• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3923 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۶ مهر

مخالفان رييس‌جمهور روسيه به خيابان‌هاي مسكو آمدند

گروه جهان| حاميان مخالف در بند ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه روز گذشته به خيابان‌هاي مسكو آمدند و شعار پوتين خارج شو سر دادند. الكسي ناوالني، يكي از رهبران مخالف پوتين در روسيه است كه در زندان به سر مي‌برد و حالا حاميان او به خيابان‌ها آمدند تا اينكه شايد بتوانند پوتين را از حضور در دور بعدي انتخابات رياست‌جمهوري روسيه منصرف كنند و حتي كاري كنند كه ناوالني به عنوان نامزد رياست‌جمهوري روسيه بتواند وارد رقابت شود. تخمين زده مي‌شود كه بيش از هزاران نفر از طرفداران ناوالني در ميدان مركزي مسكو گرد هم آمدند و شعار «روسيه آزاد خواهد شد» و «روسيه بدون پوتين» سر دادند. طرفداران ناوالني اين تظاهرات را در حالي در مسكو و ديگر شهرهاي روسيه ترتيب دادند كه با تولد 65 سالگي پوتين همخواني داشت. پوتين كه تقريبا حدود هجده سال است كه به عنوان بازيگر اصلي سياست روسيه ايفاي نقش مي‌كند، به صورت جدي انتظار مي‌رود كه براي چهارمين بار در انتخابات ماه مارس سال 2018 نيز شركت كند. با اين حال هرچند ناوالني طبق گفته كميسيون مركزي انتخابات با توجه به اينكه حكم قضايي دارد نمي‌تواند در انتخابات شركت كند اما از نظر سياسي اميد زيادي دارد كه بتواند در انتخابات شركت كند. يكي از معترضان كه پوستري از پوتين را در دست داشت كه روي كوه اسكناس نشسته بود، روي آن نوشته بود: تولدت مبارك دزد كوچك!
ديگران نيز نسخه‌هايي از قانون اساسي روسيه را به همراه پوسترهايي آورده بودند كه اشاره به حق اعتراض توسط مردم داشت؛ آنها نيز حتي ديميتري مدودف، نخست‌وزير را نيز متهم به داشتن املاك گران‌قيمت كردند كه مدودف اين اتهام را رد و آن را بي‌معني و با انگيزه سياسي دانست.
بسياري تظاهرات روز شنبه در مسكو و ديگر شهرهاي روسيه را بزرگ‌ترين تظاهرات ضد پوتين پس از سال 2012 مي‌دانند كه عليه او برپا شده است. با اين وجود بسياري از معترضين در مسكو را نوجوانان و جواناني تشكيل مي‌دادند كه حدود 20 سال سن داشتند. برخي شركت‌كنندگان نيز با نشانه اردك زرد به خيابان‌ها آمده بودند كه نشاني از هواداران الكسي ناوالني است. يك نوجوان 17 ساله به خبرگزاري رويترز گفت كه من آينده‌اي بهتر را براي روسيه مي‌خواهم. ما از الكسي ناوالني حمايت مي‌كنيم كه براي كشور خوب است. اما متاسفانه ما فقط ولاديمير پوتين و باند اورا در قدرت داريم.
اما واقعيت اين است كه به دليل سبك رهبري و عملكرد پوتين، او محبوبيت زيادي دارد. انتظار مي‌رود كه او در ماه نوامبر يا دسامبر اعلام كند كه مي‌خواهد بار ديگر رييس‌جمهور روسيه شود. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اگر رهبر مخالفان اجازه پيدا كند وارد انتخابات شود نيز پوتين مي‌تواند به راحتي اورا شكست دهد، با اين وجود ناوالني مي‌گويد چنين نظرسنجي‌اي بي‌معني است زيرا رقابت سياسي منصفانه‌اي وجود ندارد.
مقامات مسكو تلاش كردند از هرگونه درگيري و سركوب اعتراض خودداري كنند. گزارش رسانه‌هاي روسي از يك يا دوبازداشت خبردارند اما خبرنگار رويترز گفت كه پليس عمدتا سعي كرد تا محدوديت براي تظاهركنندگان ايجاد كند و قصد درگيري نداشته است. برخي از معترضين نيز شروع به راه رفتن به سمت كرملين كردند، اما ميدان سرخ با موانع بسته شده بود و پليس ضد شورش نيز به صورت آماده‌باش در نزديكي آن حضور داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون