• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3995 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ دي

اسلام، مذهب دوم ايالات متحده مي‌شود

مسلمانان جايگزين يهوديان امريكا

ميثم سليماني

 

هرچند دولت امريكا و حتي بخشي از جامعه امريكا تلاش مي‌كند كه از رشد و نفوذ مسلمانان در اين كشور بكاهد اما آمارها نشان مي‌دهد كه جمعيت مسلمانان به طور طبيعي در امريكا رو به افزايش است و در آينده نه چندان دور مي‌توانند جايگزين جامعه يهوديان در امريكا شوند. «مركز تحقيقاتي پيو» در آخرين پژوهش خود برآورد كرده است كه جمعيت مسلمانان امريكايي روز به روز در حال گسترش است و در آخرين آمار اين جمعيت به حدود 45/3 ميليون مسلمان رسيده كه در امريكا به صورت قانوني زندگي مي‌كنند. اين آمار مربوط به سال 2017 است. هرچند مسلمانان در مجموع 1/1 درصد جمعيت امريكا را تشكيل مي‌دهند و رقم بالايي از جمعيت نيست اما آمارها نسبت به گزارش سال گذشته پيو كه رقم مسلمانان در سال 2016 را حدود 31/3 ميليون نفر اعلام كرده بود، يك رشد قابل توجه را نشان مي‌دهد.
طبق تحقيقات صورت گرفته جمعيت مسلمانان ايالات متحده در هر سال حدود 100هزار نفر رشد داشته است. طبق گفته شوراي روابط ميان امريكا و مسلمانان (CAIR) رقم واقعي مسلمانان در امريكا تقريبا دو برابر چيزي است كه به طور رسمي اعلام مي‌شود و اين رقم حدود 6تا 8 ميليون نفر است كه مربوط به آمار دو سال پيش است. آنها در ماه مارس 2015 اعلام كردند كه مسلمانان حدود 2تا3درصد جمعيت ايالات متحده را شكل مي‌دهند و رسما مي‌توان گفت كه مسلمان‌ها بيش از مورمون‌ها و حتي يهوديان در امريكا هستند. از همين رو اگر آماري كه شوراي روابط خارجي ارايه داده صحيح باشد جمعيت مسلمان ايالات متحده 6ميليون نفر است كه در اين كشور زندگي مي‌كنند و 4/2 درصد كل جمعيت امريكا را تشكيل مي‌دهند. طبق آمارو ارقام پيو جمعيت يهوديان حدود 2 ميليون و طبق آمار تخميني كمتر از يك ميليون فاصله ميان جمعيت مسلمانان و يهوديان وجود دارد. واقعيت‌ها نشان مي‌دهد كه جمعيت مسلمانان امريكا روز به روز در حال افزايش است. اين اتفاق حتي در فرانسه، آلمان، ايتاليا، هلند و بريتانيا نيز نمايان است و ميزان مسلمانان جهان روز به روز در اروپا نيز افزايش پيدا مي‌كند و عملا از تعداد يهوديان كاسته مي‌شود و ميزان مسلمانان در كشورهايي كه اكثرا مسيحي هستند رو به افزايش است. دلايل اين موضوع نيز متفاوت است كه از جمله آن مي‌توان به مهاجرت يهوديان و حتي افزايش زادو ولد مسلمانان اشاره كرد.
در حال حاضر هم مركز پيو و هم شوراي روابط ميان امريكا و مسلمانان، پيش‌بيني كرده‌اند كه اسلام مي‌تواند از يهوديت پيشي بگيرد و تبديل به دومين مذهب و جمعيت فراگير امريكا شود. هرچند كه اكنون اين اتفاق تا حدودي رخ داده اما هنوز اين اتفاق از نظر فراگيري و به طور رسمي نمايان نشده است. طبق پيش‌بيني پيو اين اتفاق در بحث فراگيري مسلمانان در امريكا طي 22 سال آينده رخ مي‌دهد و زودتر از آن اتفاق نمي‌افتد. طبق برآورد پيو حدود 3/5 ميليون يهودي در ايالات متحده زندگي مي‌كنند ولي بر خلاف جامعه مسلمانان يهوديان رشد نمي‌كنند به خصوص به دليل كمبود باروري كه باعث شده است اين اتفاق در امريكا رخ دهد. طبق تحقيقاتي كه پيو انجام داده جمعيت مسلمانان تا سال 2040 به حدي افزايش پيدا مي‌كند كه مي‌تواند دومين و رايج‌ترين مذهب و جمعيت در امريكا شود و يهوديان را به حاشيه براند. دليل اصلي اين افزايش جمعيت اين است كه مسلمانان در امريكا از نرخ بالاي باروري برخوردار هستند و زنان مسلمان در مقايسه با زنان مسيحي و يهودي تمايل بيشتري به فرزند آوري دارند. از سوي ديگر نيز ادامه مهاجرت مسلمانان به ايالات متحده دليل ديگر اين اتفاق به شمار مي‌آيد.
با اين حال نيز مركز پيو پذيرفته است كه نمي‌تواند ميزان رشد مسلمانان در امريكا را پيش‌بيني كند و آماري كه ارايه مي‌دهد دقيق نيست چراكه هيچ تعداد رسمي و سرشماري دقيقي از مسلمانان در امريكا وجود ندارد. از همين رو مركز پيو آمار و تحقيقات خود را بر مبناي اطلاعات و نظرسنجي‌هاي ميداني كه در طول ساليان انجام داده ارايه كرده است. برخي برآوردها حاكي از آن است كه جمعيت واقعي مسلمانان احتمالا رقمي مابين پيشبيني مركز پيو و تخمين شوراي روابط ميان امريكا و اسلام است كه حدود 5 ميليون نفر تخمين زده مي‌شود.
بر اساس اطلاعاتي كه سايت وورلد نت ديلي (WND) از يك شركت راهنماي مسلمانان مهاجر به ايالات متحده به دست آورده، مسلمانان بيشتر به سمت صنعت فرآورده‌هاي غذايي امريكايي هدايت شده‌اند، به ويژه در بخش بسته‌بندي مواد گوشتي، اين صنايع حدود 5تا 12 درصد از نيروي كار خود را به وسيله افرادي كه در خواست پناهندگي كاري دارند تامين مي‌كنند كه اكثر آنها نيز مسلمانان هستند.
حتي گزارش‌ها حاكي از آن است طيف كارگرهايي كه در شركت‌ها و صنايع غذايي فعاليت دارند نيز در حال تغيير است و مسلمانان بخش عمده‌اي از آنها را تشكيل مي‌دهد. به خصوص در ايالت‌هاي جنوب و غرب امريكا اين تغييرات محسوس است. به عنوان مثال شركت تيسون فود حتي يك مسجد در داخل كارخانه خود براي كارگران مسلمان ايجاد كرده‌اند. اين كارخانه كه در ميسوري واقع شده، كارگران مسلمان خود را تشويق مي‌كند تا براي انجام نماز روزانه كارخانه را ترك نكنند.  در حال حاضر طبق برآوردي كه پيو ارايه داده است جمعيت مسلمانان امريكا تا سال 2050 به حدود 1/8 ميليون نفر مي‌رسد. بشير محمد، نويسنده گزارش پيو در شرح ارايه اين گزارش مي‌نويسد: مسلمانان در ايالات متحده به اندازه تعداد امريكايي‌ها كه به وسيله مذهب شناخته مي‌شوند مانند يهوديان قابل برآورد نيستند. در عين حال پيش‌بيني‌هاي ما نشان مي‌دهد كه جمعيت مسلمانان ايالات متحده بسيار سريع‌تر از جمعيت يهوديان اين كشور رشد مي‌كند و تا سال 2040 مسلمانان پس از مسيحيان دومين گروه مذهبي امريكا خواهند بود و جايگزين يهوديان مي‌شوند.
طبق اين گزارش رشد مسلمانان در ايالت‌هاي مختلف امريكا يكسان نيست و در برخي ايالت‌ها و شهرها مانند نيوجرسي، نيويورك، ميشيگان، مينه سوتا، آيداهو، كاليفرنيا، داكوتا، اوهايو، ايلينوي، كاروليناي شمالي و جورجيا در مقايسه با ايالت‌هايي مانند آلاباما، ميسيسي پي، كاروليناي جنوبي و هاوايي كمتر است.
حتي اين موضوع را مي‌توان به دليل ردپاي صنايع گوشتي، هتل‌ها، مناطق روستايي و نيمه روستايي و نه فقط شهرهاي بزرگ مورد بررسي قرار داد. حتي رشد مسلمانان در امريكا را نيز مي‌توان با افزايش ميزان مساجد مورد بررسي قرار داد. در حال حاضر در ايالات متحده بيش از 3200مسجد وجود دارد و بيش از 70درصد آنها از زمان حملات تروريستي 11سپتامبر 2001 به نيويورك و واشنگتن ساخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون