• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

هزينه ضرب سكه گرمي ۸ برابر سكه تمام

محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، تقاضاي خُرد خانوارها براي حفظ ارزش دارايي‌ها، هزينه ضرب و حدود ريسك معاملات در بازار سكه را از عوامل اصلي وجود شكاف بين ارزش ذاتي سكه با بهاي معاملاتي آن دانست و در خصوص وضعيت قيمت‌ها در بازار سكه اظهار داشت: هم‌اكنون حدود 70 هزار تومان تفاوت قيمت ميان ارزش واقعي و بهاي معاملاتي سكه فاصله وجود دارد كه البته در يك مقطعي اين فاصله كاهش يافته بود، اما مجددا افزايش يافته است.
وي در گفت‌وگو با فارس ادامه داده است: يكي از علت‌هاي اصلي تفاوت قيمت، تقاضاي محدود خانوارها براي سكه است و اين تقاضا موجب ايجاد تفاوت قيمت و اصطلاحا حباب قيمت مي‌شود.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در پاسخ به اين سوال كه دلايل شكل‌گيري اين تقاضا در بازار چيست، گفت: دلايل متعددي وجود دارد كه يكي از آنها وجود تقاضاي غيرمصرفي براي سكه است زيرا بسياري از خانوارها ترجيح مي‌دهند بخشي از دارايي‌شان را به سكه تبديل كنند، البته اين تقاضا براي خانوار محدود و در حد چند سكه است و نمي‌توان آن را تقاضاي سرمايه‌گذاري دانست.
وي در خصوص حباب شديد سكه يك گرمي گفت: وضعيت سكه يك گرمي متفاوت از سكه امامي است و از همان ابتدا براي عرضه اين سكه‌ها اين مساله وجود داشت، چرا كه هزينه ضرب اين سكه‌ها بيشتر از ديگر سكه‌هاست. سكه امامي يك‌بار ضرب مي‌خورد اما نيم سكه دو بار، ربع سكه چهار بار و سكه گرمي هشت بار ضرب مي‌خورد و اين اتفاق هزينه ضرب را براي سكه گرمي افزايش مي‌دهد.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در پاسخ به اين سوال كه آيا اين تقاضاي خرد خانوارها در بخش مصنوعات طلا هم وجود دارد، گفت: خير، همچنان در بازار مصنوعات طلا ركود حاكم است و همان‌طور كه مي‌دانيم ركود، قيمت طلا را كاهش يا افزايش نمي‌دهد بلكه تغييرات انس جهاني و نرخ ارز است كه موجب تغيير بهاي مصنوعات طلا مي‌شود.
وي همچنين تصريح كرد: هزينه ضرب سكه 5 هزار تومان نيست؛ در سال‌هاي اخير بهاي تمام شده آن رشد كرده و حتي به 30 هزار تومان هم مي‌رسد، بنابراين بايد اين مورد را در نظر بگيريم و همچنين به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه بازار سكه داراي ريسك است، معاملات مكرر با هدف حفظ ارزش دارايي يا افزايش آن به طور طبيعي فاصله‌اي بين ارزش ذاتي طلاي سكه و بهاي معاملاتي آن ايجاد مي‌كند.
كشتي‌آراي در خصوص آينده بازار جهاني طلا اظهار داشت: فعلا دورنماي بازار طلا آرامش و ثبات است، مگر اينكه در حوزه سياسي اتفاق خاصي رخ دهد.
وي با اشاره به اثرات چالش‌هاي به وجود آمده بين امريكا و كره شمالي افزود: دقيقا در همان زمان بهاي انس به 1350 دلار رسيد و پس از فروكش كردن التهاب‌هاي به زير 1300 دلار بازگشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون