سروشمحلاتي: با پيرايش فقه ميتوانيم الگو شويم
سروش محلاتي سخنران مراسم حسينيه دارالزهرا(س) بود كه عنوان كرد: كربلا حاصل عملكرد انقلابي نمايان بود و ما امروز براي جلوگيري از تكرار اين فاجعهها بايد فكري كنيم؛ اگر فكري نكنيم همانگونه كه داعش در ميان اهل سنت پيدا ميشود افرادي از ميان ما هم ميتوانند همين طرز فكرها را داشته باشند. يكي از مسائل تاملبرانگيز در اين واقعه مساله عطش و تشنگي است. اموري كه در كربلا اتفاق افتاد دوگونه است؟ قسم اول اتفاقاتي است كه در هر جنگي طبيعي است. اما قسم دوم اموري است كه حتي در جنگ و در مقابله با دشمن هم طبيعي و عادي نيست. به گزارش جماران وي خاطرنشان كرد: در اين مورد يكي از سوالات اين است كه مساله عطش در كربلا چه قدر جدي بوده است؟ مساله بعدي اين است كه ريشه اين مساله چيست؟ در كجاي تاريخ اسلام اين فاجعه پيدا شد كه در مقابله با اسلام ميتوان از سلاح تشنگي استفاده كرد؟ ريشه اين قضيه چيست؟ آيا اين يك سنت جاهلي بود يا اينكه يك سنت ديني در ميان مردم بود كه بر اثر كج فهمي از اسلام جا افتاده بود يا نه ريشه در دين نه در فرهنگ جاهلي داشت بلكه يك حركت انقلابي بود؟ سوال سوم اين است كه ائمه ما در قبال اين نوع روشهاي غيراخلاقي در جنگ چه موضعي داشتند؟ و بالاخره سوال چهارم؛ آيا آراي علماي ما امروز براي جلوگيري از اين روشهاي غيراخلاقي در جنگ كافي است؟ در واقع ما نسبت به موضوع عطش از دو زاويه نگاه ميكنيم؛ يكي زمينههايي كه مربوط به گذشته است و ديگري مربوط به پيامدهاي آينده است و به نوعي با هم مرتبط است، يعني فاجعه جنگ غيرانساني. سروش محلاتي با بيان اينكه ما امروز به عنوان مسلمان و شيعه در قبال جناياتي كه در جنگها اتفاق ميافتد چگونه ميتوانيم عمل كنيم، گفت: آيا ما ميتوانيم جلوي جنايات ضدبشري را در جنگ بگيريم؟ پاسخش اين است كه اگر منظور از ما شيعيان اميرالمومنين(ع) است، بله ميتوانيم. به عبارت صحيحتر هم ميتوانيم هم نميتوانيم. ما در سيره خودمان چنين منبعي داريم. علاوه بر آن چيزي كه در قرآن در اين زمينه است به صورت مشخص علي(ع) در اين زمينه موضع دارد. اما چرا نميتوانيم؟ چون در آراي عدهاي از علماي ما مطالبي وجود دارد كه ما را به همين نقطه ميرساند. يعني ميگويند از اين روشها ميتوان استفاده كرد و آن را تجويز ميكنند.