• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3922 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۵ مهر

توصيه عارف به نجفي:

توجه به رويكرد گفتماني در انتصابات

اگرچه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عنوان نهادي بالادستي تاكنون وظيفه انسجام‌بخشي به نيروهاي اصلاح‌طلب در زمان انتخابات را به عهده داشته اما حالا پس از پشت سرگذاشتن دو انتخابات دست به كار شده تا براي وحدت و هماهنگي اصلاح‌طلبان كه به عرصه قدرت پا گذاشته‌اند، چاره‌اي بينديشد. همين بود كه جلسه‌اي براي هماهنگي بين نهادها و ارگان‌هاي اصلاح‌طلب برگزار شد. در اين نشست مشترك، هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با هيات رييسه فراكسيون اميد و روساي شوراها و شهرداران كلانشهرها حضور داشتند. الياس حضرتي، نماينده تهران در مورد اين نشست مشترك به «اعتماد آنلاين» چنين توضيح داد كه در اين جلسه از هيات‌رييسه فراكسيون اميد محمدرضا عارف، الياس حضرتي، بهرام پارسايي و خانم سعيدي و از هيات رييسه شوراي شهر تهران محسن هاشمي، مرتضي الويري، حسن رسولي و خانم نوري حضور داشتند. همچنين از شوراي شهر و شهرداري كلانشهرها، حيدري رييس شوراي شهر مشهد، معين رييس شوراي شهر اصفهان، نبيون رييس شوراي شهر كرج، محمدعلي نجفي شهردار تهران و اصغر نصيري شهردار كرج حضور داشتند. او همچنين در خصوص هدف برگزاري اين جلسه گفت: هدف از برگزاري اين جلسه تبادل تجربه، انسجام و هماهنگي بيشتر- كه مانع از ايجاد اختلاف شود- و رفع و بررسي نواقص قانون شوراها و شهرداري‌ها و مديريت شهري و رفع آن توسط نمايندگان مجلس بود. همچنين در اين جلسه مقرر شد اين مجمع به صورت منظم جلسات خود را برگزار كند. در اين جلسه محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد كه « حفظ اعتماد مردم به گفتمان اصلاحات در گرو عمل به وعده‌هاي داده شده و پاسخ به مطالبات مردم است. مردم بر اساس عملكرد اصلاح‌طلبان در سه نهاد مجلس، شوراي شهر و دولت در گام‌هاي بعدي به گفتمان اصلاحات اعتماد خواهند كرد. بايد قدر اين اعتماد را بدانيم و كاري نكنيم كه مردم نسبت به اين گفتمان دلسرد شوند.»

عارف: مراقبت كنيم ساحت اصلاح‌طلبي
از فساد مبرا باشد
در ابتداي جلسه محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيروزي‌هاي گام به گام اصلاح‌طلبان را پيروزي گفتماني دانسته و تاكيد كرد: مبناي تصميم‌گيري و انتصابات بايد توجه جدي به رويكرد گفتماني باشد و پيروزي‌هاي گذشته را متعلق به گفتمان و ادامه پيروزي اين گفتمان اصيل را وظيفه خود بدانيم.
به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف با تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) فلسفه تشكيل اين نشست را همگرايي، تعامل و همفكري بيشتر بين شوراهاي اسلامي شهر و روستا، فراكسيون اميد و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان دانست و با اشاره به نقش شوراي عالي اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي اخير گفت: نتيجه تشكيل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان انسجام و همگرايي در جريان اصلاح‌طلب بود و مردم هم از وحدت اصلاح‌طلبان به خوبي استقبال كردند و حقيقتا در دو انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ سنگ‌تمام گذاشتند.
وي افزود: برخي حتي تصور پيروزي‌هاي گام‌به گام اصلاح‌طلبان براي‌شان سخت و دور از ذهن بود. به همين دليل منطق حكم مي‌كند در گام‌هاي آينده با همين ساز و كار و رفع ايرادات احتمالي عمل كنيم.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بر ضرورت استمرار پيروزي‌هاي اصلاح‌طلبان و تقويت جايگاه گفتمان اصلاحات در نهادهاي حاكميتي و ارتقاي سرمايه اجتماعي خلق شده تاكيد كرد و گفت: حفظ اعتماد مردم به گفتمان اصلاحات در گروي عمل به وعده‌هاي داده شده و پاسخ به مطالبات مردم است. مردم بر اساس عملكرد اصلاح‌طلبان در سه نهاد مجلس، شوراي شهر و دولت در گام‌هاي بعدي به گفتمان اصلاحات اعتماد خواهند كرد. بايد قدر اين اعتماد را بدانيم و كاري نكنيم كه مردم نسبت به اين گفتمان دلسرد شوند.
رييس فراكسيون اميد تاكيد كرد: توفيق دولت در به سرانجام رسانيدن وعده‌هاي داده شده توفيق اصلاح‌طلبان خواهد بود. انتظار داريم دولت و در راس آن رييس‌جمهور محترم از همه ظرفيت‌ها براي پاسخگويي به مطالبات مردم به ويژه در بخش‌هاي معيشتي، اشتغال و مسائل اجتماعي استفاده كند. مردم نجيبانه مشكلات را تحمل مي‌كنند و بايد از فرصت تاريخي پيش آمده براي حل مشكلات مردم استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه ميثاق ما با مردم اجراي برنامه‌هاي وعده داده شده و پاسخگويي به مطالبات آنهاست، تاكيد كرد: يكي از ويژگي‌هاي اصلاح‌طلبان پاكدست بودن آنها است. در جريان حوادث 88 و اتهاماتي كه به برخي اصلاح‌طلبان زده شد نتوانستند برچسب فساد اقتصادي به آنها بزنند. اكنون كه در قدرت هستيم بايد بيشتر مراقبت كنيم كه ساحت اصلاح‌طلبي از هرگونه فساد مبرا باشد.
عارف پيروزي‌هاي گام به گام اصلاح‌طلبان را پيروزي گفتماني دانست و تاكيد كرد: مبناي تصميم‌گيري و انتصابات بايد توجه جدي به رويكرد گفتماني باشد و پيروزي‌هاي گذشته را متعلق به گفتمان بدانيم و ادامه پيروزي اين گفتمان اصيل را وظيفه خود بدانيم.
وي با انتقاد از برخي اظهارنظرهاي مسوولان دولتي كه منكر نقش اصلاح‌طلبان در پيروزي دولت تدبير و اميد مي‌شوند، خاطرنشان كرد: اگر در انتخابات‌هاي اخير اصلاح‌طلبان به ميدان نمي‌آمدند چه اتفاقي مي‌افتاد؟ برخي اظهارنظرهاي مسوولان مطمئنا نتيجه مثبتي در نوع رويكرد افكار عمومي به آنها نخواهد داشت.
رييس مجمع نمايندگان تهران بر ضرورت هماهنگي بين مجمع نمايندگان تهران، اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شهردار پايتخت و استاندار تهران تاكيد كرد و گفت: شرايط فعلي تهران يك فرصت طلايي براي اصلاح‌طلبان براي ارايه يك كارنامه درخشان در اين دوره است. در هيچ زماني نبوده كه شورا، شهردار، نمايندگان مجمع تهران و استاندار از يك تفكر سياسي باشند. اين فرصت تاريخي به هيچ‌وجه نبايد از شهر گرفته شود. قطعا عملكرد خوب ما در انتخابات‌هاي بعدي در كل كشور موثر خواهد بود.
عارف در پايان بر ضرورت تشكيل منظم چنين جلساتي با محوريت خرد جمعي تاكيد كرد و وظايف اين مجمع را پيگيري نحوه تحقق برنامه‌هاي مصوب شوراي عالي اصلاح‌طلبان در شوراها و مجلس، بررسي و ارزيابي روند تصميم‌گيري منتخبين اصلاح‌طلب در مجلس و شوراها، شناسايي توانمندي‌هاي منتخبين و ميزان اثربخشي آنان، برقراري تعامل موثر بين منتخبين براي هماهنگي و هم‌افزايي و بهره‌مندي از تجارب موفق و رصد و ارزيابي رويكرد مردم درخصوص آثار حضور اصلاح‌طلبان در ساختارهاي تصميم‌ساز و تصميم‌گير اعلام كرد.
موسوي‌لاري: احزاب در نهاد شوراها
به دنبال وزن‌كشي نباشند
در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي‌لاري، نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با تاكيد بر حفظ وحدت و انسجام بين اصلاح‌طلبان گفت: بايد شوراهاي فرادستي سامان‌يابي پيدا كند و از فراكسيوني شدن شوراها جلوگيري كرد. اگر احزاب در نهاد شوراها به دنبال وزن‌كشي باشند مطمئنا بعد از مدتي تجربه تلخ شوراي اول تكرار مي‌شود.
وي بر ضرورت رصد كردن عملكرد شوراي شهر تاكيد كرد و گفت: در ادوار گذشته توجه خوبي به شوراي عالي استان‌ها صورت نگرفت؛ اميدوارم در دوره جديد شوراي عالي استان‌ها به جايگاه اصلي خود برگردد.

نجفي: مصالح آينده اصلاحات در گروي كارآمدي مديران اصلاح‌طلب است
در اين جلسه همچنين محمدعلي نجفي، شهردار تهران گفت: مصالح كشور و مصالح آينده اصلاحات در گروي كارآمدي مديران اصلاح‌طلب است. ما در موقعيتي هستيم كه بايد در موضع‌گيري‌هاي خود به دنبال تقويت گفتمان اصلاحات، حفظ سرمايه اجتماعي و ترجيح منافع عمومي بر منافع گروهي باشيم.
وي بر ضرورت صيانت از نيروهاي اصلاح‌طلب و تربيت مديران اين جريان سياسي براي آينده كشور تاكيد كرد و گفت: برنامه‌هايي كه به مردم ارايه مي‌كنيم بايد به گونه‌اي باشد كه وضعيت جامعه و مشكلات آنان را لحاظ كنيم. به همين دليل بايد مراقبت شود در طرح مطالبات، توانمندي‌ها و وظايف نهادهاي تابعه را لحاظ كنيم.
شهردار تهران از عارف خواست براي پيگيري برخي برنامه‌ها كميته‌هاي مشتركي بين شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، شوراي شهر و فراكسيون اميد تشكيل دهد.
همچنين محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز بر لزوم برنامه‌ريزي جهت عملياتي كردن وعده‌هاي داده شده به مردم تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون