• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

آغاز خريدهاي بهاري با دريافت عيدي

بازي تخفيف‌هاي چند ده درصدي با جيب خريداران

گروه اقتصادي |دقيقا 25روز ديگر نخستين روز بهار 94 آغاز مي‌شود. گرم شدن هوا و شروع فصل حراجي‌هاي مختلف به خوبي آغاز بهار را نويد مي‌دهند. تقريبا همه كارمندان و كارگران عيدي‌هاي خود را دريافت كرده‌اند و ازدحام جمعيت در مراكز خريد و فروش به خوبي خبر از رسيدن بهار دارد. خبر رسيدن بهار با فروش‌هاي ويژه زمستاني و بهاره فروشگاه‌ها و تخفيفات خاص همراه است و هر بيننده‌اي را با دليل و بي‌دليل به داخل مغازه‌هاي حراجي مي‌كشاند. از همان ساعات ابتداي باز شدن مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خريداران مشتاق استفاده از تخفيفات ويژه قدم به داخل اين فروشگاه‌ها مي‌گذارند و شروع به زير و رو كردن اجناس مي‌كنند تا با استفاده از فرصت تخفيفات ويژه نيازهايي كه در طول فصل يا حتي سال امكان خريدشان ميسر نشده است را با قيمتي مناسب‌تر بخرند.
در اين ميان پيام‌هاي تبليغاتي شبكه‌هاي اجتماعي و اس‌ام‌اس‌هاي تبليغاتي هم غوغا مي‌كنند. دنيا، كاملا دنياي ارتباطات و اينترنت شده، كافي است به سراغ پيام‌هاي تبليغاتي برويد به طور كامل مي‌توانيد نيازهاي خود را تامين كنيد. اين روالي است كه هر ساله اتفاق مي‌افتد و متقاضيان خريد شب عيد به خوبي مي‌دانند در چه فاصله زماني در طول شبانه‌روز و چه روزهايي از سال بايد مايحتاج خود را از چه مناطقي خريد كنند. شايد اين همان دليلي است كه پنجشنبه و جمعه گذشته بنا به گفته آمار پرتردد و پرترافيك‌ترين روزهاي آخر هفته سال، تاكنون بوده است و مي‌تواند اين روزها را به عنوان سرآغاز خريدهاي نوروز ناميد. حراج‌هاي متداول شب عيد هرساله اتفاق مي‌افتد و بيشتر فروشگاه‌هاي سراسر كشور ارايه تخفيفات پلكاني را در آخر فصل زمستان در برنامه خود قرار مي‌دهند بر اين اساس هم از دهه ابتداي بهمن ماه تخفيفات 10 – 20 درصدي روي شيشه فروشگاه‌ها و پيام‌هاي تبليغاتي خودنمايي مي‌كند تا اينكه اين تخفيفات با نزديك شدن نوروز كم‌كم به 50 تا 70 درصد هم مي‌رسند. نكته جالب اين حراج‌ها اين است كه اين حراج‌ها اپيدمي بين تمام برندهاي داخلي و خارجي است و با وجود اينكه برندهاي خارجي در روزهاي پاياني آذرماه و ابتداي دي‌ماه به دليل شروع سال نو ميلادي همزمان با نمايندگي‌هاي اصلي حراج مي‌زنند اما همين گروه نيز حراج آخر سال و نوروز و عطش خريد ايراني‌ها را از دست نمي‌دهند و قطعا حراج‌هاي جذاب خود را براي بهمن و اسفند محفوظ نگه مي‌دارند. البته ناگفته پيداست كه اين حراج‌ها غير از اينكه مي‌تواند نيازهاي خانواده را رفع كند، در عين حال مي‌تواند انبار‌هاي فروشنده‌ها را نيز از كالاهاي دپوشده خالي كرده و اين انبارها را براي دپوي اجناس جديد آماده كند بنابراين اين معامله‌اي دو سر سود براي خانواده‌هاي ايراني و فروشندگان است كه در صلحي پايدار به خريد و فروش از يكديگر مي‌پردازند. از سوي ديگر اينكه چقدر اين حراج‌ها واقعي است همان نكته‌اي است كه هر ساله در ذهن هر خريداري نقش مي‌بندد اما ديدن درصدهايي كه هر روز بيشتر مي‌شود، جذابيتي است كه هر خريداري را به خود جذب كرده و اجازه واكنش‌هاي بعدي را محدود مي‌كند. در عين حال به غير از خريدهاي متداول از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها يكي ديگر از خريدهاي پرطرفدار خريدهاي خياباني است كه در نزديكي مراكز خريد عرضه و به خوبي ديده مي‌شود. دستفروشاني كه اجناس خود را با قيمت‌هاي پايين‌تر از مغازه‌داران به فروش مي‌رسانند و ريسك عدم پذيرش دوباره را به جان خريداران مي‌اندازند اما به دليل عرضه كالاهايي كه برندهاي معتبر دنيا را نيز در خود جاي داده، وسوسه‌اي به جان مشتريان مي‌اندازد، به ويژه اگر اين مشتريان افراد كم‌درآمد جامعه باشند به اين سبب است كه خبرهاي در مورد عرضه لباس‌هاي مارك‌دار در ميدان هفتم تير يا حراج‌هاي 50 تا 70 درصدي برندهاي معتبر چيزي نيست كه به سادگي بتوان از آن گذشت. البته در اين ميان هستند برندهايي كه با آف‌هاي 50 درصد متقاضيان را به داخل فروشگاه مي‌كشند و در نهايت اجناس خود را با نهايت تخفيف 25 درصدي عرضه مي‌كنند كه از اين نمونه در روزهاي گذشته بسيار ديده شده است. اين قاعده حتي در ميان فروشگاه‌هايي كه اجناس تقلبي مي‌فروشند نيز بسيار ديده مي‌شود گويا ماراتن خالي كردن انبارها از اجناس تمايزي بين برندهاي اصلي و فرعي نمي‌شناسند مهم خالي كردن انبارها و آماده كردن آنها براي خريدهاي جديد بهاره است.

استارت حراج سال 93

زمستان سال 93 اگرچه به نظر مي‌رسد زمستان سردي باشد آنچنان پرفروغ نبود و بيشتر پوشاك زمستاني به دليل سرد نبودن زياد هوا در پشت ويترين‌ها خاك خوردند و حال كه قرار است ويترين‌ها به استقبال بهار بروند اين پوشاك‌هاي زمستاني هستند كه با «آف‌هاي اعجاب‌انگيز» هر بيننده‌اي را مسحور خود مي‌كنند و اين خريداران هستند كه به اميد زمستان سرد 94 دست به خريد پوشاك زمستاني سال آينده خود مي‌زنند. اين موضوعي است كه حتي خود مغازه‌داران نيز تاييد مي‌كنند. امسال حراج لباس‌هاي زمستاني پررونق است و تنها دليل آن هم بي‌فروغ بودن زمستاني است كه اجازه نداد پالتوها و چكمه‌هاي زمستاني به خوبي فروش بروند. اما به هرحال، ويترين فروشگاه‌ها تغيير كرد و رنگ و بوي زمستان به خود گرفت، اما حال همين مغازه‌داران مجبور شده‌اند كه لباس‌هاي گرم زمستاني را با درصدهاي بالا به حراج بگذارند. حال اينكه اين درصدهاي بالاي 50 درصد براي تخفيف اين لباس‌ها چقدر سود براي فروشنده دارد موضوعي است كه موجب مي‌شود هر سال تمايل به خريد در حراج‌ها بيشتر از فصل خريد باشد. اين سوالي است كه ذهن اقتصادي خريداران دارند و بر خريد خود در طول فصل حراج صحه مي‌گذارد «مگر كاسبان و فروشندگان لباس، چقدر سود مي‌برند كه حاضرند جنس‌هاي فروش‌نرفته خود را با درصدهاي تخفيف بالا به فروش برسانند؟»اما به هرحال، همين تخفيف‌ها هم آنقدر براي برخي مشتريان اغواكننده هست كه روانه مغازه شوند و خريدهاي زمستان سال بعد خود را انجام دهند، چراكه به طور قطع، همين لباس‌ها در موعد خودشان و در فصل سرد سال يعني زمستان، با قيمت‌هاي بالايي از سوي فروشندگان عرضه مي‌شوند، البته يكي از همين فروشندگان دليل اصلي اين حراج‌ها را فرار از هزينه‌هاي انبارداري عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «لباس را نمي‌توان يك سال در انبار نگه داشت و علاوه بر اينكه فضا مي‌گيرد، امكان هر اتفاقي برايش وجود دارد. به همين دليل بسياري از فروشندگاني كه اين روزها به نقدينگي نياز دارند، بايد جنس خود را هرچند با ضرر يا سود كمتر بفروشند و در مقابل، نقدينگي براي نوسازي ويترين خود با كالاهاي فصل داشته باشند.»

هايپرها و نيازهاي روزانه

اين حراج‌هاي چندين ده درصدي البته محدود به پوشاك نيست و در روزهاي پاياني سال هايپرهاي سراسر شهر نيز كالاهاي خود را با درصد تخفيف‌هاي اغوا‌كننده به فروش مي‌رسانند و جالب اين است كه اين فروشگاه‌ها در طول سال هم حراج فصلي دارند اما هيچ‌گاه عطش خريد مردم فروكش نمي‌كند. كافي است سري به يكي از اين هايپرها بزنيد به خوبي با تعدد خانواده‌هايي كه در حال خريد هستند و با بسته‌هاي بزرگ كالا از اين هايپرها خارج مي‌شوند برخورد كنيد. به نظر مي‌رسد بيش از نوع كالا اين درصد حراج‌ها و تخفيفات است كه خريدار را مجاب به خريد مي‌كند تا نياز خانواده. شلوغي آخرين روزهاي هفته گذشته خود مهر تاييدي است بر اين مدعا كه اين تخفيفات هستند كه نوع خريد مردم را هدايت مي‌كنند نه نيازها و كيف پول. البته ناگفته پيداست كه در اين روزها حقوق‌بگيران بيش از سايرين براي خريد خود ماشين‌حساب‌وار عمل كرده و پيش از خريد ابتدا موجودي حساب‌شان را چك و بعد اقدام به خريد مي‌كنند؛ اما براي همين گروه هم نمي‌توان اغوا‌كننده بودن حراج‌هاي چند ده درصدي را بي‌تاثير دانست.

خريدهاي اينترنتي

نوع ديگري از خريدهاي نوروزي حراج خريدهاي اينترنتي است، گويا كسب و كارهاي اينترنتي هم از موقعيت نوروز استفاده بهينه را كرده‌اند و خود را از فضاي نوروز دور نكردند؛ برخي مديران فروشگاه‌هاي بزرگ اينترنتي كه ادعاي وجود 40 درصدي سهم خريدهاي اينترنتي كشور را دارند در آخرين ماه سال با ارايه تخفيف‌هاي ويژه سعي كرده‌اند در بازار خريد و فروش نوروز سهم خود را حفظ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون