• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3918 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۰ مهر

سياستمداران در روزهاي عزاداري چه گفتند؟

مطهري: خطرناك‌تر از داعش «خشكه مقدس»ها هستند

روحاني: امام حسين(ع)، امام صلح و فتوت هم بود

گروه سياسي

روزهاي عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني روزهاي شلوغي براي سياستمداران هم بود و در همين راستا سخنراني‌هاي متعددي از سياستمداران ايراد شد. رييس‌جمهور هم ترجيح داد همزمان با عاشوراي حسيني در آستان حضرت عبدالعظيم حسني به عزاداري بپردازد. او در صفحه شخصي خود در اينستاگرام هم نوشت: «امام حسين(ع) نه تنها مظهر ايستادگي، شجاعت و ايثار بلكه امام صلح و فتوت هم بود». چهره‌هاي ديگري هم بودند كه در ساير مراسم‌هاي عزاداري از پيام عاشورا و درس‌هايي كه بايد از امام حسين گرفت، گفتند. علي مطهري درباره خشكه‌مقدس‌ها هشدار داد و از خشونت كساني كه از دين خارج مي‌شوند صحبت كرد، سيدمحمود علوي فرهنگ حسيني را بازدارنده توطئه دشمنان دانست، مجيد انصاري نسبت به فاصله گرفتن از ارزش‌هاي انقلاب ابراز نگراني كرد، سيدعلي خميني بر ايستادن در مقابل ظلم تاكيد كرد و سروش محلاتي از پيرايش فقه سخن گفت.
هشدار مطهري درباره خشكه‌مقدس‌ها
علي مطهري نايب‌رييس مجلس در سخنراني شب تاسوعاي حسيني با عنوان «امام حسين(ع) و اصلاح امت» در انجمن انديشه اظهار كرد: اگر تاريخ اسلام را به درستي بررسي كنيم به ريشه‌هاي قيام امام حسين(ع) مي‌رسيم. معاويه ۲۰ سال در شام حاكم بود، بعد از آن ۲۰ سال خليفه مسلمانان بود. يعني ۴۰ سال بر دنياي اسلام حكومت كرد و اسلام را از درون خالي و پوچ كرده بود. او از پيامبر كينه داشت و وقتي كه اسلام به پشت درهاي مكه رسيد، او و پدرش ابوسفيان اسلام ظاهري آوردند اما اين خاندان منتظر فرصت بودند تا ضربه خود را وارد كنند. معاويه تبعيض‌هاي زمان عثمان را افزايش داد. ثروت‌ها و مناصب را به اقوام و خويشان سپرده و اسلامي طبقاتي به وجود آورد كه عرب‌ها بر غيرعرب‌ها ترجيح دارند، قريش بر غيرقريش برتري دارد و از اين قبيل. او اقداماتي را براي اسلام‌زدايي و براي اينكه هسته و مغز اسلام را تغيير دهد انجام داد تا تنها پوسته‌اي از اسلام باقي بماند.
وي ادامه داد: وقتي عثمان خليفه شد، ابوسفيان جلسه‌اي تشكيل داد و همه بني‌اميه را جمع كرد در حالي كه پيرمرد بود و بينايي خود را از دست داده بود. گفت آيا غريبه‌اي در بين ما هست؟ گفتند خير. در حالي كه بودند و بعد خبر را بردند. او گفت اين حكومت كه به دست شما افتاد آن را مانند توپ به يكديگر پاس دهيد تا از دست شما خارج نشود. باور نكنيد كه بهشت و جهنمي هست. مطهري با بيان اينكه امام حسين(ع) قيام مي‌كند تا بگويد اسلام آن چيزي نيست كه خلفا نشان مي‌دهند، افزود: امام (ع) از مكه به سمت كوفه حركت مي‌كند تا بگويد اين حجي كه به تصرف بني‌اميه درآمده است، حج واقعي نيست و حفظ اساس اسلام ارجح است. او از سر عصبانيت قيام نكرده بود و از كوره در نرفته بود بلكه محاسبه كرده بود كه به چه دليل قيام مي‌كند و چگونه پيام آن، هر چه بيشتر به دنيا برسد. علاوه بر فسق و فجور بسياري كه يزيد انجام مي‌داد حكومت هم موروثي شده بود در حالي كه تا پيش از اين حكومت موروثي نبود. وي با طرح اين سوال كه «بايد چه اقداماتي انجام دهيم كه چنين حوادثي تكرار نشود؟» ادامه داد: در بين خودمان هم گاه مسائلي مي‌بينيم مانند گروه فرقان كه از روي اعتقاد و عقيده كار مي‌كردند. بله؛ بخشي از داعش افراد نامتعادلي هستند كه از كشورهاي مختلف خاورميانه، آفريقا و اروپا گرد هم آمده‌اند. ممكن است اعتقاد چنداني هم نداشته باشند و بيشتر جنبه روحي و رواني دارد. اما برخي از آنها از سر اعتقاد اين جنايت‌ها را مرتكب مي‌شوند و همزمان شعار‌ الله‌اكبر سر مي‌دهند. مانند لشكر عمر سعد كه به قصد نزديك شدن به خدا و قربه الي‌الله براي ريختن خون امام حسين آمده بودند. مطهري بر جلوگيري از استفاده مذهب عليه مذهب تاكيد و بيان كرد: اين مهم است كه از نيروي مذهب عليه مذهب استفاده نشود. كسي كه كمربند انفجاري به خود مي‌بندد و خود را منفجر مي‌كند اين كار را با نيروي ايمان انجام مي‌دهد؛ چرا اين اتفاقات رخ مي‌دهد؟ من واقعا مايل هستم عده‌اي از سران داعش در ايران يا كشورهاي ديگر مورد بررسي و مصاحبه قرار بگيرند و انگيزه‌هاي‌شان تحليل شود. وي ادامه داد: شهيد مطهري مي‌گويد افرادي كه به دين گرايش پيدا مي‌كنند اما بعدا از دين خارج مي‌شوند افراد بسيار خشني مي‌شوند، چون وقتي به دين گرايش پيدا كرده است عواطف انساني او تحت تاثير دين است، اما وقتي از دين خارج مي‌شود، حتي از عاطفه انساني هم رها مي‌شود. اين است كه افرادي كه زماني متدين بوده اما از دين خارج شده‌اند از بي‌دين‌هاي اوليه خشن‌تر و خطرناك‌تر مي‌شوند. نايب‌رييس مجلس همچنين گفت: شايد بخشي از داعش از همين تيپ افراد باشند. اما خطرناك‌تر از اين افراد خشكه‌مقدس‌هايي هستند كه عواطف انساني آنها تحت‌الشعاع دين قرار گرفته است، اما چون نيروي دين به صورت انحرافي كار مي‌كند، اين افراد خشن‌تر و خطرناك‌تر هستند. داعش واقعا مصداق اين سخن شهيد مطهري است. البته ايشان مي‌گويد شرقي در جنايت هيچگاه به پاي غربي نمي‌رسد. جنايت‌هاي غربي‌ها در جنگ‌هاي صليبي و در دوره حكومت كليساي كاتوليك در قرون وسطي روي داعش را سفيد مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون