• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

خبر

در حكمي از سوي رهبر معظم انقلاب صورت گرفت
انتصاب حسين فدايي به عنوان مسوول دفتر بازرسي رهبري

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در حكمي با تشكر از زحمات حجت‌الاسلام ناطق نوري، جناب آقاي حسين فدايي را به عنوان مسوول دفتر بازرسي رهبري منصوب كردند. متن حكم رهبر انقلاب اسلامي به شرح زير است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم.
جناب آقاي حسين فدايي دام توفيقه
دفتر بازرسي بخش حساس و مفيدي از مجموعه منتسب به اين حقير است و اكنون كه جناب حجت‌الاسلام آقاي ناطق نوري از مسووليت آن كناره‌گيري كرده‌اند، با تشكر از زحمات چندين‌ساله ايشان، اين مسووليت را به جنابعالي مي‌سپارم. شرح رابطه سازماني و وظايف در حكم صادره از دفتر اينجانب ذكر شده است. ان‌شاءالله موفق باشيد.

 

سخنگوي دولت:
شهروندان زرتشتي از حقوق شهروندي برخوردارند

گروه سياسي| «اقدامات اثربخش» وعده‌اي است كه سخنگوي دولت در خصوص حل مشكل عضو زرتشتي شوراي شهر يزد داد. محمدباقر نوبخت ديروز در نشست خبري خود كه در محل نمايشگاه مطبوعات برگزار شد، هنگامي كه با سوالي با محوريت سپنتا نيكنام روبه‌رو شد، بهتر ديد پاسخ آن را در قالب حقوق شهروندي بگنجاند. منشوري كه نزديك به يك سال از زمان رونمايي آن مي‌گذرد، با وجود همه انتقاداتي كه پيرامون شيوه اجرايي آن شكل گرفته، انتظاراتي را از دولت دوازدهم به وجود آورده كه 3 سال زمان براي تدوين آن صرف كرده است. اين انتظار حداقل در موضوع عضو زرتشتي شوراي شهر يزد بيش از همه موضوعات نمايان شده است. نوبخت در پاسخ به سوالي درباره موضع دولت در مورد تعليق عضو زرتشتي شوراي شهر، با بيان اينكه دين زرتشت از اديان رسمي كشور ما است كه در قانون اساسي هم ذكر شده است، بر برخورداري زرتشتيان از حقوق شهروندي تاكيد كرد و گفت: قوانين موضوعه ما اجازه مي‌دهد شهروندان زرتشتي از حقوق شهروندي برخوردار باشند. سخنگوي دولت با اشاره به حضور نمايندگان زرتشتي در مجلس شوراي اسلامي، از تلاش دولت براي حل موضوع نيكنام گفت و تصريح كرد: «ما دنبال يكسري اقدامات اثربخش هستيم كه هم اين موضوع حل شود و هم مسائل ديگري ايجاد نشود.» او به تلاش‌هاي شخص رييس‌جمهور در اين زمينه هم اشاره كرد و گفت: دكتر روحاني در جلسه قبلي هيات دولت به وزير كشور دستور رسيدگي به اين موضوع را داده است و اميدواريم اين مشكل حل شود. در پيوست‌هايي كه به همه وزرا داده شده است يك نسخه از منشور حقوق شهروندي هم ابلاغ شده و وزرا موظفند برنامه خود را براي اجراي حقوق شهروندي اعلام كنند.
رييس‌جمهور به اجراي حقوق شهروندي متعهد است
ادامه بازداشت دو روزنامه‌نگار نيز از ديگر موضوعاتي بود كه در نشست خبري ديروز مطرح شد و عدم انطباق آن با حقوق شهروندي مورد سوال خبرنگاري قرار گرفت. نوبخت در برابر اين سوال بار ديگر از تعهد دولت به تحقق حقوق شهروندي گفت و تاكيد كرد: به تمام وزرا از جمله وزير اطلاعات و فرهنگ يك نسخه از حقوق شهروندي داده شده و تاكيد شده است كه آنها بايد برنامه‌هاي خود را در طول دو ماه براي اجراي حقوق شهروندي اعلام كنند. رييس‌جمهور به اجراي حقوق شهروندي متعهد است.

 

معاون اول در مراسم معارفه وزير علوم:
نبايد قدرت و استقلال از دانشگاه گرفته شود

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري روز گذشته در مراسم تكريم و معارفه سرپرست و وزير علوم، تحقيقات و فناوري حضور يافت و سخنراني كرد. حفظ استقلال و آزادي دانشگاه مهم‌ترين تاكيد معاون اول اصلاح‌طلب حسن روحاني بود، استقلال و آزادي كه به گفته جهانگيري با هماهنگي با نهادها و دستگاه‌هاي خارج از دانشگاه قابل حل است. جهانگيري گفت: نبايد قدرت و استقلال از دانشگاه گرفته شود. او در آغاز تلويحا به روند سخت و سنگلاخ انتخاب وزراي علوم در دولت حسن روحاني اشاره كرد و گفت: «وزارت علوم جاي مهمي است و آقاي رييس‌جمهور زير نامه مديران متعددي را براي اين سمت امضا كرده‌اند كه در دوره ما نسبت به ساير وزارتخانه‌ها بي‌سابقه است. يكي از آنها راي نياورد، ديگري سرپرست شد و از اين قبيل مسائل و دليل آن هم اين است كه وزير علوم بايد از همه جهات مورد قبول قرار گرفته و نقش ايفا كند. »اسحاق جهانگيري اما به تمجيد و سپاسگزاري‌هاي مرسوم مراسم توديع و معارفه اكتفا نكرد. او در اين مراسم با نگاهي اصلاح‌طلبانه به دانشگاه و در قامت معاون اول رييس‌جمهوري توصيه‌اي مصلحانه براي متوليان اداره دانشگاه، خاصه وزير جديد داشت كه اتفاقا به زعم دانشجويان كارنامه درخشاني در اداره دانشگاه تحت مديريت خود به ويژه در سال‌هاي اخير ندارد. معاون اول رييس‌جمهوري در مراسم معارفه گزينه بيست و چندمي كه فشارهاي خارج از دولت براي او شانس وزارت به همراه آورد بر قدرت و استقلال دانشگاه تاكيد كرد و اصرار داشت كه شان و منزلت هيات علمي و دانشجويان براي دولت مهم است و نبايد آسيب ببيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون