• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3918 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۰ مهر

فرمانده كل سپاه:

ادامه وضع موجود در مورد حصر آرامش سياسي جامعه را تامين مي‌كند

گروه سياسي| فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ماجراي حمله موشكي خردادماه سپاه به مقر داعش در سوريه و شرط رهبر انقلاب براي انجام اين عمليات را بازگو كرد.
به گزارش روابط عمومي برنامه «دستخط»، جمله‌هاي كليدي اظهارات سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در اين برنامه تلويزيوني به شرح زير است:
  در سوريه هم منطقه زيادي باقي نمانده كه از لوث وجود داعشي‌ها پاكسازي شود. گروه‌هاي ديگري البته در سوريه باقي مي‌مانند؛ النصره و ديگر گروه‌ها كه در غرب سوريه هستند ولي كار بسيار بزرگي طي اين چند سال صورت گرفت كه برنامه‌هايي كه دشمن براي اين دو كشور مسلمان منطقه داشتند كه هم ناامني ايجاد كنند و هم مناطق قابل توجهي از اين دو كشور را به دست عناصر تكفيري بسپارند، عملي نشد و اين توطئه خنثي شد.
  حمله داعش به مجلس غافلگيرانه بود. البته اين مدل خيلي پيش‌بيني نمي‌شد. اگر اين نوع عمليات توسط اينها پيش‌بيني شده بود، قطعا اقداماتي انجام شده بود. همين حادثه اگر در كشور ديگري اتفاق افتاده بود كه تروريست‌ها توانسته بودند نزديك پارلمان شوند، خيلي ماجراي ديگري اتفاق مي‌افتاد. ماجراهاي مشابه هست كه چند روز به طول انجاميده بود.
  حمله موشكي ايران به مواضع داعش لطف و عنايت خداوند بود، چون همه مردم و ما دنبال انتقام و جبران اين حادثه بوديم. اين به ذهن ما رسيد و با مشورت‌هايي كه انجام داديم، پيشنهاد را محضر حضرت آقا حدود چند روز قبل از آن داديم. ايشان هم با ملاحظاتي با اين شرط كه به مردم آن منطقه آسيب نرسد، موافقت كردند. ما هم تلاش كرديم كه چنين باشد. بيشتر از اين مي‌توانستيم اقدام كنيم ولي به خاطر ملاحظات و توصيه رهبري در حد ۶-5 موشك جواب اينها را داديم. به لطف خدا موشك‌ها دقيق هدايت شد و تلفات بسيار سنگيني به اينها وارد شد.
  تفاوتي كه در گزينش سپاه‌ پاسداران انجام شد اين است كه نيروهاي دانش‌آموخته تحصيلكرده دانشگاهي و مومن انقلابي را با مدارك ليسانس و فوق ليسانس و حتي دكترا وارد سپاه مي‌كنيم. اينها با يك دوره ۶ ماهه يا ۹ ماهه پاسداري كه مي‌گذرانند، وارد خدمت مي‌شوند. شهيد حججي يكي از اين افراد است.
  در ديدار فرماندهان سپاه با رييس‌جمهور دغدغه‌هايي بود كه در ذهن فرماندهان سپاه ايجاد شده بود. بعد از انتخابات... در شرايط انتخابات كه شرايط خاصي بود و متاسفانه نبايد اين شرايط ايجاد مي‌شد البته به نظر ما خيلي از دلسوزان اصلي نظام رنجش خاطري براي‌شان ايجاد شد از اين فضايي كه در انتخابات بود. شرايط بعد از انتخابات به گونه‌اي شد كه لازم بود چنين حركتي انجام شود. بيشتر با اين هدف يعني هدف ايجاد وحدت و انسجام و جلوگيري از شكافي كه بين نيروهاي انقلاب احساس مي‌شد كه دارد پيش مي‌آيد، با برخي از شخصيت‌هاي ديگر هم ديدار كرديم. از جمله با رييس‌جمهور ديدار كرديم و دغدغه‌ها را مطرح كرديم و ايشان هم استقبال كردند. اين موضوع جلسه بود. جلسه خوبي بود. البته بحث انتقادي بود ولي در مجموع ايشان هم از اين استقبال كردند، چون هدف مخلصانه بود و از روي اخلاص انجام شد.
  از توان موشكي هر جايي كه لازم باشد استفاده مي‌كنيم به خصوص آنهايي كه بايد بفهمند و احساس تهديد از اين توانمندي جمهوري اسلامي را كنند اين احساس را كردند. يكي از نكاتي كه من اشاره كردم اين است كه دشمن بخواهد اين تحريم‌هاي جديدي كه به بهانه‌هاي مختلف در عرصه دفاعي و تسليحاتي و موشكي ايجاد كند، بدون ترديد بخواهد فشار خود را اجرايي كند ما اعلام كرديم بايد فاصله بگيرد؛ به خصوص امريكايي‌ها از مرزهاي جمهوري اسلامي!موشك‌هاي با برد ۲ هزار كيلومتر بايد از مرزهاي ايران فاصله بگيرند و اين را قبلا اعلام كرديم. چون اين چيزي نيست كه با آن معامله كنيم و بخواهيم سر اين مساله كوتاه بياييم.
  عمليات والفجر ۸ كه سال ۶۴ مي‌خواستيم انجام دهيم احتياج به پشتيباني و كمك شديد دولت داشتيم كه بايد امكانات دريايي و شناور و پل تامين مي‌كرد. آن زمان فرمانده كل سپاه به حضرت امام نامه نوشتند و گفتند عمليات فاو عمليات مهمي است و مي‌توانيم انجام دهيم ولي نياز به كمك بيشتر دولت داريم. حضرت آقا رييس‌جمهور بودند و هميشه دل‌شان جبهه بود و مي‌خواستند كمك كنند ولي اختيارات بيشتر دست نخست‌وزير بود. اينجا به صورت كامل معتقد هستيم امكاناتي كه دولت مي‌توانست كمك كند انجام نمي‌شد ولي امام فرمان خيلي قاطع و تندي صادر كردند كه بايد جبهه را كمك كنيد. امكاناتي را بسيج كردند و معاونت‌هايي را در جبهه گذاشتند، كمك كردند و با اين امكانات عمليات فاو انجام شد.
  زماني كه قطعنامه پذيرفته شد، من مسوول قرارگاهي بودم كه بايد منطقه حلبچه را حفظ مي‌كرديم كه قطعنامه پذيرفته شد و به ما گفتند، عقب بياييد كه خيلي براي ما سخت بود. من هم حسابي به هم ريختم. سردرد شديدي گرفتم. ميگرن و سردرد گرفتم و از آن زمان دچار اين مشكل شدم.
  درباره اينكه حصر برداشته شود چيزي نشنيدم. يك بار بحثي در شوراي عالي امنيت صورت گرفت ولي اجماعي روي اين نبود تا اينچنين شود، چون اجماع نظرات روي اين بود كه آرامش جامعه به ادامه وضع فعلي است و اگر حصر برداشته شود، يكي از دلايلي كه در جلسات امنيتي به اجماع روي اين رسيده نمي‌شود، اين است كه دوباره زمينه‌هاي ناامني و ايجاد اختلاف و شكسته شدن وحدت در جامعه فراهم مي‌شود. در مجموع به نظرمي‌رسد ادامه وضع موجود، آرامش سياسي در جامعه را تامين مي‌كند. در مقابل حصر، كسي هم نمي‌گويد كسي برداشته شود بلكه مي‌گويند حصر برداشته شود و محاكمه صورت گيرد. محاكمه صورت بگيرد مشكلات بيشتري براي آنها ايجاد مي‌شود. قطعا به ضرر آنها است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون