• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3923 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۶ مهر

حمله به كاخ سلطنتي عربستان در جده خنثي شد

گروه جهان| روز گذشته در حالي به كاخ سعودي در شهر جده عربستان حمله شد، كه به نظر رسيد مقامات عربستاني تلاش زيادي كردند كه اخبار و جزييات آن در رسانه‌هاي رسمي منتشر نشود. از همين رو پس از انتشار اين خبر در شبكه‌هاي اجتماعي سفارت ايالات متحده در عربستان به اتباع خود در خصوص حضور در اطراف كاخ السلام جده هشدار داد. خبرگزاري الجزيره به نقل از شبكه‌هاي اجتماعي گزارش داد كه نيروهاي امنيتي عربستان سعودي در نزديكي كاخ السلام واقع در شهر ساحلي جده يك حمله را خنثي كردند و در اين عمليات يك مهاجم و دو نگهبان سلطنتي نيز كشته شدند. با اين حال سفارت امريكا هشدار داد با توجه به اينكه نيروهاي امنيتي در منطقه فعال هستند، به شهروندان امريكايي توصيه مي‌شود هنگام سفر از طريق اين منطقه احتياط لازم را انجام دهند. كاخ السلام در كنار خيابان شاه عبدالعزيز شهر جده و در مسير جاده كنار دريا قرار دارد. با اين وجود دولت عربستان طي يك بيانيه رسمي تا زمان تنظيم اين خبر در خصوص اين حادثه و تاييد آن بيانيه رسمي صادر نكرده است. گزارش‌هاي تاييد نشده در روز شنبه حاكي از آن است كه يك مرد مسلح به سمت نيروهاي امنيتي در نزديكي كاخ السلام حمله كرده است كه دخالت نيروهاي امنيتي منجر به اين شده تا عمليات ناموفق باشد.
گزارش‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي در روز شنبه حاكي از آن است كه چند نيروي امنيتي عربستان سعودي در جريان يك حمله تروريستي در نزديكي كاخ سلطنتي السلام در جده كشته شدند. چندين حساب توييتري نيز در عربستان عكس‌هايي را از اطراف كاخ السلام منتشر كردند كه نشان مي‌دهد نيروهاي امنيتي در اطراف آن حضور دارد و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
اين حوادث در عربستان مسبوق به سابقه است و به عنوان نمونه در ماه ژوئن 2016 يك بمبگذار انتحاري خود را در نزديكي كنسولگري ايالات متحده در جده منفجر كرد و دو نيروي امنيتي را نيز زخمي كرد. به نظر مي‌رسد حمله‌هاي تروريستي به نيروهاي امنيتي عربستان اغلب در شهرهاي ساحلي رخ مي‌دهد چرا كه در اين مناطق دسترسي بهتري براي تروريست‌ها وجود دارد.
دولت عربستان سعودي روز پنجشنبه اعلام كرد كه يك هسته داخلي داعش را در پايتخت اين كشور يعني رياض كشف كرده كه قصد حمله به وزارت دفاع اين كشور را داشتند. يك مقام رسمي عربستاني در تلويزيون دولتي اين كشور اعلام كرد كه دو تروريست در اين عمليات كشته شدند و پنج تن ديگر در اين عمليات دستگير شدند.
در گذشته گروه‌هايي مانند القاعده و اخيرا تروريست‌هاي داعش تعدادي حمله را در عربستان سعودي انجام داده‌اند. مهاجمان به طور معمول مساجد شيعه را در استان‌هاي شرقي كشور كه اقليتي شيعه نشين دارند مورد هدف قرار مي‌دهند و علاوه بر آن نيز نيروهاي امنيتي سعودي نيز از جمله اهداف تروريست‌ها به شمار مي‌آيند. مقامات عربستاني سعودي پيش‌تر اعلام كردند كه جلوي يك حمله به شهر مقدس مكه را گرفتند و عاملين اين حمله را نيز به حبس ابد محكوم كردند. با اين وجود اين يك واقعيت است كه صدها شهروند سعودي براي پيوستن به گروه‌هاي تروريستي از جمله القاعده و داعش داوطلب مي‌شوند و بخشي از آنها در حال حاضر در سوريه حضور دارند و به گروه‌هاي تروريستي پيوسته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون