• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3982 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ دي

شايد وقتي ديگر « تهران»

سيامك زندرضوي

 

ساختار اجتماعي مناطق شهري در ايران امروز، برخلاف ظاهر غريبه‌وار و سر در گريبانش، ظرفيت مشاركتي عظيمي در خود انباشته دارد كه حاصل احساس «هم‌سرنوشتي» و «عدم امنيت» در مقابل رويداد زلزله، در سازه‌هاي ناايمن و كوچه، خيابان‌هايي است كه از ماشين‌هاي سواري لبريز شده است. ديگر همه مي‌دانيم، در بم، در سرپل‌ذهاب، قصرشيرين و ثلاث در ۲۴ ساعت اول فقط خويشاوندان، دوستان و همسايگان با دست خالي، ناجي، امدادگر و التيام‌بخش بودند. حالا مثل روز روشن است، انتظار امداد و نجات گسترده و موثر از كارمندان دستگاه‌هاي عريض و طويل مديريت بحران، در ساعت‌هاي طلايي، افسانه‌اي بيش نيست.

راه‌حل امروزين اين مساله حياتي چيست؟

موانع موجود بر سر راه آن كدامند؟

اول- هر محله تعاملي، يعني ۴۰ تا ۶۰ خانوار كه كودكان‌شان در يك فضاي مشترك بازي مي‌كنند و والدين احوالپرسي مختصري دارند. ظرفيت اوليه سه «گروه كاري» داوطلب منظم، عاشق و ماندگار شامل: گروه «حامي كودكان»، گروه «امداد نجات و اسكان» گروه «پژوهش اطلاع‌رساني و پيگيري» را در خود دارند. تشكيل و حضور فعال اين گروه‌هاي كاري «محله‌محور» ازيك طرف به درجه‌اي اولويت رسيدگي به خويشاوندان و دوستان را به همسايگان تغيير مي‌دهد و از بار جابه‌جايي در شهر بحران‌زده مي‌كاهد. از طرف ديگر اضطراب حاصل از بي‌پناه دانستن فرزندان را در والدين كم مي‌كند. خاله‌ها و عموهاي توانا و آموزش‌ديده‌اي در همين نزديكي‌ها در همسايگي‌مان حضور دارند.

دوم- در محله تعاملي، گروه كاري امداد و نجات و اسكان اضطراري داوطلب، به تعداد ۱۰ تا ۱۵نفره آموزش‌هاي اوليه امداد و نجات را از هلال‌احمر دريافت مي‌كنند و هميشه به‌روز مي‌مانند و مكان مناسب اسكان اضطراري را با كمك شهرداري شناسايي و كانتينر ابزار‌ها و ملزومات امداد و نجات و اسكان اضطراري را از مديريت هماهنگي ارگان‌هاي مسوول دريافت كرده و براي تعويض دوره‌اي ملزومات با آن سازمان در ارتباط مي‌مانند. همچنين آموزش‌هاي اجتماع محور خود را نيز از انجمن جامعه‌شناسي دريافت مي‌كنند. ادامه در صفحه 12

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون