• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

جمهوريخواهان بر لبه پرتگاه قرار گرفتند

پايان سكوت در برابر رييس‌جمهور

ميثم سليماني

 

در حال حاضر بر هيچ كس پنهان نيست كه شكاف عميقي درون جمهوريخواهان امريكا به وجود آمده است. طيف‌هاي مختلف سياسي در درون بدنه حزب جمهوريخواه امريكا با نزديك شدن به انتخابات سراسري سال 2018 به‌شدت درگير شده‌اند. اما اتفاقي بسيار متفاوت از شرايط گذشته در حال رخ دادن است. در درون حزب يك جنگ قدرت جدي براي ماندن يا نماندن در ساختار سنتي حزب در جريان است. گروهي در درون حزب جمهوريخواه در حال رشد پيدا كردن است كه اگر بتواند در اين انتخابات موفق عمل كند توان اين را خواهد داشت كه ساختار كنوني حزب را ريشه كن كند و امريكا را به لبه پرتگاه بزرگ سياسي بكشاند. استيو بنن كه از بند كاخ سفيد رهايي پيدا كرده اكنون تبديل به يك افعي خطرناكي شده است كه يك به يك جمهوريخواهان سنتي را در دام خود گرفتار مي‌كند. شرايط در حال حاضر به گونه‌اي شده است كه سناتورهاي بنام جمهوريخواه به تدريج در حال كنار رفتن از كارزارهاي انتخاباتي هستند تا گرفتار دام خطرناكي كه براي آنها پهن شده، نشوند. سناتور جف فليك جمهوريخواه از آريزونا جديدترين مورد اين قربانيان بود. او كه در طول چند ماه اخير با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در ارتباط بوده است، روز سه شنبه به وقت امريكا اعلام كرد كه در سال 2018 در انتخاب مجدد شركت نخواهد كرد و در صحن علني سنا در سخناني مطرح كرد: ديگر نمي‌خواهم در برابر رفتارهاي بي‌پروا و بي‌رحمانه رييس‌جمهور سكوت كنم.
او تصميم كناره‌گيري از انتخابات دور بعد را در يك سخنراني 17 دقيقه‌اي بسيار تاثيرگذار اعلام كرد كه در آن نه‌تنها رييس‌جمهور بلكه رهبري حزب را نيز به چالش كشيد. او در سخنان خود نسبت به آسيب رسيدن به آرمان‌هاي دموكراتيك در امريكا ابراز تاسف كرد و گفت: حمله به شخصيت‌ها، تهديد كردن اصول آزادي و نهادهاي مدني و بي‌توجهي چشمگير به شايستگي تبديل به ويژگي‌هاي عصر دونالد ترامپ شده است. اين هشدار از سوي فليك در حالي صورت مي‌گيرد كه تنها يك هفته پيش، سناتور جان مك‌كين، سناتور ارشد جمهوريخواه از آريزونا در سخناني عنوان كرد كه ناسيوناليسم جعلي سياست‌هاي امريكا را در بر گرفته است و جورج بوش، رييس‌جمهور سابق امريكا نيز در سخنراني ديگر، به صورت تلويحي دونالد ترامپ را متهم كرد كه ما ناسيوناليسم را به شكل ديگري تحريف كرده‌ايم.
اين در حالي است كه روز سه‌شنبه يك‌بار ديگر دونالد ترامپ به يكي از منتقدان خود سناتور باب كروكر حمله كرد و با لفظ بدي به او گفت كه نمي‌تواند مجددا در تنسي انتخاب شود. اما باب كروكر بي‌حوصله و ناراحت پس از اين اظهارات در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: رييس‌جمهور كشور ما را خوار كرده است.
با اين وجود سناتور فليك در مدت سخنراني خود هم از دونالد ترامپ انتقاد كرد و هم تلاش كرد پيامي را به هم‌حزبي‌هاي خود از اين تريبون منتقل كند. او خطاب به همكاران خود گفت: اغلب مي‌گويند كودكان ما را تماشا مي‌كنند. خب بله آنها در حال تماشا هستند. اما وقتي نسل بعدي از ما سوال مي‌كند كه در برابر اين شرايط چه كرديد، چه در مورد آن خواهيم گفت؟ آنها مي‌گويند چرا شما كاري انجام نداديد؟ ما به آنها چه پاسخي مي‌دهيم؟
گفتني است فليك 54 ساله در طول مبارزات انتخاباتي نيز از دونالد ترامپ حمايت چنداني نكرد و همواره نسبت به رفتارهاي ترامپ انتقاد داشت. او يكي از محافظه‌كاران قديمي امريكا به حساب مي‌آيد و از جمله افرادي است كه از تجارت آزاد، تعامل با جهان و آزادي در بحث مهاجرت حمايت مي‌كند. به خصوص نگاه فليك به بحث مهاجرت كاملا متضاد سياست ضد مهاجرتي ترامپ است.
وي در سخنان خود عنوان كرد كه ما بايد تخريب‌هاي سياسي را متوقف كنيم و شرايط را به حالت عادي بازگردانيم. رفتارها عادي نيستند. رفتارها و اقدامات بي‌رحمانه و تبديل به روندي ناخوشايند شده است. وي افزود هنگامي كه چنين رفتارهايي از سوي دولت ما سر مي‌زند براي دموكراسي بسيار خطرناك است. اين بسيار ناراحت‌كننده است كه سناتور باب كروكر نمي‌تواند به عنوان سناتور ارشد در ايالت بزرگ تنسي مجدد انتخاب شود و اكنون با طرح كاهش مالياتي نيز مقابله خواهد كرد. دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در توييتر خود نوشت: نگران آن است كه كروكر با هر برنامه مالياتي در راستاي افزايش بدهي‌هاي فدرال مخالفت كند و اين موضوع مي‌تواند فشار مالياتي را نيز افزايش دهد. كروكر اما در طرف مقابل گفت كه اين يك دروغ از يك رييس‌جمهور كاملا كذاب است.
كروكر در مصاحبه‌اي با سي‌ان‌ان گفت: «نمي‌دانم چرا ترامپ قصد دارد تا اين حد استانداردهاي كشور ما را كاهش دهد.» وي گفت علاقه‌مند است تا در يك جلسه استماع، اقداماتي كه ترامپ در راستاي از بين بردن روابط‌مان در سرتاسر جهان انجام داده است را تشريح كند. وي افزود جاي تاسف دارد كه مردم ما در چنين شرايطي قرار گرفته‌اند.
با اين وجود ميچ مك كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواهان امريكا پس از سخنراني فليك او را ستايش و از تصميم سناتور براي كناره‌گيري از رقابت مجدد براي حضور در سنا ابراز ناراحتي كرد و گفت: ما شاهد يك سخنراني از يك مرد بسيار خوب بوديم؛ مردي كه هر روز به وضوح برترين اصول را در كار خود مورد استفاده قرار مي‌دهد.
هرچند برخي از سناتورها از اقدامات و صحبت‌هاي فليك و واكنش‌هاي كروكر حمايت كردند اما برخي ديگر از اين اقدام خشمگين شدند چرا كه جمهوريخواهان همزمان با سخنان اين دو سناتور جمهوريخواه در يك ناهار كاري با دونالد ترامپ بودند تا بتوانند در مورد لايحه اصلاحات مالياتي رييس‌جمهور با وي به توافق برسند.
شرايط حاكم بر محبوبيت فليك به سمتي بود كه به نظر نمي‌رسيد بتواند در انتخابات داخلي جمهوريخواهان موفق عمل كند، چرا كه با توجه به نظرسنجي‌ها و افزايش انتقادات او از ترامپ، محبوبيت وي كاهش پيدا كرده بود و احتمال بسيار كمي داشت كه بتواند از سوي مردم آريزونا مجددا به عنوان سناتور انتخاب شود چرا كه در انتخابات آينده شرايط متفاوتي بر كمپين‌هاي انتخاباتي حاكم است و بايد شيوه‌هاي متفاوتي را براي پيروزي انتخاب كرد.
سارا سندرز، سخنگوي كاخ سفيد نيز در واكنش به سخنان فليك گفت: مطمئنا با توجه به عدم حمايت مردم آريزونا از وي، احتمالا يك حركت خوب بوده است. وي افزود: تاريخ آقاي ترامپ را براي موفقيت‌هاي او و اقتصاد قوي به ياد مي‌آورد. نه نظرات افرادي همچون سناتور كروكر و سناتور فليك.  اندي سورابيان، مشاور ارشد كمپين اتحاد بزرگ امريكا، گروهي كه استيو بنن آن را حمايت مي‌كند در واكنش به اقدام فليك گفت: كناره‌گيري فليك نتيجه فشارهاي مستقيم سياسي در چند ماه گذشته بوده است. در روز سه شنبه نيز سايت بريتبارت، وابسته به استيو بنن نيز در واكنش به اقدام فليك اعلام كرد كه يا جنبش ما شما را در انتخابات مقدماتي شكست خواهد داد يا مجبور خواهيد شد كه خود را بازنشسته كنيد.
اتفاق اصلي در امريكا اين است كه يك شورش بزرگ در اين كشور به راه افتاده كه قصد دارد عليه ساختار سياسي امريكا عمل كند. استيو بنن كه رهبري جريان را به دست گرفته چندي پيش اعلام كرد براي تك‌تك جايگاه‌هاي سناتورهاي جمهوري‌خواه به غير از تد كروز يك آلترناتيو معرفي مي‌كند كه آنها را كنار بگذارد. همين موضوع تبديل به يك چالش عمده در امريكا شده است كه تمام جمهوريخواهان قديمي از جمله ميچ مك كانل رهبر اكثريت جمهوريخواهان را نيز به زير بكشد تا استيو بنن مهره‌هاي خود را در سناي امريكا قرار دهد. از طرفي ديگر دموكرات‌ها كه خطر را بيش از پيش حس كرده‌اند و آن را فرصتي براي پيروزي مي‌دانند تمام‌قد وارد كارزار شدند و افرادي مانند باراك اوباما و هيلاري كلينتون نيز وارد شدند تا به دموكرات‌ها براي پيروزي كمك كنند. اما اگر جمهوريخواهان و دموكرات‌ها نتوانند جلوي اين شورش را بگيرند، مي‌توان از هم‌اكنون امريكا را در يك پرتگاه خطرناك ديد كه هر لحظه امكان لغزش به يك دره عميق را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون