• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3942 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان

تازه‌ترين اظهارات وزير ارشاد در خصوص اما و اگرهاي موسيقي، تئاتر، فيلم و كتاب

فضاهاي فرهنگي هر چه بي‌حاشيه‌تر باشند موفق‌ترند

اين‌بار برگزاري نمايشگاه مطبوعات فرصتي شد تا سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي باز هم به لزوم اداره كشور با استانداردهاي قانوني تاكيد كند: «همان طور كه قبلا هم گفتم در حوزه فيلم، تئاتر، كتاب و موسيقي بايد شاهد اين باشيم كه فضاي كشور با يك قانون اداره شود و بايد بدون دغدغه‌هاي غيرقانوني، مسير اتفاقاتي كه در حيطه حركت‌هاي فرهنگي و هنري اتفاق مي‌افتد را دنبال و اجرا كنيم. »
صالحي در بخشي از نشست خبري با اهالي رسانه در خصوص بودجه تئاتر، انتصاب معاون فرهنگي خود، جشنواره فيلم فجر و همچنين اختلاف فرهنگستان هنر با هنرمندان تجسمي توضيحاتي ارايه كرد. به گفته او در چهار سال اخير بودجه تئاتر در جريان بوده اما به نظر مي‌رسد اين بودجه‌ها كفاف هنر تئاتر را نمي‌دهد: «بايد به اقتصاد تئاتر به عنوان اقتصاد خصوصي توجه كنيم ولي همزمان حمايت‌هاي دولتي از اين هنر به ويژه براي احداث و راه‌اندازي سالن‌هاي جديد را در دستور كار داشته باشيم بالطبع براي داشتن سالن‌هاي بزرگ‌تر و استانداردتر نيازمند به حمايت دولت هستيم. »
وزير ارشاد بخشي از سياست‌هاي اين وزارتخانه را كاهش هزينه‌ها و افزايش كاركردها دانست؛ مساله‌اي كه بعد از روشن شدن بودجه سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در بخش ملي و بين‌الملل، بيشتر مورد توجه قرار گرفت: «آنچه در بحث بودجه جشنواره فيلم فجر مطرح شده بر اين اساس است كه با كمترين هزينه بيشترين كاركرد را داشته باشيم. سعي ما در بحث بودجه جشنواره فيلم فجر اين است كه با صرفه‌جويي همزمان كارايي را حفظ كرده و افزايش بدهيم. »
در ادامه اين نشست، صالحي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران مبني بر حاشيه‌هاي پيش آمده در فرهنگستان هنر و درخواست علي معلم رييس اين فرهنگستان براي ورود شخص رييس‌جمهور به اين موضوع، با صراحت اعلام كرد اين اختلاف به شكل سازماني به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مرتبط نمي‌شود چون فرهنگسراها از وزارتخانه مستقل هستند: «فرهنگسراهاي زبان، هنر و علوم و ديگر فرهنگسراها به شكل مستقل اداره مي‌شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كار آنها مداخله نمي‌كند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين نظر طبيعتا ورود مستقيمي به اين مساله نداشته و نمي‌تواند داشته باشد. اما اميد مي‌رود بحث‌هاي حاشيه‌اي فرهنگستان هنر هرچه زودتر جمع شود چراكه فضاهايي كه به نام فرهنگ و هنر مزين هستند، هرچه بي‌حاشيه‌تر باشند، موفق‌ترند. »
برگزاري كنسرت‌ها در مشهد، سوال ديگري بود كه وزير ارشاد جواب تازه‌اي براي آن نداشت. به گفته او مديران اين وزارتخانه گفت‌وگوهايي در ارتباط با برگزاري اجراهاي زنده و صحنه‌اي موسيقي در استان‌هاي مختلف دارند؛ اتفاقي كه در دو ماه اخير هم افتاده اما ظاهرا تا امروز نتيجه‌اي دربرنداشته است.
نمايشگاه كتاب و معرفي شوراي سياستگذاري آن، موضوع ديگري بود كه مورد توجه اهالي رسانه قرار گرفت؛ اتفاقي كه انتظار مي‌رود با معرفي محسن جوادي به عنوان معاون فرهنگي وزارتخانه، زودتر به نتيجه برسد. البته صالحي هم همين وعده را داد اما تكذيب خبر انتصاب معاون فرهنگي وزير ارشاد بعد از انتشار خبر، موضوعي بود كه وزير ارشاد به صورت مفصل به آن پرداخت: «من به همه دوستاني كه براي بحث تصدي معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد طرف گفت‌وگو بودند عرض كردم كه تا پايان زماني كه حكم مكتوب به شما ابلاغ نشده و در واقع اتفاق به صورت كامل تحقق پيدا نكرده است، طرح بحث در رسانه‌ها يا جاي ديگر انجام ندهند؛ چون ممكن است كل مساله دچار كج فهمي شود. نكته‌اي كه آقاي جوادي گفته اين است كه حكم را دريافت نكرده است. بنده حوالي ساعت 12:30 تا 13 حكم ايشان را امضا كردم و بعد از آن ايشان در جريان حكم قرار گرفتند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون