• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3995 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ دي

حمله پر ابهام به پايگاه حميميم سوريه

احتمال دخالت امريكا قوت مي‌گيرد

گروه جهان| پس از چند روز كشمش در خصوص حمله به پايگاه هوايي حميميم سوريه كه در اختيار روسيه قرار دارد، در نهايت وزارت دفاع اين كشور حمله را تاييد كرد. اين در حالي بود كه در روزهاي اوليه انتشار اين خبر وزارت دفاع روسيه علاقه‌اي به تاييد اين خبر نداشت ولي در نهايت پس از تاييد خسارت و نابودي هفت هواپيماي جنگي اين كشور خبر حمله به پايگاه را تاييد كرد. از طرفي خبرها حاكي از آن است كه نيروهاي امنيتي سوريه طي روزهاي اخير تدابير شديد امنيتي در منطقه را افزايش دادند تا اجازه گسترش حملات به اين پايگاه داده نشود و عوامل اين اتفاق نيز به طور كامل از بين بروند. اما سوالات زيادي در خصوص ابعاد اين حمله وجود دارد كه پاسخ روشني در خصوص آن وجود ندارد به خصوص در مورد خسارت احتمالي به جنگنده‌هاي روسي هنوز هيچ چيز به طور دقيق و روشن مشخص نيست. چرا كه در شبكه‌هاي اجتماعي عكس‌هايي از پايگاه هوايي حميميم دست به دست مي‌شود كه نشان از خسارت‌هاي جنگنده‌هاي متعدد روسي در اين پايگاه دارد،
از جمله يك هواپيماي سوخو-24 كه به طور جدي آسيب ديده است اما بازهم هيچ يك از اينها را نمي‌توان نه تاييد و نه رد كرد.
گفتني است در تاريخ 4 ژانويه 2017 وزارت دفاع روسيه از طريق شبكه خبري تاس روسيه رسما اعلام كرد كه شبه‌نظاميان به حميميم حمله كردند و در اين درگيري‌ها دو تن از نيروهاي روسي كشته شدند. با اين وجود كرملين به طور رسمي اعلام نكرده است كه اين حمله تلفات يا ابعاد احتمالي ديگر داشته است اما بر اين موضوع تاكيد داشت كه در اين حمله هفت جنگنده نظامي روسيه نابود نشده است. حتي در اين ميان بحث‌هايي از رد پاي امريكا در اين عمليات مطرح شده است. فرانتس كلينتسويچ، معاون اول رييس كميسيون دفاع و امنيت شوراي فدراسيون روسيه، سازمان اطلاعاتي ويژه امريكا را مشكوك به سازماندهي اين حمله دانست كه به نظر مي‌رسد روس‌ها در حال بررسي ابعاد احتمالي اين موضوع هستند. در روز سوم ژانويه نيز روزنامه مستقل روسيه كومورسانت به نقل از يك منبع ديپلماتيك عنوان كرد كه نيروهاي دشمن حدود 10 نفر از نيروهاي روسي را زخمي كرده‌اند. طبق گزارشي كه خبرگزاري تاس روسيه از ابعاد اين حمله منتشر كرده نشان مي‌دهد كه در آخرين روز سال 2017 شب هنگام به ناگاه يك گروه متخاصم از شبه‌نظامي در پايگاه هوايي حمييم ظاهر شدند و حمله سنگيني را در اين پايگاه ترتيب دادند. اما روزنامه كومورسانت بود كه براي اولين‌بار در مورد تخريب هفت فروند جنگنده روسي گزارش داد كه البته وزارت دفاع آن را رد كرد. وزارت دفاع روسيه همچنين تاكيد كرده است كه نيروي هوايي روسيه در سوريه آماده مبارزه است و همچنين براي انجام تمام ماموريت‌هايش بطور كامل آمادگي دارد.
اما در گزارشي كه WARZONE عنوان شده است وزارت دفاع عنوان نكرده است كه شبه‌نظاميان توانسته يا نتوانستند هواپيمايي را از بين ببرند بلكه ادعاي از بين رفتن هفت هواپيما را تكذيب كرده‌اند. چرا كه برخي معتقد بودند كه اين جنگنده‌ها عملا به نحوي تخريب شدند كه ديگر كارايي زيادي براي نيروي هوايي روسيه نخواهد داشت.
طبق گزارشي كه كومرسانت ارايه داده است شبه‌نظاميان توانستند چهار فروند هواپيماي جنگنده سوخو24، دو هواپيماي سوخو35اس و يك هواپيماي حمل و نقل تاكتيكي ارتش روسيه را از بين برده‌اند. تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهند كه شش سوخو35اس و حدود 12 سوخو24 به همراه انواع ديگر جنگنده‌ها از جمله سوخو25 نيز در اين فرودگاه به طور فعال بودند. از طرفي اين تصاوير نشان مي‌دهد كه هواپيماها با فاصله‌هاي بسيار نزديك به هم پارك شده‌اند. بنابراين بطور كلي باورنكردني است كه يك حمله محدود بتواند يك واكنش زنجيره‌اي در ميان جنگنده‌هاي روسي ايجاد كند. از طرفي شواهد حاكي از آن است كه جنگنده‌ها همگي مجهز به مهمات بودند كه اين موضوع نيز شرايط را خطرناك كرده است. با اين حال تصاويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده نشان از آسيب هواپيماها و هليكوپترهاي روسي است كه بدنه آنها آسيب ديده است. به خصوص اينكه برخي جنگنده‌ها بال‌هاي جلو و عقبي خود را از دست دادند و به راحتي آنها را نمي‌توان بازيابي كرد. برخي ديگر نيز بدنه آنها سوراخ شده و از آن سوخت خارج مي‌شود.
با اين حال سوال مهمي كه در مورد اين حادثه وجود دارد اين است كه پايگاه حميميم در قلمرو حفاظت شده‌اي قرار دارد كه نيروهاي دولتي سوريه قرار دارند و دسترسي شورشيان مسلح به آن آسان نيست و حتي اين پايگاه در نزديكي مناطقي كه تحت اختيار شورشيان قرار دارد نيست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نحوه چيدمان هواپيماها به نحوي بوده است كه روس‌ها اطمينان داشتند كه اين پايگاه نسبت به هرگونه حمله مستقيم ايمن است. برخي نيز معتقدند كه اين حمله با هليكوپترهاي كوچك انفجاري بدون سرنشين صورت گرفته است كه باتوجه به اينكه اين پايگاه از يك سامانه پيشرفته دفاعي با قابليت شناسايي پهپادهاي بسيار كوچك است اين سناريو نيز تا حدودي بعيد به نظر مي‌رسد و روسيه نيز بارها اعلام كرده كه اين نوع حملات را خنثي كرده است. اكنون با توجه به نحوه و نوع حمله‌اي كه به پايگاه صورت گرفته سوال‌هاي متفاوتي در خصوص اينكه حمله چگونه و به چه نحوي صورت گرفته به صورت جدي وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون