌ها را در شهر بغدادي به ويژه در مناطق جواعنه و جبه آغاز كرده و حدود 50 تن را در نزديكي پل بغدادي اعدام و حدود 80 تن ديگر را بازداشت كرده است. اعدام اين 50 تن پس از آن صورت گرفت كه اين گروه بيش از 1500 خانواده مخالف خود را در مناطق متعددي در شهر بغدادي محاصره كرد. همزمان ناصر حديثي از شيوخ عشاير بغدادي گفت: داعش تاكيد كرده است هر كسي را كه عليه اين گروه سلاح در دست بگيرد، اعدام مي‌كند.  اين درحالي است كه ظرف 9 ماه گذشته مردم شهر بغدادي عليه اين گروه مقاومت كرده و داعش تنها پس از زماني كه مهمات و تجهيزات عشاير سني پايان يافت توانست به اين منطقه يورش ببرد. در همين حال يك منبع امنيتي در فرماندهي عمليات انبار عنوان داشت كه نيروهاي عراقي با كمك عشاير توانسته‌اند به محاصره 500 خانواده كه از سوي داعش در مجتمع مسكوني در منطقه جبه از توابع شهر بغدادي در غرب رمادي محاصره شده بودند، پايان دهند.  اين منبع خاطرنشان كرد كه نيروهاي ارتش توانستند پل وحيد در منطقه جبه را مجددا تحت كنترل خود درآورند. به گزارش مجلس شيوخ عشاير صلاح‌الدين، طي اين درگيري‌ها داعش 30 جوان از عشيره عبير را از منطقه نظامي در نزديكي پايگاه عين اسد ربوده است. بر اساس گزارش‌ها درگيري‌ها در اطراف پايگاه عين‌اسد همچنان ادامه دارد.  با اين حال به نظر مي‌رسد مقامات ايالات متحده پس از سقوط شهر بغدادي سعي برآن داشتند تا اهميت اين اقدام داعش را كوچك جلوه دهند و عملياتي را كه در پايگاه نظامي عين اسد صورت گرفت نيز ناچيز دانستند. جان كربي، سخنگوي پنتاگون از جزييات اين حمله به پايگاه هوايي عين اسد پرده‌برداري كرد و گفت اين حمله توسط 25تن از عوامل داعش صورت پذيرفته است كه اين عمليات توسط نيروهاي امنيتي عراقي كه مسووليت حفاظت پايگاه را بر عهده داشتند خنثي شد و عده‌اي نيز خود را منفجر كردند و در اين عمليات هيچ يك از نيروهاي امريكايي وارد درگيري با تروريست‌هاي داعش نشدند.  گفتني است 320 نيروي امريكايي در حال آموزش به بخشي از نيروهاي عراقي در اين پايگاه هستند. با اين وجود پس از اين اتفاق دوباره بحث حضور نيروهاي زميني امريكا در عمليات مبارزه با داعش به ميان آمد. زيرا پيشروي داعش در بغدادي باعث شد تا نشان دهد كه اين گروه با وجود شكست‌هاي پي در پي در مناطق مختلف عراق دوباره توان پيشروي پيدا كرده‌اند. اما مقابله نيروهاي عراقي و عقب راندن نيروهاي داعش نشان داد كه كماكان نيروهاي عراقي خود توان مقابله با داعش را دارند.

غزه در بحران

غزه در آستانه فروپاشي قرار دارد. در حالي كه وعده‌دهندگان كمك‌هاي بين‌المللي به اين منطقه جنگ‌زده فلسطين خلف وعده كرده‌اند، سازمان ملل خواستار كمك 750 ميليون دلاري ديگر به ساكنان غزه شده است. به گزارش سازمان ملل اين كمك تنها براي برآوردن نيازهاي اضطراري به بيش از يك ميليون و 600 نفر از ساكنان نوار غزه است. گزارش‌ها از غزه نشان مي‌دهد مردم اين منطقه براي تامين نياز‌هاي اوليه در مضيقه قرار دارند. خانه‌هاي ويران شده و فقدان كار و معاش آينده نزديك مردم منطقه را به‌شدت نگران‌كننده كرده است. براساس آمار سازمان ملل، تهاجم 50 روزه رژيم صهيونيستي به مناطق مسكوني نوار غزه علاوه بر كشتار بي‌رحمانه بيش از دو هزار نفر كه حدود 90 درصد آنها غيرنظاميان فلسطيني بودند، موجب خسارات سنگين و ويراني بيش از 100 هزار واحد مسكوني در اين منطقه شده و 600 هزار نفر از ساكنان اين خانه‌ها را نيز آواره كرده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد، ساكنان جنگ زده اين مناطق با گذشت بيش از هفت ماه از اين حمله وحشيانه، هنوز به دليل كمبودهاي شديد معيشتي از جمله بي‌آبي‌هاي طولاني، در شرايط دشوار و اسفباري به سر مي‌برند. بر اساس ارزيابي‌ها اين شرايط ممكن است خشم و انزجار ساكنان منطقه و در نتيجه هر نوع جنگي را در پي داشته باشد. به نظر مي‌رسد در اين ميان بيش از هر چيزي فشارها بر تل آويو براي محاصره غيرانساني غزه فراموش شده است. از سوي ديگر از روند آشتي بين گروه‌هاي فلسطيني نيز خبر اميدواركننده‌اي به گوش نمي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون