• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

حركت محرمانه اوپك براي خروج تدريجي از توافق نفتي

به گفته منابع آگاه در حالي كه اوپك درباره تمديد توافق كاهش توليد نفت تا پايان سال ۲۰۱۸ مذاكره مي‌كند، بي‌سر و صدا كار روي يك استراتژي خروج را آغاز كرده تا سرمايه‌گذاران را مطمئن كند پس از پايان مدت اين پيمان، بازار يكباره با عرضه بالا لبريز نخواهد شد.
اين طرح كه هنوز در مرحله مقدماتي قرار دارد، مكمل توافق كاهش توليد است و براي بهبود تاثير آن در سال ۲۰۱۸ طراحي شده‌ است. اين سازمان احتمالا در ديداري كه ۳۰ نوامبر در وين خواهد داشت درباره اين طرح مذاكره خواهد كرد، اما استراتژي كامل احتمالا تا اواخر سال ميلادي آينده رونمايي نخواهد شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، طرح خروج از توافق كاهش توليد، مشابه استراتژي‌هاي طراحي شده از سوي بانك مركزي امريكا و ساير بانك‌هاي مركزي خواهد بود كه درصدد هستند به سياست فوق تسهيل پولي خود خاتمه دهند و در عين حال سرمايه‌گذاران بازارهاي جهاني را مطمئن سازند كه دچار شوك ناگهاني نخواهند شد. بدون خروج تدريجي اوپك و متحدانش ممكن است يك شبه 8/1 ميليون بشكه توليد روزانه كه معادل تقاضاي فرانسه است را به بازار بازگردانند. اين حركت نشان مي‌دهد فاصله ميان عرضه و تقاضا حتي پس از اجراي كم‌سابقه كاهش توليد اوپك و متحدانش تا چه حد ظريف مانده است.
با وجود نشانه‌هايي از بهبود بازار، معامله‌گران همچنان نسبت به سياست توليد اختياري كه ريزش قيمت‌هاي نفت در سال ۲۰۱۴ را به دنبال داشت، نگران هستند. زماني كه اوپك با تمديد ۹ ماهه توافق كاهش توليد خود در ماه مه موافقت كرد، نفت به دليل اينكه يك استراتژي خروج واضح وجود نداشت، ريزش پيدا كرد. اوپك در گذشته به دوره‌هاي كاهش توليد با كم كردن پايبندي پايان داده و در واقع، به اهداف خود خيانت كرده است. اما اين‌بار مقامات اين سازمان مايل هستند نيات خود را به بازارهاي ملتهب به شكل واضحي مخابره كند.
عربستان سعودي كه به همراه روسيه توافق كاهش توليد را رهبري كرده، مكررا تلاش كرده‌اند كه نگراني‌ها نسبت به لبريز شدن بازار از عرضه بيشتر را تخفيف دهند. اوپك و متحدانش كه به اتفاق بيش از نيمي از توليد جهان را كنترل مي‌كنند، هفته گذشته قوي‌ترين نشانه از تمديد توافق كاهش توليد تا پايان سال ۲۰۱۸ را مخابره كردند. اين سازمان و متحدانش در ابتدا قصد داشتند توليدشان را از ابتداي ژانويه به مدت شش ماه محدود كنند، اما اشباع عرضه كه باعث ريزش قيمت‌ها در سه سال گذشته شده است، بسيار كندتر از حد انتظار كاهش داشت. پيش‌بيني‌هاي داخلي اوپك نشان مي‌دهد كه مازاد ذخاير سوخت در سه ماهه سوم سال آينده برطرف خواهند شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون