• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3946 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۳ آبان

ارتش عراق و سوريه به سمت مرزهاي مشترك دو كشور پيشروي كردند

آخرين شهرهاي داعش

شهاب شهسواري

 

با آزادسازي شهر ديرالزور در خاك سوريه، نيروهاي گروه تروريستي داعش در دو شهر مرزي القائم و آلبوكمال در مرز مشترك سوريه و عراق به محاصره درآمده‌اند. روز جمعه همزمان با ورود نيروهاي عراقي به شهر القائم در غرب اين كشور و رسيدن به مرز مشترك با سوريه، ارتش سوريه نيز اعلام كرد كه با همكاري نيروهاي متحدش موفق شده است شهر ديرالزور در شرق سوريه را كاملا از كنترل داعش خارج كند. صبح روز جمعه ابتدا ديدبان حقوق بشر سوريه مستقر در لندن طي خبري اعلام كرد كه شهر ديرالزور كه طي روزهاي گذشته ارتش سوريه براي آزادي آن تلاش مي‌كرد كاملا آزاد شده است. بعد از انتشار اين خبر رسانه‌ها به نقل از منابع نظامي ارتش سوريه تاييد كردند كه عمليات آزادسازي شهر ديرالزور پايان يافته و بعد از سه سال داعش كاملا از شهر ديرالزور بيرون انداخته‌شد.
هر چند سال 2011 و در آغاز درگيري‌هاي مسلحانه در سوريه، شهر ديرالزور از جمله شهرهايي بود كه به دست مخالفان افتاده‌بود، اما سال 2014 با قدرت گرفتن داعش، اين گروه تروريستي موفق شد كنترل كامل اين شهر را در اختيار بگيرد و نيروهاي باقيمانده ارتش در استان ديرالزور را كاملا به محاصره خود در آورد. اين محاصره نزديك به 3 سال ادامه داشت تا اينكه اواخر تابستان سال جاري دولت سوريه عمليات گسترده‌اي را براي بازپس‌گيري استان ديرالزور از داعش آغاز كرد. ديرالزور پس از سقوط رقه، بزرگ‌ترين شهري محسوب مي‌شد كه همچنان در اختيار داعش قرار داشت. گفته مي‌شود شهر ديرالزور پيش از آغاز تسلط داعش نزديك به 300 هزار نفر جمعيت داشت، ولي طي 3 سال گذشته اين جمعيت به‌شدت كاهش يافته است. همزمان با تحولات شرق سوريه، نيروهاي ارتش عراق نيز در مرزهاي غربي اين كشور پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌اند تا آخرين سرزمين‌هاي تحت كنترل داعش در اين كشور را پاكسازي كنند. ارتش عراق روز جمعه موفق شد وارد شهر القائم در نزديكي مرز سوريه شود و گذرگاه مرزي با خاك سوريه را نيز آزاد كند. به گزارش الميادين پس از اعلام اين خبر حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق، ورود نيروهاي اين كشور به القائم در غرب الانبار و آزادسازي گذرگاه مرزي حصيبه در مرز با سوريه را تبريك گفت. گذرگاه مرزي حصيبه آخرين گذرگاه مرزي در اطراف رود فرات بود كه همچنان در اختيار تروريست‌هاي گروه داعش قرار داشت.
پنج هزار داعشي در سواحل فرات
به نوشته رويترز با تصرف اين دو منطقه مهم، چند هزار تروريست باقيمانده داعش در بيايان‌هاي شرق سوريه و غرب عراق در دو شهر القائم عراق و شهر آلبو كمال در خاك سوريه تجمع كرده‌اند. نيروهاي ارتش عراق در حال عمليات براي آزادسازي كامل شهر القائم هستند و احتمالا پس از اعلام آزادي شهر ديرالزور و پيش از آن شهر الميادين، عمليات پاكسازي شهر آلبوكمال در سوريه هم به زودي آغاز خواهد شد. رايان ديلون، سخنگوي ائتلاف تحت رهبري امريكا در داعش برآورد مي‌كند كه بين 1500 تا 2500 تروريست داعشي در شهر القائم و بين 2 تا 3 هزار تروريست در شهر آلبوكمال حضور داشته‌باشند. سخنگوي نيروهاي ائتلاف امريكايي معتقد است كه با پس زدن داعش از شهرهاي بزرگ، شاهد پناه گرفتن اين نيروها در مناطق كويري هستيم كه نهايتا باعث خواهد شد اين گروه تروريستي مجددا به حملات تروريستي در نقاط مختلف روي بياورد. اين نظامي امريكايي مي‌گويد: «در آينده نزديك شاهد از بين رفتن ذهنيت خلافت مجازي داعش نخواهيم بود و همچنان خطر داعش وجود دارد. »
عمليات آزادي استان ديرالزور نزديك به 2 ماه است در خاك سوريه توسط ارتش اين كشور آغاز شده است. استان ديرالزور يكي از مناطق نفت‌خير سوريه محسوب مي‌شود. روز جمعه رسانه‌هاي رسمي سوريه اعلام كردند كه «نيروهاي مسلح با همكاري متحدان، شهر ديرالزور را از باقيمانده گروه تروريستي داعش پاكسازي كردند. » به نوشته رويترز نظاميان سوريه و واحدهاي مهندسي ارتش در حال جست‌وجو و پاكسازي خيابان‌ها و ساختمان‌هاي ديرالزور از بمب‌ها و مين‌هايي هستند كه ممكن است توسط گروه داعش در اين شهر كار گذاشته‌شده‌باشند. يك مقام نظامي سوريه به رويترز مي‌گويد: «پيروزي نهايي در شهر آلبوكمال باعث مي‌شود تا موجوديت داعش با عنوان يك سازمان داراي سلسله مراتب عملا پايان پيدا كند. نهايتا اين گروه به يك مجموعه از گروه‌هاي كوچك فردي تبديل خواهد داشت و ديگر حالت سازماني با در اختيار داشتن ساختمان‌هاي اداري، رهبران منطقه‌اي و سرزمين‌هاي تحت كنترل، وجود خارجي نخواهد داشت. » اين مقام نظامي سوريه معتقد است كه عمليات آزادسازي آلبوكمال به عنوان آخرين شهر تحت تصرف داعش با مقاومت شديد نيروهاي اين گروه تروريستي مواجه خواهد شد. او مي‌گويد: «ممكن است برخي از نيروهاي داعش تا آخرين قطره خون بجنگند، اما كاري از پيش نخواهند برد، شهر از همه سو محاصره شده است. هيچ مسير كمك‌رساني وجود ندارد، روحيه تروريست‌ها سقوط كرده و همه عناصر سازماني آنها از ميان رفته است. »
روز جمعه در عراق نيز فرماندهي مشترك عمليات ارتش عراق اعلام كرد كه ارتش عراق با همكاري نيروهاي الحشد الشعبي و نيروهاي مسلح عشاير سني موفق شده است گذرگاه حصبيه در مسير بزرگراهي كه شهر القائم در خاك عراق را به آلبوكمال در خاك سوريه متصل مي‌كند تصرف كند، تا آخرين مسير كمك‌رساني نيروهاي داعش در دو سوي مرز نيز از كنترل آنها خارج شود. ارتش عراق اعلام كرده است كه در ادامه اين عمليات به زودي شهر القائم در نزديك مرز سوريه و شهر كوچك الراوه در شمال رودخانه فرات نيز از نيروهاي داعش پاكسازي خواهند شد.
واكنش سرد اپوزيسيون به كنگره سوچي
داعش در حالي آخرين نفس‌هايش را در سوريه مي‌كشد كه كنگره گفت‌وگوي ملي سوريه كه قرار بود به ميزباني روسيه برگزار شود با استقبال سرد گروه‌هاي اپوزيسيون سوريه مواجه شد. برخي از گروه‌هاي مخالف دولت اين كشور كه در نشست هفتم آستانه شركت كرده‌بودند، دعوت روسيه براي شركت در يك كنفرانس عمومي ميان دولت و مخالفان دولت سوريه در شهر سوچي را رد كردند. روسيه اين پيشنهاد را در اجلاس دو روزه آستانه به گروه‌هاي مخالف ارايه داد تا با شركت در اين كنفرانس كه شامل همه طرف‌هاي درگيري در سوريه مي‌شود، موضوعاتي همچون آينده سياسي سوريه و تدوين قانون اساسي جديد، موضوعاتي بود كه به پيشنهاد مسكو قرار بود در مورد گفت‌وگو قرار دهند. روسيه قصد دارد از گروه‌هاي كرد شمال سوريه هم براي شركت در اين كنگره دعوت كند. با اين حال فاتح حسون يكي از سخنگويان گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه كه در نشست سوريه حاضر بود، مي‌گويد: «اين يك فريب روسي است. ما به روس‌ها اعتماد نداريم چرا كه آنها در يك طرف جنگ قرار دارند و از طرف نظام حاكم در ميدان نبرد در حال جنگ با ما هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون