• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

اختلاف‌هاي استيو بنن و دونالد ترامپ گسترده‌تر مي‌شود

دوست سابق، دشمن فعلي

ميثم سليماني

داستان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده با استيو بنن، استراتژيست سابق كاخ سفيد داستان پر فراز و نشيبي است. استيو بنن تا يك سال پيش يكي از نزديك‌ترين افراد به دونالد ترامپ به حساب مي‌آمد. فردي كه تبديل به استراتژيست ارشد كاخ سفيد شد و با برنامه‌ريزي او دونالد ترامپ توانست كمپين خود را رهبري كند و به يك پيروزي باور نكردني دست پيدا كند. اما حالا استيو بنن در حال تبديل شدن به يك دشمن واقعي براي رييس‌جمهور امريكا شده است. بنن در حال برنامه‌ريزي براي يك كارزار انتخاباتي است تا بتواند در انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا جمهوريخواهان را به چالش بكشد و اكنون نيز با بالاگرفتن اختلافات ترامپ و بنن، مي‌توان انتخابات مياندوره‌اي مجلس را به نبردي سخت در داخل كمپين جمهوريخواهان به حساب آورد كه ممكن است ضربه‌اي سنگين را به آنها و شخص دونالد ترامپ وارد كند.
اما استيو بنن اكنون با محدوديت‌هاي جدي نيز روبه‌رو است چراكه حاميان مالي كه پيش‌تر از بنن و تيم او حمايت مي‌كردند رفته رفته در حال فاصله گرفتن از وي هستند و مهم‌ترين حامي مالي او يعني خانواده ميلياردر مرسر نيز اعلام كرده‌اند كه حمايت‌هاي خود را قطع كرده‌اند.
به گزارش واشنگتن‌پست، سايت خبري بريتبارت يكي از ابزارهاي مهم استيو بنن در راستاي اشاعه تفكرات او به حساب مي‌آيد. در راس اين سايت استيو بنن قرار داشت كه پس از خروج از كاخ سفيد مجدد به آن بازگشت. بريتبارت در طول رقابت‌هاي انتخاباتي و پس از آن نيز به نوعي تفكرات ترامپيست‌ها را پشتيباني مي‌كرد. برخي شركت‌ها نيز از نوع موضع اين سايت براي خود استفاده مي‌كردند كه يكي از آنها مرسر بود. با اين حال پس از اعلام خبر قطع كمك‌هاي مالي مرسرها به بنن، سارا سندرز، سخنگوي كاخ سفيد نيز اين اقدام را مورد تشويق قرار داد. ربكا مرسر، دختر ميلياردر معروف رابرت مرسر كه پس از اخراج استيو بنن از كاخ سفيد به‌شدت دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داد، به تازگي در بيانيه‌اي به واشنگتن‌پست گفت: خانواده من با استيو بنن در ماه‌هاي اخير ارتباط زيادي برقرار نكرده است و هيچ گونه حمايت مالي از او را در دستور كار خود قرار نداده و ما نيز از اقدامات و اظهارات اخير او حمايت نمي‌كنيم.
اكنون بسياري از افرادي كه هم از دونالد ترامپ و هم از استيو بنن و سايت بريتبارت حمايت مي‌كردند بر سر يك دوراهي قرار گرفتند. اينكه كماكان از بنن حمايت كنند يا از او جدا شوند. برخي منابع نزديك به ترامپ اعلام كردند كه دونالد ترامپ به دوستان وحاميان مشترك با بنن گفته است كه ميان بين من و استيو يكي را انتخاب كنند.
در حال حاضر نيز وكلاي ترامپ بنن را متهم به نقض توافقنامه‌اي كردند كه نبايد اسرار محرمانه كاخ سفيد يا نظرات انتقادي خود عليه ترامپ و خانواده‌اش را جايي نقل كند. اين دادخواست پس از آن مطرح شد كه بخش‌هايي از كتاب مايكل وولف به نام آتش و خشم در كاخ سفيد در رسانه‌ها منتشر شد كه در آن استيو بنن صحبت‌هايي را عليه پسر دونالد ترامپ انجام داده است. دونالد ترامپ در بيانيه‌اي تمام دوستي‌ها و همكاري‌هاي خود با بنن را زير پا گذاشت و عنوان كرد، بنن پس از خروجش از كاخ سفيد در ماه آگوست نه‌تنها شغل بلكه عقل خود را نيز از دست داده است. در اين كتاب نوشته شده آقاي بنن ملاقات تابستان سال ۲۰۱۶ پسر بزرگ آقاي ترامپ با نماينده روسيه در برج ترامپ را خائنانه توصيف كرده است. در حال حاضر نيز وكلاي دونالد ترامپ در تلاش هستند تا به هر نحو ممكن اجازه انتشار كتاب را بگيرند. طبق توافقي كه وولف براي نوشتن كتاب با دونالد ترامپ داشته اجازه دسترسي كامل را به كاخ سفيد و حتي افراد نزديك به دونالد ترامپ را براي مصاحبه داشته است و حالا اين كتاب در حال تبديل شدن به يك جنجال بزرگ در امريكا و شخص دونالد ترامپ است.
با اين وجود سخنان ترامپ به‌شدت مي‌تواند موقعيت بنن را در جايگاه رهبري جنبش ترامپيست‌ها متزلزل كند. بسياري بر اين تصور بودند زماني كه استيو بنن كاخ سفيد را ترك مي‌كند، رهبري جنبش ترامپيست‌ها در خارج از كاخ سفيد را برعهده مي‌گيرد و ديدگاهي را كه در انتخابات دنبال كرده و آن را طرح‌ريزي كرده است بدون محدوديت پيش مي‌برد. كريستوفر رودي يكي از دوستان ترامپ كه مدير نيوزمكس است مي‌گويد: پايگاه اصلي ترامپيست‌ها متعلق به دونالد ترامپ است و توسط وي اداره مي‌شود. وي افزود: بنن فردي بود كه كنترل زيادي نداشت و تنها در تصاوير ديده مي‌شد. اما او از شانه‌هاي دونالد ترامپ بالارفت تا ديده شود.
به گزارش واشنگتن پست برخي نزديكان ترامپ معتقدند كه بنن سعي كرد پس از خروج نيز طرفداري و وفاداري خود به ترامپ را حفظ كند؛ در حالي كه منافع شخصي و ايدئولوژيك او با كاخ سفيد و شخص ترامپ متمايز بود. افرادي كه با بنن كار كردند معتقدند كه حفظ روابط بنن با رييس‌جمهور در حال حاضر بسيار مشكل خواهد بود.
در حال حاضر جمهوريخواهان مدت‌ها است كه نگران حركت‌هاي انتخاباتي استيو بنن هستند. جاش هولمز يكي از مدافعان پيشين ميچ مك كانل، رهبر اكثريت سنا گفت: استيو بنن يكي از موانع اصلي در رابطه سياسي جمهوريخواهان با رييس‌جمهور به حساب مي‌آمد. از طرفي ديگر برخي معتقدند كه اين اتفاق و اختلافات ميان استيو بنن و دونالد ترامپ مي‌تواند به تقويت نامزدهاي جمهوريخواه درمناطق مختلف كمك كند چراكه نامزدهاي مورد حمايت بنن كه قصد داشتند ضد سيستم عمل كنند در اين اختلافات تضعيف خواهند شد.
استيون لاو كه رهبري جمع‌آوري حمايت‌هاي مالي به جمهوري‌خواهان را برعهده دارد نيز اعلام كرده است برخي از اهدا‌كنندگان كه قبلا مايل بودند از كمپين‌هايي كه بنن رهبري مي‌كند حمايت كنند تمام گفت‌وگو‌هاي خود را متوقف كرده‌اند. حتي افرادي همچون مايكل گريم كه از نمايندگان سابق مجلس به حساب مي‌آمد و حامي بريتبارت و استيو بنن بود پس از روشن شدن ابعاد كتاب جديد عليه ترامپ، تمام اطلاعات مربوط به كتاب را بي‌اساس و همه آنها را محكوم كرد. در حال حاضر اما يك واقعيت وجود دارد و آن رويارويي جدي استيو بنن و دونالد ترامپ است. ترامپ نبايد فراموش كند كه بنن نقش عمده‌اي در رهبري كمپين او داشت و چشمه آن را نيز تا حدودي در انتخابات درون حزبي آلاباما نمايان كرد. حال بايد ديد كه با توجه به رويگرداندن حاميان بزرگ بنن او قصد دارد كه مخالف‌خواني خود با ساختار سنتي حزب جمهوريخواه را ادامه دهد و شورشي بزرگ در انتخابات ميان دوره‌اي امريكا عليه جمهوريخواهان سنتي به راه اندازد. سم نونبرگ، دوست بنن و مشاور سابق كمپين ترامپ به واشنگتن‌پست گفت: استيو ارتباطي عاطفي با مرسر و رييس‌جمهور داشت و اين قطعا ضربه خورده است اما بايد واقعا ديد كه آيا مي‌توان استيو بنن و بريتبارت را از بين برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون