• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

حكم پوشيدن لباس سياه در سوگواري حضرت سيدالشهدا(ع)

خود نقل روايت هم دليل بر عدم كراهت است. 
مرحوم محدث نوري در كتاب مستدرك پس از نقل مطالبي در اين باره فرموده كه اين حكايات و روايات، اشاره يا دلالت بر عدم كراهت پوشيدن لباس سياه يا استحبابش در زمان حزن بر امام‌حسين عليه‌السلام دارند.
دليل دوم، سيره و روش موجود در ميان مردم از زمان ائمه معصومين عليهم السلام تا عصر حاضر كه به نشانه غم و اندوه لباس سياه مي‌پوشند. 
مرحوم محدث نوري در كتاب مستدرك براي اين دليل شواهدي آورده كه به نظر مي‌رسد نيازي به ذكر همه آنها نيست و فقط به نقل يك شاهد اكتفا مي‌نماييم: 
ابن فهد مي‌گويد: «از راهبي سوال شد كه چه باعث شده لباس سياه پوشيده‌اي؟ پاسخ داد: چون آن لباس محزونين و غمگين‌هاست.»
بالاخره اينكه سيره تمامي بزرگان دين و علماي اماميه در ايام سوگواري حضرات معصومين عليهم‌السلام و به ويژه حضرت سيدالشهدا عليه‌السلام پوشيدن لباس سياه بوده است و كسي از علما و بزرگان مذهب، ايرادي به اين كار نگرفته بلكه اين عمل مستحسن و خوب شمرده شده كه مي‌توان به استحباب آن نيز حكم كرد. 
همچنين مي‌توان ادعا كرد لباس سياه در تمام عصرها و زمان‌ها دليل و علامت عزا و سوگواري است، كما اينكه پوشيدن لباس رنگين دليل بر شادي و عيد و جشن است. 
در خاتمه بايد تذكر داد كه برخي از عزاداران مخلص حضرت سيدالشهدا عليه‌السلام در ايام عزاداري آن حضرت، موهاي سر و صورت خود را تا مدت طولاني به علامت عزا اصلاح نمي‌كنند به‌طوري كه گاهي شبيه برخي از فرقه‌هاي منحرف مي‌شوندكه اين كار صحيح نيست و در صورت تشبه به فرقه‌هاي انحرافي، كاري حرام و بدعت است كه بايد از آن اجتناب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون