• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

خبر كوتاه

بحران مهاجرت در اروپا

افزايش فقر و بيكاري در كوزوو، موج گسترده‌اي از پناهجويان اين كشور را به سوي ديگر كشورهاي اروپايي در پي داشته است. مقام‌هاي مجارستان مي‌گويند، تنها طي يك ماه گذشته بيش از ۴۰۰ تن از اهالي كوزوو به اين كشور پناه آورده‌اند. ويكتور اوربان، نخست وزير مجارستان نيز از لزوم وضع قوانين جديد براي جلوگيري از موج گسترده پناهجويان خبر داده است. بسياري از اين پناهجويان پس از عبور از مجارستان به صربستان مي‌روند و با عبور از اين كشور در تلاشند تا خود را به يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا برسانند. اكثر آنها اهل كشورهاي كوزوو، آلباني يا مهاجراني از كشورهاي خاورميانه از جمله سوريه و عراق هستند. وزير كشور آلمان نيز براي متوقف كردن موج گسترده مهاجران از همكاري نيروي پليس اين كشور با پليس صربستان خبر داده است. مقام‌هاي آلماني مي‌گويند تنها طي ماه ژانويه سال جاري حدود ۳۰۰ درخواست پناهندگي در اين كشور به ثبت رسيده است كه تعداد زيادي از درخواست‌كنندگان اهل كوزوو بوده‌اند و پناهجويان سوري نيز در رده دوم قرار دارند. كوزوو يكي از فقيرترين كشورهاي اروپايي است كه نرخ بيكاري در آن ۴۵ درصد ثبت شده است. بيش از ۳۴ درصد از ساكنان اين كشور زير خط مطلق فقر به سر مي‌برند.

سفر وزير دفاع روسيه به كوبا

همزمان با آغاز مناسبات سياسي امريكا و كوبا، روسيه نيز درصدد افزايش مناسبات با اين كشور در قلب قاره امريكا است. وزير دفاع روسيه در ديدار با رييس‌جمهوري كوبا اعلام كرد، روابط دو كشور در زمينه‌هاي نظامي و حوزه‌هاي فناوري نظامي در مسيري سازنده در حال پيشرفت است. سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه اعلام كرد: روابط ما در حوزه نظامي در حال گسترش است و ما تمايل داريم تا همكاري خود را در حوزه نيروهاي دريايي گسترش دهيم. شويگو همچنين از طرف كوبايي خود به دليل استقبال از كشتي‌هاي نيروهاي دريايي روسي در بندر هاوانا تشكر كرد. وزير دفاع روسيه همچنين از هيات‌هاي نظامي كوبا براي شركت در رقابت‌هاي بين‌المللي زمستاني، مانورهاي بين‌المللي، چهارمين كنفرانس امنيتي بين‌المللي و نشست بين‌المللي علمي و فني نظامي سال 2015 دعوت كرد. در همين حال رائول كاسترو، رييس‌جمهوري كوبا اعلام كرد هيات‌هاي نظامي اين كشور در اين رويدادها شركت خواهند كرد.

ابراز تمايل ايتاليا به دخالت نظامي در ليبي

به گزارش ايسنا پائولو جنتيلي، وزير خارجه ايتاليا با اشاره به آمادگي اين كشور براي پيوستن به نيروي نظامي كه به رهبري امريكا با خطر تروريستي واقعي در جنگ است، گفت: ايتاليا تلاش‌هاي برناردينو ليون، فرستاده ويژه سازمان ملل را براي گرد هم آوردن گروه‌هاي درگير ليبي با يكديگر پاي ميز مذاكرات تاييد مي‌كند. جنتيلي در ادامه با اشاره به اينكه ايتاليا هرگز خطر حضور تروريست‌ها را در فاصله نزديك خود نمي‌پذيرد، گفت: درصورتي كه اين مذاكرات شكست بخورد، ايتاليا آماده است در چارچوب هياتي بين‌المللي در ليبي وارد عمل شود. وزير خارجه ايتاليا افزود: وضعيت آشوب‌زده ليبي واقعا رو به وخامت است و ايتاليا نمي‌تواند احتمال آغاز حمله‌ افراطي‌ها در كشور را كاهش دهد. به تازگي چند تن از مسوولان ايتاليا اعلام كردند كه اين كشور آمادگي قبول فرماندهي نيروهاي سازمان ملل در ليبي را دارد اما اظهارات جنتيلي موضع‌گيري قوي‌تري را نشان مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون