• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

كره جنوبي و امريكا مانورهاي نظامي مشترك را تعليق كردند

بوي صلح در شبه جزيره

گروه جهان| تنها چند روز پس از آنكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده صحبت‌هايي را در خصوص دكمه هسته‌اي امريكا در مقايسه با دكمه هسته‌اي رهبر كره شمالي مطرح كرد حالا به نظر مي‌رسد طرفين درگير در شبه جزيره قصد دارند گام‌هايي را براي صلح بردارند. كره شمالي حدود يك ماه قبل از شروع بازي‌هاي المپيك زمستاني در كره جنوبي ارتباطات خود را با سئول از سر گرفته و ابراز علاقه كرده است كه روابط خود را مجدد اصلاح كند. كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي نيز در سخنان سال نوي ميلادي خود عنوان كرد كه بازي‌هاي المپيك زمستاني فرصتي مناسب براي نشان دادن اتحاد ميان مردم است.
در حال حاضر نيز بناست ابعاد مذاكرات ميان سئول و پيونگ‌يانگ فراتر از ارسال يك هيات از ورزشكاران كره شمالي به اين بازي‌ها باشد و دو طرف گفت‌وگو‌هاي سياسي با يكديگر را آغاز كنند. ايالات متحده و كره جنوبي نيز رسما اعلام كرده‌اند كه مانورهاي نظامي خود را نه تنها در طول بازي‌ها بلكه تا آخر ماه فوريه متوقف خواهند كرد. اين روند مي‌تواند حتي به بهانه انجام پارالمپيك كه تا اواسط ماه مارس به پايان مي‌رسد، ادامه پيدا كند.
اكنون نيز اين اميدواري وجود دارد كه ايالات متحده، كره جنوبي و كره شمالي در حدود يك تا دو ماه تنش‌ها در منطقه را كاهش دهند. كره‌شمالي به‌شدت از تمرين‌هاي نظامي امريكا و كره‌جنوبي ناراضي است. چرا كه اين مانورها به طور مرتب و با تعداد نيروي نظامي بالا و با سلاح‌هاي پيشرفته برگزار مي‌شود. به تازگي نيز آموزش و توسعه سيستم سلاح‌هاي جديد در اين تمرينات در چارچوب مبارزه با تهديدات كره شمالي طراحي شده است. كره شمالي نيز براي پاسخ به اين تهديدات عمدا آزمايش‌هاي موشكي و اتمي انجام مي‌دهد و پيونگ‌يانگ همواره آمدن پشت ميز مذاكره را منوط به توقف مانورهاي نظامي كرده بود كه به نظر مي‌رسد در حال حاضر اين موضوع در حال به وقوع پيوستن است.
چين و روسيه نيز همواره به امريكا فشار آورده‌اند كه مانورهاي خود را به همراه كره‌جنوبي متوقف كنند تا بتوانند كره شمالي را به پاي ميز مذاكره بياورند و مسير براي رسيدن به يك راه‌حل سياسي براي پايان بحران شبه جزيره گشوده شود و كره شمالي نيز آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي خود را متوقف كند.
به گزارش بيزينس اينسايدر، ايالات متحده همواره استراتژي توقف مانورهاي نظامي را رد كرده و معتقد است كه آزمايش كره شمالي غيرقانوني و تمرين نظامي اينگونه نيست. اما حالا بازي‌هاي المپيك زمستاني فرصتي را براي ديپلماسي ايجاد كرده است.
اما اين روند صلح از سوي كره شمالي با كره جنوبي بي‌سابقه نيست. آندرا برگر يكي از محققان مركز منع گسترش تسليحات جيمز مارتين در توييتر خود نوشت: پيونگ‌يانگ اين سابقه را دارد كه پس از يك دوره تنش شاخه‌هاي زيتون را نمايان كند. وي افزود: سال 2017 بسياري از پس زمينه‌هاي امنيت و ثبات در منطقه به‌شدت كمرنگ بود و بسياري معتقد بودند كه امنيت در حال از بين رفتن است. كره شمالي هر دولت كره جنوبي را به نحوي امتحان مي‌كند تا ببيند درهاي مذاكره و صلح را باز مي‌كند. وي افزود بايد يادآوري كرد كه بسياري از درها و پنجره‌هايي كه ممكن بود فرصتي براي پيشرفت در رابطه شمال و جنوب به وجود‌ آيد شكسته شده و اين نكته حايز اهميت است كه معمولا پيشنهادهاي صلح كره شمالي در ماه ژانويه صورت مي‌گيرد.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه هرچند كره‌شمالي خود را آماده مي‌كند در بالاترين سطح نيز با كره‌جنوبي مذاكره كند اما برخي شواهد نشان مي‌دهد كه پيونگ‌يانگ در حال برنامه‌ريزي براي آزمايش حداقل يك موشك يا موتور موشك است. طبق بررسي‌هاي انجام شده اين موشك قابليت حمل ماهواره را خواهد داشت كه مي‌تواند ابعاد جديدي از قابليت‌هاي موشكي كره شمالي را به نمايش بگذارد.
علاوه بر اين ممكن است شرايط به سمتي پيش برود كه كره‌جنوبي گرايش بيشتري به سمت چين، روسيه و در نهايت پيونگ‌يانگ پيدا كند و بدون خواسته امريكا در راستاي توقف كامل برنامه هسته‌اي كره شمالي مذاكرات را پيش ببرد. اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد ايالات متحده و كره‌جنوبي قصد دارند اين ماه را بدون تحريم كره‌شمالي به وسيله تمرينات نظامي پيش ببرند و به نظر مي‌رسد كره شمالي نيز براي جلوگيري از انحراف مذاكرات نيز احتمالا فعاليت‌هاي خود را متوقف خواهد كرد. طبق برنامه‌ريزي انجام شده به احتمال زياد هفته آينده اولين دور مذاكره ميان دو كره آغاز شود كه اين را مي‌توان اولين مذاكره و دور گفت‌وگو پس از دوسال تنش جدي دانست و در حال حاضر اميد زيادي به دور جديد مذاكرات ميان دو كشور بسته شده است كه مي‌تواند چشم‌انداز امنيت منطقه درسال 2018 را به طور قابل توجهي تغيير دهد.
اما در حال حاضر، ايالات متحده و كره جنوبي قصد دارند ماه را بدون تحريك كره شمالي با تمرينات نظامي تعيين كنند. كره شمالي كه پيش از اين از مذاكرات صلح حمايت كرده است، براي نشان دادن تعهد خود به انحراف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون