• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

اسناد جديد محرمانه در خصوص ترور رييس‌جمهور امريكا منتشر شد

كاسترو پررنگ‌تر از كندي

ميثم سليماني

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده از حدود 10 روز پيش اعلام كرد قصد دارد اسنادي را در خصوص ترور جان اف كندي (سي‌وپنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده از 1961 تا 1963) افشا كند كه تاكنون منتشر نشده است و طبق وعده‌اي كه داد بنا بود اجازه انتشار تمام اسناد باقي مانده مربوط به قتل جان اف كندي در سال 1963 را صادر كند. او يك روز قبل از انتشار اسناد نيز در توييتي اعلام كرد كه روز 26 اكتبر اسناد آزاد مي‌شود. مركز آرشيو اسناد ملي امريكا بعد از 25 سال انتظار روز پنجشبه در نهايت مدارك جديدي از ترور كندي منتشر كرد. هرچند بسياري منتظر بودند تا حداقل بخش عمده‌اي از اسناد مربوطه منتشر شود ولي در عمل چنين اتفاقي رخ نداد و تنها بخشي از اين اسناد منتشر شد و عملا هزاران نفري كه منتظر انتشار كل اين اسناد بودند نيز نا اميد شدند.
نگراني‌ها در حوزه امنيت ملي از جمله مهم‌ترين دليل عدم انتشار تمام اين اسناد بود. ولي همين موضوع و باقي ماندن بخشي از اسناد در بخش طبقه‌بندي‌هاي محرمانه موجب شد تا كماكان افرادي كه از نظريه‌هاي توطئه حمايت و آن را مطرح مي‌كنند به كار خود ادامه دهند. بررسي‌هاي ابتدايي در خصوص اسناد جديد نشان مي‌دهد كه موضوع بيش از اينكه مربوط به نقشه ترور كندي باشد مربوط به طرح سيا در مورد كوبا است. سندي كه در سال 1975 در كميته تحقيقات راكفلر مطرح شده نشان مي‌دهد كه بنا بود در روزهاي اوليه حضور كندي در كاخ سفيد، فيدل كاسترو ترور شود.
اين گزارش نشان مي‌دهد كه دادستان كل رابرت كندي كه برادر رييس‌جمهور نيز بوده است از طريق اف‌بي‌آي فهميده است كه سيا با پيشنهاد پرداخت 150 هزار دلار برخي مردان مسلح را استخدام مي‌كند تا با رفتن به كوبا فيدل كاسترو را ترور كنند. در آن زمان دادستان كل كندي تاكيد مي‌كند كه سازمان سيا هرگز نبايد از چنين ابزاري بدون بررسي‌هاي دقيق استفاده كند زيرا ممكن است اين افراد محاكمه شوند. در اين گزارش همچنين اشاره شده است كه سيا بعدا علاقه‌مند بوده تا مهاجمان بتوانند با خوراندن قرص سمي به كاسترو، او را به كشتن بدهند.
ارتباط احتمالي اسوالد با كوبا و شوروي
همچنين يك سند در تاريخ 24 نوامبر سال 1963 نشان مي‌دهد كه جي ادگار هوور، مدير وقت اف‌بي‌آي به مرگ اسوالد (قاتل كندي) به دست جك روي (قاتل اسوالد) اشاره مي‌كند. هوور بيان مي‌كند، كه هيچ چيز ديگري در مورد اسوالد وجود ندارد به جز اينكه او مرده است. به گفته هوور از دفتر اف بي‌اي در دالاس با وي تماس گرفته‌اند و پشت خط يك مرد با صداي آرام صحبت مي‌كرد كه عضو كميته‌اي براي كشتن اسوالد بود. اسوالد در دبيرستان دالاس تحت محافظت قرار مي‌گيرد اما در نهايت افراد مسلح مي‌توانند به داخل آن نفوذ كنند و وي را به قتل برسانند. هوور همچنان مي‌گويد كه اف‌بي‌آي شواهدي در دست دارد كه اسوالد با كوبا و اتحاد شوروي در ارتباط بوده است. وي مي‌گويد كه به‌شدت در مورد اين موضوع نگران شده است و ليندن جانسون، رييس‌جمهور وقت كميسيوني را براي بررسي اين موضوع تعيين مي‌كند.
گفتني است كه شوراي امنيت ملي امريكا از سال 1962 تا قبل از قتل كندي عملياتي را در راستاي تلاش‌هاي پنهاني براي سرنگوني كمونيسم در كوبا انجام داده بود. در سپتامبر سال 1962 اين شورا تشكيل جلسه مي‌دهد. ژنرال كارتر اعلام مي‌كند كه سيا بنا دارد تا قطعات يك هواپيما كه از كانادا قصد انتقال به كوبا داشته را دستكاري كند و اين موضوع را در دستور كار خود قرار داد.
ارتباط ترور با كودتاي ويتنام
يك سند محرمانه ديگر مربوط به سال 1975 در كميسيون تحقيقات راكفلر شهادت ريچارد هلمز، رييس سابق سيا را شرح مي‌دهد. در اين متن آمده است كه هلمز به ريچارد نيكسون، رييس‌جمهور پيشين مي‌گويد كه بر اين باور است كه سيا مسوول مرگ رييس‌جمهور ويتنام جنوبي بوده است كه پس از كودتاي مربوط به سيا، جان خود را از دست مي‌دهد. وي مي‌گويد دليل اصلي كه كندي ترور شد تنها به دليل كشته شدن رييس‌جمهور ويتنام جنوبي بود و اين عدالت است. در ادامه از هلمز پرسيده مي‌شود كه ارتباطي بين اسوالد و يك عامل سيا يا يك عامل وجود داشته است كه در اينجا ادامه سند منتشر نشده است.
اما در يكي از اسنادي كه در سال 1967 از سوي اف‌بي‌آي به دست آمده به نقل از يك افسر اطلاعاتي كوبايي آمده است كه اسوالد كارش خوب است و من او را خوب مي‌شناسم.
هوور، مدير وقت اف‌بي‌آي نيز بعد از مرگ كندي يادداشتي را به كاخ سفيد در سال 1963 فرستاد؛ يادداشتي كه به نظر مي‌رسد يكي از محرمانه‌ترين تفسيرهاي منابع اطلاعاتي ايالات متحده در واشنگتن در رابطه با مرگ كندي بود كه بيشتر مربوط به دخالت شوروي با اين ترور بوده است. به نظر مي‌رسيد كه آنها متقاعد شده‌اند كه ترورها نه كار يك مرد بلكه يك عمليات برنامه‌ريزي شده دقيق بوده كه چندين نفر در آن نقش داشته‌اند. اما اين منابع هيچ ارتباطي ميان اسوالد و اتحاد جماهير شوروي پيدا نكردند و تيرانداز را فردي دانستند كه داراي اختلالات رواني است.
اما در يادداشتي ديگر از روز قتل كندي گفته مي‌شود يك افسر  KGBدر مكزيكوسيتي نشان مي‌دهد كه با اسوالد در ارتباط بوده است و به نظر مي‌رسد كه اسوالد با او در خصوص دريافت گذرنامه و ويزا صحبت كرده و از مامور كاگ‌ب درخواست كمك كرده است.
طرح توطئه
با اين حال هنوز بخش زيادي از مطالب مربوط به ترور كندي محرمانه باقي مانده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه اجازه انتشار 2800 سند به آرشيو ملي امريكا داده شده است اما هنوز بخش بزرگي از اسناد باقي مانده كه مورخان بسيار علاقه‌مند به ديدن آنها بودند و كماكان راز آنها مخفي باقي مانده است. طرح‌هاي توطئه‌اي زيادي در خصوص ترور جان اف كندي مطرح شده است كه
از جمله آن مي‌توان به توطئه ليندن جانسون، معاون اول رييس‌جمهور يا توطئه سيا، اف بي‌آي و ارتش امريكا اشاره كرد. هرچند بسياري معتقدند كه اين توطئه‌ها بي‌اساس است اما باقي ماندن اين اسناد در طبقه‌بندي سازمان اسناد ملي امريكا موجب شده است تا آنها كماكان روي طرح‌هاي خود به صورت استوار باقي بمانند.
دونالد ترامپ در بيانيه رونمايي از اين اسناد گفت: من امروز سفارش كردم كه ابهامات از روي اين پرونده برداشته شود، در عين حال ادارات و سازمان‌هاي اجرايي به من پيشنهاد كرده‌اند كه به دليل مسائل امنيتي ملي برخي اطلاعات خاص كماكان بايد در طبقه‌بندي بماند. من امروز هيچ گزينه‌اي ندارم و اين تصميمات را مي‌پذيرم زيرا نبايد اجازه دهيم امنيت كشورمان در خطر قرار گيرد.
در حال حاضر مهم‌ترين موضوع فارغ از اينكه در پرونده ترور جان اف كندي چه چيزي باقي مانده است كه بايد مطرح شود اين است كه شخص ترامپ از جمله افرادي است كه به خوبي از نظريه‌هاي توطئه حمايت مي‌كند. او به راحتي در خصوص گواهي تولد باراك اوباما، رييس‌جمهور سابق گفت كه او در كنيا به دنيا آمده و در امريكا متولد نشده است. پدر تد كروز را متهم به دست داشتن با اسوالد كرد و بعد از اينكه در آراي مردمي در انتخابات، حدود 3 ميليون راي كمتر از هيلاري كلينتون آورد، گفت كه 3 تا 5 ميليون مهاجر بدون ثبت‌نام در انتخابات شركت كرده‌اند به همين دليل آراي مردمي او كمتر از كلينتون بوده است. حالا او در مقام رييس‌جمهور بايد جوابگوي دوستاني باشد كه توهمات توطئه‌اي او را تقويت مي‌كنند. به مانند راجر استون كه ليندن جانسون را عامل اصلي ترور كندي مي‌داند و فشار زيادي را به ترامپ وارد كرده است تا اين اسناد را به طور كامل افشا كند. واقعيت اين است كه دونالد ترامپ در اين پرونده هم به سبك اقدامات ديگر عمل كرد. او ابتدا گفت كه قصد دارد يك كار بزرگ انجام دهد، اما در نهايت شاهد آن بوديم به مانند بسياري از وعده‌هاي ديگر خود آن را كج دارو مريز به اجرا درآورد و بخش اندكي از مدارك را منتشر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون