• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

رييس‌جمهور فيليپين برروي عرشه كشتي روسي سان ديد

زنگ هشدار در حياط خلوت امريكا

گروه جهان| روز گذشته فيليپين حدود 5هزار اسلحه كلاشينكف و 5 هزار كلاه خود را در 20 كانتينر ارتش روسيه در يك مراسم با حضور رودريگو دوترته رييس‌جمهور اين كشور تحويل گرفت. دوترته همچنين از كشتي‌هاي جنگي روسيه نيز در سواحل فيليپين بازديد كرد. اين هديه يك روز پس از آن به فيليپين داده شد كه اين كشور با روسيه دو پيمان نظامي را منعقد كردند كه شامل قرارداد فروش تسليحات دفاعي با شركت Rosoboronexport  بود كه يك فروشنده تجهيزات دفاعي در روسيه به شمار مي‌رود.
دلفين لورنزا وزيردفاع فيليپين به رويترز گفت: ما به دنبال دستيابي به برخي تجهيزات براي كمك‌هاي بشردوستانه و عمليات‌هاي امداد رساني هستيم اما هنوز به طور دقيق مشخص نيست و هنوز بحث مي‌كنيم. لورنزانا گفت قرار‌داد با شركت روسي روسوبورنكسپورت يك معامله فروش اسلحه نيست، اما نشان مي‌دهد كه فيليپين قصد خريد سلاح‌هاي كوچك، وسايل نقليه و تجهيزات ويژه براي عمليات‌هاي امدادي دارد. با اين وجود بايد تاكيد كرد كه بزرگ‌ترين منبع تامين اسلحه فيليپين ايالات متحده است و به نظر مي‌رسد اينگونه تحركات تا حدودي زنگ خطر را براي ايالات متحده به صدا درآورده است. هرچند جيمز متيس، وزير دفاع ايالات متحده به خبرنگاران در مسير سفر به بانكوك گفت: من اهميت زيادي براي اين نوع قراردادها نمي‌دهم. وي افزود: اين يك تصميم مستقل براي فيليپين است و مساله بزرگي نيست.
گفتني است از سال 2000 ميلادي ايالات متحده به فيليپين نزديك به يك ميليارد دلار تجهيزات نظامي داده است. از هواپيماهاي نظارتي گرفته تا هواپيماهاي بدون سرنشين و قايق‌هايي با سلاح‌هاي كوچك از امريكا به فيليپين آمده است.
با اين وجود در جلسه‌اي كه روز چهارشنبه بين وزيردفاع فيليپين و همتاي چيني خود برگزار شد، طرفين توافق كردند كه حجم فروش اسلحه‌هاي سبك به فيليپين افزايش پيدا كرده است. پيش‌تر فيليپين حدود 7ميليون دلار اسلحه كوچك از چين خريداري كرده بود.
از سوي ديگر توافق‌هاي فيليپين با روسيه، به اين كشور اجازه مي‌دهد بازار اسلحه خود در منطقه را گسترش دهد. يك مقام آگاه در مانيل به خبرگزاري رويترز گفت كه اكنون فيليپين مجوز خريد سلاح از روسيه را پيدا كرده است چرا كه اين دو كشور روابط نزديكي با يكديگر پيدا كردند. از همين رو ارتش به دنبال آن است تا تجهيزات خود را متنوع كند و با اين كار مي‌تواند هزينه‌ها را كاهش و كيفيت را حفظ كند. وي گفت مسكو از اواسط دهه 1990 ميلادي براي فروش اسلحه به فيليپين پيشنهاد كرده است و حتي آنها خواهان مبادله اسلحه با موز بودند. اين مقام آگاه تاكيد كرد كه روسيه در حال فروش جنگنده، هلي‌كوپتر و زيردريايي به فيليپين است.
گفتني است بهبود روابط فيليپين با روسيه و چين در حالي شكل مي‌گيرد كه امريكا نگران آن شده است كه يكي از متحدان استراتژيك خود در منطقه را از دست بدهد. از همين رو تلاش مي‌كند به هر نحو ممكن روابط را با رييس‌جمهوري كه علاقه‌مند به نزديكي روابط با روسيه و چين است حفظ كند. از همين رو جيمز متيس به مانيل رفت تا با رودريگو دوترته رييس‌جمهوري فيليپين ديدار و گفت‌وگو كند. اما همزمان با حضور متيس در فيليپين، پنج كشتي جنگي روسي در فيليپين پهلو گرفتند تا هزاران قبضه اسلحه را به اين كشور تحويل دهند.
دوترته كه به خاطر سخنان ضد امريكايي خود معروف شده است، هيچ نگراني از اعلام روابط نزديك خود با رقباي امريكا در منطقه يعني روسيه و چين ندارد. اين در حالي است كه فيليپين به عنوان يكي از مراكز حضور نظاميان امريكايي از جمله حياط خلوت‌هاي ايالات متحده در شرق آسيا به حساب مي‌آمد.
دوترته قبل از اينكه با متيس در روز سه‌شنبه ديدار كند، روز دوشنبه با سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه ديدار كرد و قراردادهايي را دو طرف به امضا رساندند كه چندان از جزييات آن اطلاع دقيقي در دست نيست كه به چه منظوري صورت گرفته است.  با اين وجودامريكا قصد دارد هرگونه نگراني از نزديكي روابط را رد كند و سفير ايالات متحده نيز در پاسخ به خبرنگاران هرگونه نگراني درباره گسترش روابط فيليپين با چين و روسيه را رد و خاطرنشان كرد كه ايالات با فيليپين به عنوان يك مستعمره سابق همواره روابط بسيار نزديكي داشته است. وي افزود: در چنين شرايطي اگر چين يا روسيه تجهيزات نظامي خاصي به فيليپين ارايه دهند اين مفهوم از بين نمي‌رود. سفير امريكا در مانيل به خبرنگاران گفت: ما سال‌ها است تجهيزات بسياري را در اختيار اين كشور قرار داديم و اكنون چيني‌ها و روس‌ها برخي تجهيزات را به آنها ارايه مي‌دهند؛ اما من مطمئن نيستم كه اين نگراني امريكا باشد.
لازم به ذكر است در طول دوران كوتاه رياست‌جمهوري دوترته به صورت بي‌رحمانه‌اي عليه ايالات متحده سخنراني كرد و واشنگتن را متهم كرد كه كشورش را مثل يك سگ فريب داده و در طول ساليان دراز به آن كمك كرده است. با اين حال دوترته در مقاطعي رفتارهاي دوگانه از خود نشان داده است.
او در ماه آگوست و در ديدار با ركس تيلرسون، وزير امورخارجه امريكا خود را دوست ايالات متحده خواند. او همچنين در ديدار با متيس از او استقبال كرد و از روابط گرم دو كشور سخن گفت. گفتني است دونالد ترامپ در ماه آينده ميلادي به مانيل سفر مي‌كند و با رييس‌جمهور اين كشور ديدارهاي دوجانبه‌اي خواهد داشت. در طول ماه‌هاي اخير نمايندگان امريكا تلاش كرده‌اند تا با وجود نوع ديدگاه دوترته روابط خوبي را با وي برقرار كنند. از همين رو سفير امريكا مي‌گويد: رييس‌جمهور دوترته روشن كرده است كه با وجود بهبود روابط كشورهايي مانند چين و روسيه، وي همچنان به اتحاد با ايالات متحده ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون