• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3942 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان

گپ و گفتي با عبدالجبار كاكايي، عضو هيات داوران جايزه شعر قيصر

شعرهاي كلاسيك، راضي‌كننده‌تر از شعرهاي سپيد

عبدالجبار كاكايي داور جايزه شعر قيصر در گپ و گفتي كوتاه پاسخگوي برخي از محورهاي اين جايزه شد.

 

با توجه به اينكه جايزه‌هاي شعر ديگري هم براي حمايت از شاعران جوان برگزار مي‌شود، وجه تمايز جايزه شعر قيصر چيست؟

معمولا تمايز جشنواره‌ها با هيات انتخاب‌كننده مشخص مي‌شود. گروهي كه متولي داوري جشنواره و نهاد برگزاركننده آن هستند، بر اساس سياست‌هاي‌شان، جايزه‌اي را طراحي و برگزيدگاني را انتخاب مي‌كنند. جايزه قيصر امين‌پور ويژه شاعران جوان زير 30 سال برگزار مي‌شود. با توجه به گرايش‌هاي گوناگوني كه اين روزها در شعر شاعران جوان وجود دارد و قالب‌هاي شعري متفاوتي در كلاسيك و غزل و سپيد و. . . مورد توجه است، اين گونه‌گوني، تنوع جايزه‌ها را هم ايجاب مي‌كند چراكه هر يك از اين جايزه‌ها جريان‌هاي مختلفي را پوشش مي‌دهند. بر همين اساس دفتر شعر جوان نيز با تعيين هيات داوران و نوع نگاه خاص آنان، گروهي را انتخاب مي‌كند. پس تنوع برگزاري جشنواره‌ها و جايزه‌ها ايرادي ندارد و مهم اين است كه گروه داوران و برگزاركنندگان آنها بتوانند به خوبي از عهده برگزاري آن رويداد فرهنگي بر بيايند.

وقفه در برگزاري جايزه شعر قيصر چقدر برروند برگزاري آن تاثيرگذار است؟

طبيعتا ايجاد وقفه در برگزاري چنين رويدادهايي باعث كم اعتبار شدن آنها مي‌شود و همين وقفه‌ها به آفت جايزه‌ها و جشنواره‌هاي ما تبديل شده است. به ويژه وقتي جايزه‌اي روند موفقيت‌آميزي را طي مي‌كند، تعطيلي آن نتايج بسيار بدي به همراه خواهد داشت، اما خوشبختانه جايزه شعر قيصر امين‌پور با تركيب جديدي احيا شده است.

كيفيت آثار رسيده چگونه بود؟

اين جايزه با همكاري ناشران برگزار شد و بسياري از ناشران خود آثارشان را فرستادند و برخي از شاعران نيز شخصا مجموعه‌هاي شعر خود را ارايه كردند، ضمن اينكه برخي از مجموعه‌ها نيز توسط متوليان برگزاري جايزه خريداري شد و در نهايت بيش از 122 مجموعه شعر از آثار شاعران زير 30 سال به ما رسيد. با توجه به اينكه سال گذشته 400 مجموعه شعر منتشر شده است، اين تعداد مجموعه براي شاعران زير 30 سال، منطقي به نظر مي‌رسد و بعيد است كتاب مهمي جاافتاده باشد. به هر حال آثار رسيده در دو حوزه شعر كلاسيك و سپيد است و شعر نيمايي نداشتيم و خوشبختانه در هر دو حوزه كلاسيك و سپيد، شاهد نوآوري و خلاقيت جوانان بوديم به ويژه شعرهاي خلاقه در حوزه كلاسيك بيشتر بود.

كلاسيك؟ جالب است. به نظر شما چه عاملي سبب اقبال آنان به شعر كلاسيك شده است؟

در كمال شگفتي، هيات داوران اين جايزه از شعرهاي كلاسيك در مقايسه با شعرهاي سپيد راضي‌تر بودند و همين موضوع سبب شد در انتخاب شعر سپيد با دشواري رو به رو شويم. با اينكه خود من هم شعر كلاسيك كار مي‌كنم، اين تفاوت برايم جالب بود. در شعر كلاسيك جريان‌هاي متفاوتي داريم و در اين دوره از جايزه شاهد نوآوري شاعران جوان در فرم، تعابير، واژگان و... بوديم. عده‌اي سبك نئوكلاسيك را انتخاب كرده بودند كه پيش‌تر شاعراني مانند هوشنگ ابتهاج، سيمين بهبهاني، حسين منزوي و خود قيصر به آن گرايش داشته‌اند و اينگونه طرفداران زيادي دارد و حال هم جوانان به اين سبك روي آورده‌اند.

دليل كم‌اقبالي جوانان به شعر نيمايي چيست؟

ظاهرا اين‌گونه دنباله‌رو چنداني ندارد هر چند قالب مورد علاقه قيصر است ولي در بين جوانان خيلي با اقبال رو‌به‌رو نشده است. آنان بيشتر قالب‌هاي كلاسيك يا سپيد را ترجيح مي‌دهند. شعر نيمايي تقريبا همان مشكلات و محدوديت‌هاي شعر عروضي را دارد ولي ظاهرا دست شاعر بازتر است البته شايد دلايل ديگري هم داشته باشد كه بر من پوشيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون