• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

آينده دولت آلمان 3 ماه بعد از انتخابات هنوز مبهم است

كاهش حمايت از مركل در آستانه مذاكرات ائتلاف

گروه جهان |تازه‌ترين نظرسنجي‌ها در آلمان نشان مي‌دهد كه حمايت افكار عمومي از صدراعظم قدرتمندترين كشور اروپايي تا حد زيادي كاهش پيدا كرده است. بر اساس نظرسنجي جديدي كه موسسه يوگاو (YouGov) منتشر كرده، تنها سه ماه بعد از برگزاري انتخابات سراسري در آلمان نزديك به نيمي از شهروندان آلماني تمايل دارند كه آنگلا مركل، زودتر از موعد از مقام صدراعظمي كناره‌گيري كند. بر اساس نتايج اين نظرسنجي 46 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند كه آنگلا مركل بايد پيش از پايان رسمي دوره صدراعظمي‌اش از اين مقام كناره‌گيري كند.
با اعلام نتايج انتخابات ماه سپتامبر آلمان، اتحاديه دموكرات مسيحي اين كشور با از دست دادن كرسي‌هاي خود در بوندس‌تاگ نسبت به گذشته ضعيف‌تر شد و در عين حال براي اولين‌بار يك حزب راست افراطي توانست به پارلمان، بزرگ‌ترين اقتصاد اتحاديه اروپا راه پيدا كند. مشكلات آنگلا مركل بعد از انتخابات بيشتر از آن بود كه پيش‌بيني مي‌شد، حزب سوسيال دموكرات آلمان بعد از اعلام نتايج انتخابات رسما اعلام كرد كه حاضر به شركت در دولت مشهور به «ائتلاف فراگير» نيست و مركل براي تشكيل دولت مجبور به مذاكره با دو حزب كوچك‌تر دموكرات‌هاي آزاد و سبزها شد.
اما مذاكرات با راست‌گرايان دموكرات آزاد ماه گذشته با شكست به پايان رسيد و تشكيل دولت در برلين با مانع جديدي روبه‌رو شد، هر چند كه حزب سوسيال‌دموكرات بعد از شكست مذاكرات مركل، اعلام كرد كه حاضر است در مذاكرات براي تشكيل دولت شركت كند، اما نتيجه اين مذاكرات كه قرار است بعد از تعطيلات كريسمس بين دو حزب عمده آلمان آغاز شود، مشخص نيست.
مركل كه حزبش براي چهارمين دوره متوالي اكثريت پارلمان آلمان را به دست آورده است، اميدهاي خود را به مذاكره به با سوسيال‌دموكرات‌ها بسته است كه در دو دولت از سه دولت پيشين، شريك اصلي او در قدرت بودند. آنگلا مركل از سال 2005 به عنوان صدراعظم آلمان خدمت مي‌كند و حتي در صورت شكست در مذاكره براي تشكيل دولت ائتلافي با در اختيار داشتن نزديك به يك چهارم كرسي‌هاي بوندس تاگ توسط حزبش مي‌تواند دولت اقليت تشكيل دهد.
به گزارش رويترز نظر سنجي موسسه يو‌گاو كه نتايج آن روز چهارشنبه منتشر شد نشان مي‌دهد كه 47 درصد از پاسخ‌دهندگان مايل هستند كه آنگلا مركل تا پيش از پايان دوره صدراعظمي‌اش در سال 2021 از اين مقام كناره‌گيري كند. اين نظرسنجي از كاهش مجبوبيت چشمگير انگلا مركل خبر مي‌دهد، در حالي كه يك ماه پيش تنها 36 درصد از پاسخ‌دهندگان خواهان كناره‌گيري او پيش از سال 2021 شده‌بودند. در برابر هواداران باقي ماندن مركل در اين پست هم طي يك ماه به‌شدت كاهش پيدا كرده است، در حالي 36 درصد از پاسخ‌دهندگان هوادار صدر اعظم ماندن مركل تا چهار سال ديگر هستند كه يك ماه پيش اين رقم 44 درصد بود. اين نظرسنجي به درخواست اتحاديه دموكرات‌مسيحي انجام شده است، در برابر حزب سوسيال دموكرات حاضر به پذيرش انجام اين نظرسنجي در مورد اين حزب براي ماه جاري نشده است چرا كه نسبت به اثر نتايج آن در بين هواداران و رهبران حزب، بدبين است.
زيگمار گابريل، وزير امورخارجه آلمان و رهبر پيشين حزب سوسيال دموكرات، در مصاحبه‌اي كه روز چهارشنبه از سوي روزنامه بيلد منتشر شد، نسبت به احتمال ناموفق بودن مذاكرات براي تشكيل دولت ائتلافي هشدار داده است. به گفته اين مقام كابينه آلمان «در صورتي كه صدر اعظم تمام پيشنهادهاي مطرح شده در مورد اصلاحات در اتحاديه اروپا را رد كند، آنگاه ايجاد هيچ ائتلافي با حزب سوسيال‌دموكرات امكان‌پذير نخواهد بود.» مارتين شولتز، رهبر كنوني حزب سوسيال دموكرات، طرفدار تغييرات جدي در اتحاديه اروپا است و معتقد است كه بايد اصلاحات جدي در منطقه پول واحد اروپايي (يورو) انجام شود. او همچنين پيشنهاد تشكيل دول متحده اروپايي به جاي اتحاديه اروپا تا سال 2025 را مطرح كرده است. شولتز به عنوان رييس پيشين پارلمان اروپا، يكي از اروپا‌گراترين سياستمداران آلماني محسوب مي‌شود كه در آستانه انتخابات سال جاري به عنوان رهبر حزب دموكرات مسيحي انتخاب شد. زيگمار گابريل در مصاحبه خود با بيلد در عين حال از نظام بهداشتي آلمان هم انتقاد كرده است و خواهان اصلاحات در اين بخش شده است. خواسته حزب سوسيال دموكرات اين است كه شكاف ميان نظام بهداشت دولتي و نظام بهداشت خصوصي در آلمان كاهش پيدا كند.
با وجود انتشار نظرسنجي يوگاو مبني بر كاهش حمايت از صدراعظمي مركل، روزنامه بيلد روز چهارشنبه يك نظر سنجي از موسسه اينسا منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد اتحاديه دموكرات‌مسيحي آلمان در بين راي‌دهندگان نسبت به سه ماه پيش 2 درصد محبوب‌تر شده و حمايت از اين حزب به 33 درصد رسيده است، در حالي كه سوسيال دموكرات‌ها با نيم درصد كاهش، حمايت 5/20 درصدي دارند. در عين حال حزب آلترناتيو براي آلمان كه با گسترش نگراني‌ها در آلمان نسبت به بحران پناهندگان و افزايش شكاف اقتصادي در كشور، براي اولين‌بار وارد پارلمان شده است، يك درصد از محبوبيت خود را نسبت به ماه سپتامبر از دست داده و حمايت از اين حزب به 13درصد رسيده است. بسياري از تحليل‌گران در آلمان معتقدند كه در صورت شكست مركل در تشكيل يك دولت و برگزاري انتخابات مجدد در آلمان، ممكن است حزب راستگراي افراطي آلترناتيو براي آلمان كرسي‌هاي بيشتري به دست بياورد. مذاكرات جديد براي تشكيل دولت ائتلافي ميان حزب مركل و سوسيال‌دموكرات‌ها قرار است از 10 روز ديگر (7 ژانويه) آغاز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون