• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

تك و پاتك كاتالان و مادريد

كاتالونيا اعلام استقلال كرد؛ دولت اختيار تام براي سركوب گرفت

گروه جهان| شايد روز گذشته را بتوان يكي از نگران‌كننده‌ترين روزهاي تاريخ معاصر اسپانيا دانست، روزي كه تصميم‌هاي اتخاذ شده در اين كشور مي‌تواند موجب عميق‌تر شدن بحران داخلي تا سرحد يك خشونت جدي در قلب اروپا شود. روزگذشته پارلمان كاتالونيا تشكيل جلسه داد و به نفع جدايي از اسپانيا راي مثبت داد تا كشور را به سمت بحراني عميق و غيرقابل پيش‌بيني سوق دهد.
اين تصميم كاتالونيا در حالي اتخاذ شد كه دولت اسپانيا لايحه‌اي را تقديم مجلس كرد كه در آن اختيارات فوق‌العاده‌اي را به دولت مي‌داد تا بتواند استقلال منطقه را از آنها سلب كند و به صورت موقت كنترل كامل منطقه را در اختيار داشته باشد.
اما در حالي كه بسياري منتظر تصميم‌گيري نهايي سناي اسپانيا براي راي‌گيري در اين راستا بودند، به ناگاه پارلمان كاتالونيا تشكيل جلسه داد و با تاييد رفراندوم يكم اكتبر رسما از اسپانيا اعلام استقلال كرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه قانون‌گذاران در كاتالونيا پس از يك بحث جدي و پرشور تصميم به تشكيل يك جمهوري مستقل كاتالونيا گرفتند.
دقايقي بعد از اين اتفاق ماريانو راخوي نخست‌وزير اسپانيا در صفحه تلويزيون حاضر شد و درخواست تجديد نظر پارلمان و آرامش در اين منطقه را كرد. او گفت: من از همه اسپانيايي‌ها مي‌خواهم كه آرام باشند. حكومت قانون، قانون را در كاتالونيا ايجاد خواهد كرد.
گفتني است روز پنجشنبه پس از اينكه پجدمون، رييس منطقه كاتالان فراخواني براي برگزاري جلسه پارلمان در راستاي يك راي‌گيري جديد براي استقلال كرد عملا بسياري از اميدها براي حل و فصل اين بحران را از بين برد.
اما تنها دقايقي پس از اقدام مجلس كاتالونيا، مجلس سناي اسپانيا لايحه دولت در چارچوب ماده 155 قانون اساسي اسپانيا را به تصويب رساند و كاتالونيا را تحت اختيار دولت مركزي اسپانيا قرار داد و استقلال آن را محدود كرد. اين حركت به ماريانو راخوي نخست وزير اسپانيا اجازه خواهد داد تا اقدامات خود را به طور مستقيم در كاتالونيا اجرايي كند. اين اقدامات ممكن است شامل انحلال دولت كاتالونيا، كنترل مستقيم بر نيروي پليس در داخل كاتالان و همچنين محدود كردن اختيارات و استقلال در كاتالونيا مي‌شود.
گفتني است تا پيش از اين دولت اسپانيا هيچگاه از ماده 155 قانون اساسي خود استفاده نكرده است چرا كه اين ماده به دولت مركزي اجازه اعمال حكومت خود بر مناطق مستقل اسپانيا را مي‌دهد.
در حال حاضر مي‌توان گفت كه دولت اسپانيا هيچ راهي به جز اين اقدام نداشته است و عملا كاتالونيا تنها يك راه را مشخص كرد و آن مقابله مستقيم با دولت اسپانيا است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه هنگام تصميم پارلمان كاتالونيا براي استقلال، هزاران نفر از مردم با پرچم‌هاي كاتالونيا به خيابان‌ها آمده بودند و منتظر اعلام تصميم پارلمان براي استقلال بودند و پس از اعلام به جشن و شادي پرداختند.
اما ماريانو راخوي در مجلس سنا گفت كه دولت او بارها و بارها تلاش كرده است تا در استقلال كاتالونيا دخالتي نداشته باشد. وي گفت پيشنهادات مكرر خود را براي پايان دادن به اين مناقشات ارايه داده است ولي موثر واقع نشده است. او تاكيد كرد كه گفت‌وگو دو دشمن دارد، نخست كساني كه قوانين را مورد سوءاستفاده قرار مي‌دهد و آن را ناديده مي‌گيرند و كساني كه مي‌خواهند تنها حرف خودشان را بزنند و نمي‌خواهد ديدگاه حزب و طرف مقابل خود را درك كنند.
حالا نيز مجلس سناي اسپانيا به دولت اين اجازه را داده كه جلوي هرگونه سوءاستفاده گرفته شود.
راخوي تاكيد كرد كه كاتالان بايد در برابر يك اقليت غيرقابل تحمل محافظت شوند كه خود را مالك كاتالونيا مي‌دانند و آن را به خود اختصاص داده‌اند و تلاش مي‌كنند كه همه كاتالان‌ها را با وحشت به سمت آموزه‌هاي خود بكشانند.
ولي در مجموع به نظر نمي‌رسد اين بحران به راحتي كه تصور مي‌شود به پايان برسد. چرا كه كاتالونيا مي‌تواند آبستن اتفاقات بسيار پيچيده و گسترده‌تر باشد. در حال حاضر اين احتمال وجود دارد كه نيروهاي پليس و امنيتي كاتالونيا از دولت مركزي فرمانبرداري نكنند و در نهايت دولت مجبور است از گارد ملي براي اجراي دستورات خود استفاده كند. حتي ممكن است در اين چارچوب برخي از رهبران و مقامات كاتالونيا پس از انحلال پارلمان محلي نيز دستگير شوند و موجي از نا آرامي‌ها در اين منطقه به وجود‌ آيد كه اين مي‌تواند در كشور اسپانيا و در قلب اروپا بسيار نگران‌كننده باشد. از همين رو مي‌توان در روزهاي آينده شاهد اتفاقاتي بود كه در روز اول اكتبر هنگام برگزاري رفراندوم رخ داد و حتي ابعاد آن نيز گسترده‌تر از آن باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون