• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3974 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر

مخالفان براي ازسرگيري مذاكرات از روسيه كمك خواستند

تلاش اپوزيسيون براي مذاكره مستقيم با دولت

ميثم سليماني

بحث مذاكرات بر سر آينده سوريه به سمتي سوق پيدا كرده است كه در حال حاضر بيش از دولت، اين مخالفان هستند كه مي‌خواهند پاي ميز مذاكره بنشينند و با دولت وارد گفت‌وگو شوند. مخالفان سوري به تازگي از روسيه خواستند تا براي نجات مذاكرات صلح با سازمان ملل اقدام كنند و نمايندگان دولت را راضي كنند به جلسات بازگردند. بسمة قضماني، يكي از اعضاي اصلي گروه مذاكره‌كننده مخالفان سوري در گفت‌وگو با گاردين از روس‌ها خواست تا نشان دهند كه مي‌خواهند در پايان عمليات نظامي در سوريه براي يك صلح پايدار سرمايه‌گذاري كنند.
بسمة قضماني در ادامه عنوان كرد مخالفان به دنبال پيشبرد مذاكرات با هدف خروج اسد از دفتر كار خود نيستند اما او اضافه كرد كه نمي‌تواند ببيند كه اسد در يك انتخابات رياست‌جمهوري تحت نظارت سازمان ملل متحد به عنوان يك كانديداي قانوني در نظر گرفته شود. وي تاكيد كرد كه تمركز مذاكرات اين هفته بايد يك قانون اساسي جديد و ايجاد سازو‌كاري براي انتخابات رياست‌جمهوري باشد نه آينده اسد؛ بسمة قضماني در ادامه تاكيد كرد كه او معتقد است روسيه بايد بر هيات دولت سوريه براي دور هشتم به صورت جدي فشار وارد كند.  گفتني است نماينده دولت سوريه براي ديدار با استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه به ژنو بازگشت. گفتني است بشار جعفري هفته گذشته به دليل اينكه مخالفان كماكان خواهان خروج اسد از قدرت بودند ژنو را ترك كرد. با اين وجود دي ميستورا اين هفته به هر طرفي كه بخواهد روند مذاكرات را تخريب كند هشدار داد. سرگئي لاوروف نيز براي اينكه نشان دهد فشارهايي را به روسيه براي آغاز مذاكرات انجام مي‌دهد گفت كه بايد مذاكرات مستقيم در مورد مسائل قانون اساسي جديد و آماده‌سازي روند انتخابات آغاز شود. با اين وجود بسياري از ديپلمات‌ها كماكان ترديد دارند كه پوتين بخواهد فشار جدي براي تحميل مذاكرات به اسد وارد كند. قضماني در ادامه گفت‌وگوي خود با گاردين عنوان كرد: فرض ما اين است كه در دور مذاكرات جديد روسيه علاقه‌مند به كمك براي پيدا كردن راهكار براي حل و فصل صلح‌آميز بحران در سوريه است. وي در ادامه تاكيد كرد كه ما به روس‌ها نياز داريم چرا كه روي دولت سوريه تاثير دارند و ابزارهاي براي اعمال فشار دارند. اين بهترين لحظه براي روسيه در راستاي حل و فصل صلح‌آميز بحران سوريه پس از اعلام استراتژي خروج نهايي از اين كشور است.  با اين وجود ولاديمير پوتين در ديدار خود با اردوغان در خصوص فرآيند صلح‌آميز حل بحران سوريه صحبت كرد و در سخنان خود مجدد ايده برگزاري كنگره سوريه در سوچي را مطرح كرد كه احتمالا در فوريه برگزار خواهد شد. اما معارضان به نظر مي‌رسد كه نگران هستد كه اگر ژنو به نتيجه نرسد سوچي جايگزين ژنو شود. منابع آگاه حاضر در مذاكرات صلح سوريه موسوم به «ژنو-8» اعلام كردند كه استفان دي‌ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه از معارضان اين كشور خواسته است كه «واقع‌بين» باشند. فارس به نقل از خبرگزاري آناتولي گزارش داد كه دي‌ميستورا به معارضان گفته است كه حمايت بين‌المللي را از دست داده‌اند. به نوشته آناتولي نشست روز دوشنبه دي‌ميستورا با معارضان براي معارضان بسيار بد بوده است. اين منابع همچنين عنوان كردند كه دي ميستورا به معارضان گفته است كه اگر در كنفرانس آتي «سوچي» شركت كنند و در نشستهاي كنوني ژنو هيچ پيشرفتي در سبد قانون اساسي صورت نگيرد، اين گروه «متلاشي خواهد شد و در آنجا از بين خواهد رفت.»
با اين وجود روز گذشته اپوزيسيون سوريه مدعي شد كه نمايندگان دولت در مذاكرات صلح شرايط جديدي را مطرح كردند كه پيشرفت در مذاكرات را دشوار مي‌كند. يحيي العريضي، سخنگوي مخالفان روز سه‌شنبه گفت كه هيات دمشق به استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اعلام كرده است كه به صورت مستقيم مذاكره نخواهد كرد. اما العريضي گفت كه نمايندگان اپوزيسيون مذاكرات مستقيم را پيش‌شرط مذاكرات اعلام كرده است اما هيچ پاسخ فوري از هيات سوري دريافت نشده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد مخالفان در حال حاضر به دنبال برگزاري يك مذاكرات مستقيم با دولت تا يك مذاكرات غير‌مستقيم‌است.

 

دولت سوريه ديگر تهديد نيست
مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه روز سه‌شنبه اعلام كرد: تركيه ديگر دولت سوريه را يك تهديد در نظر نمي‌گيرد. به گزارش فارس به نقل از الميادين، وزير خارجه تركيه همچنين گفته است: «با روسيه در عمليات عليه كردهاي سوريه در صورت ضرورت هماهنگ مي‌شويم». وي در ادامه تاكيد كرد: «با مشاركت كردها در راه‌حل سياسي سوريه مخالفتي نداريم اما ليست گروه‌هاي كردي كه مي‌توانيم با آنها تعامل داشته باشيم را تحويل روسيه خواهيم داد». رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه هفته گذشته در ديدار با قانونگذاران حزب عدالت و توسعه تركيه انگيزه واقعي واشنگتن در تامين سلاح براي نيروهاي دموكراتيك سوريه را زير سوال برد. بنا به گفته اردوغان، امريكا وعده‌اي كه به آنكارا داده بود تا دادن تسليحات به نيروهاي كرد سوريه را متوقف كند، زير پا گذاشته است. وزير خارجه تركيه در بخش ديگري از اظهارات امروزش به موضوع اقدام واشنگتن در به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي پرداخت و تاكيد كرد كه واكنش برخي كشورها به اين تصميم واشنگتن آنچنان كه بايد قاطع نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون