• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3970 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۸ آذر

توليت آستان قدس:

چندبرابر ماليات‌مان، كمك مي‎كنيم

 در دوران انتخابات رياست‌جمهوري بود كه بار ديگر موضوع عدم پرداخت ماليات از سوي آستان قدس رضوي با اظهارنظرهايي از سوي ابراهيم رييسي توليت اين آستان بر سر زبان‌ها افتاد و واكنش‌هاي مختلفي را با خود همراه كرد.
 در آن روزها بود كه در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني كانديداهاي رياست جمهوري دوازدهم ابراهيم رييسي با تاكيد بر اينكه منشأ تمامي شركت‌هاي زيرمجموعه آستان قدس رضوي نذر يا وقف است، گفت: «مطلقا هيچ شركتي در آستان قدس رضوي وجود ندارد كه موقوفه نباشد؛ با اين حال من خدمت مقام معظم رهبري نامه‌اي نوشتم مبني بر اينكه در رابطه با مساله شرعي اين موضوع چه اقدامي صورت گيرد؛ آقا فرمودند: بر مبناي همان نظرمبارك امام(ره) عمل شود با اين تفاوت كه شما دو ماليات بايد پرداخت كنيد؛ نخست ماليات ارزش افزوده و ديگري ماليات‌هاي تكليفي. ما در آستان قدس رضوي در حال حاضر ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت مي‌كنيم نكته‌اي كه حائز اهميت است اين است كه ما چندين برابر مالياتي كه قرار بود به دولت پرداخت كنيم را صرف فقرا مي‌كنيم يعني وظيفه و كاردولت كه همان تامين اعتبار براي كميته امداد و بهزيستي جهت تامين امور معيشتي فقرا است را ما در آستان قدس انجام مي‌دهيم و براي فقرا مسكن و ساير ملزومات زندگي را تامين مي‌كنيم. البته ما حساب و كتاب اين بخش را خواهيم داشت و آن را به مردم ايران اعلام مي‌كنيم كه چقدر عايدي ممكن بود به آستان قدس در اين معافيت مالياتي تعلق بگيرد و چندين برابر آن توسط ما در واقع كمك به دولت مي‌شود چرا كه اين كار (كمك به فقرا) وظيفه دولت است.»
بعد از آن بود كه محمود جامساز، اقتصاددان با اشاره به صحبت‌هاي ابراهيم رييسي توليت آستان قدس و كانديداي رياست‌جمهوري دوازدهم گفت: «بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي بدون پرداخت ماليات به دولت به صورت آشكار انجام مي‌شود. از جمله اين فعاليت‌هاي اقتصادي، آستان قدس رضوي با هزاران ميليارد تومان گردش مالي سالانه و نهادهاي مشابه آن است.»
با اين حال و بعد از گذشت هفت ماه از آن روزها بار ديگر ابراهيم رييسي، توليت آستان قدس در مراسم روز دانشجو موضوع عدم پرداحت ماليات از سوي آستان قدس را مورد توجه قرار داده و گفته است: «اتهامات زيادي به ما زده مي‌شود كه اگر بخواهيم پاسخ دهيم بايد ديگر كارها را تعطيل كنيم. مردم عليه آستان قدس سخن نمي‌گويند و چند سايت خاص موضوعاتي از جمله ماليات را مطرح مي‌كنند. امام راحل دستور دادند آستان قدس و شركت‌هاي تابعه از ماليات معاف هستند.»
وي ادامه داد: «ما هم‌اكنون ماليات ارزش افزوده و تكليفي را پرداخت و چند برابر ماليات در مناطق محروم خدمت رساني مي‌كنيم. در راستاي شفافيت، موسسه‌اي خارج از آستان قدس را مامور به حسابرسي كرديم و مجامع عمومي همه مجموعه‌هاي وابسته را تشكيل داديم. شفافيت اقدامات آستان قدس به ميزاني است كه تلاش مي‌كنيم ميزان درآمد و هزينه كرد موقوفات را اعلام كنيم. ميزان نذورات آستان قدس در انتهاي سال ۹۵ بيش از ۲۱ درصد افزايش يافته و دليل آن ارايه خدمات به محرومان و اعتماد خيران و مردم بوده است.»
توليت آستان قدس همچنين خاطرنشان كرد: «در شأن زاير امام رضا(ع) اقامت در كمپ نيست و براي حل اين مشكل ساخت زايرسراها را آغاز كرديم. خيلي‌ها مي‌گفتند برخي اقدامات را نمي‌شود انجام داد كه ما با اقدامات‌مان نشان داديم مي‌شود بسياري از كارها را انجام داد. تازماني كه اقتصاد مقاومتي اجرا نشود صحبت از رفع محروميت شعار است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون