• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4013 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ بهمن

حمله تروريستي روز گذشته كابل صدها كشته و زخمي برجا گذاشت

بازي با خون مردم

گروه جهان| افغانستان اين روزها بيش از هرزمان ديگري پس از حمله امريكا به اين كشور و سرنگوني طالبان ناامني را حس مي‌كند. 17 سال از آن زمان مي‌گذرد اما نشانه‌اي از اميد براي بهبود اوضاع امنيتي افغانستان وجود ندارد. روز گذشته مقام‌هاي افغان اعلام كردند كه يك آمبولانس كه در آن مواد منفجره جاسازي شده بود به منطقه ديپلمات‌نشين كابل وارد شد و پس از انفجار ده‌ها تن از مردم عادي كشته و زخمي شدند. طبق آخرين آماري كه دولت افغانستان تا زمان تنظيم اين گزارش منتشر كرده اين انفجار 103 كشته و بيش از 150 زخمي برجا گذاشته است كه احتمال افزايش اين رقم وجود دارد. ذبيح‌الله مجاهد سخنگوي طالبان مسووليت اين حمله را برعهده گرفت. اين حمله يك هفته پس از آن صورت گرفت كه تروريست‌ها يك هتل در كابل را مورد حمله قرار دادند.  اين انفجار به وقت محلي در ساعت 12:45 بعد از ظهر رخ داد. نصرت رحيمي، سخنگوي وزارت كشور افغانستان به سي‌ان‌ان گفت: آمبولاس پس از عبور از يك پست بازرسي و امنيتي خود را منفجر كرد. رحيمي گفت كه پليس حمله‌كننده را در ايست بازرسي دوم شناسايي كرد اما نتوانست جلوي انفجار آن را بگيرد و عمليات را متوقف كند. سخنگوي وزارت بهداشت نيز با تاييد ميزان تلفات عنوان كرد كه زخمي‌ها به بيمارستان‌هاي سراسر پايتخت منتقل شدند و احتمالا ميزان تلفات افزايش مي‌يابد. معاون سخنگوي وزارت كشور افغانستان نيز اعلام كرد كه در ارتباط با اين حمله ۴ نفر بازداشت شده‌اند. گفتني است انفجار كابل در چهارراه صدارت اين شهر رخ داده كه يكي از مراكز پررفت و آمد پايتخت محسوب مي‌شود. در اين محل، ساختمان‌هاي بيمارستان جمهوريت، دفتر شوراي عالي صلح و فرماندهي پليس كابل قرار دارد.  عبدالله عبدالله، رييس اجرايي افغانستان از طريق حساب رسمي توييتر خود اين حمله را محكوم و آن را، ديوانگي و غيرانساني توصيف كرد. وي همچنين از جامعه بين‌المللي خواست تا اقدامات بيشتري عليه تروريسم دولتي انجام دهند. او نوشت: تمركز و اولويت ما در حال حاضر اين است كه كساني كه زخمي شده‌اند به آنها رسيدگي شود. اين لحظه‌اي است كه همه ما بايد با هم متحد شويم و مشت محكمي را به دشمنان‌مان بزنيم. اين كافي است.
همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه ايران حمله تروريستي روز گذشته در كابل كه به كشته و زخمي شدن ده‌ها تن از مردم بي‌گناه انجاميد را محكوم و با دولت و ملت افغانستان و خانواده قربانيان ابراز همدردي كرد. بهرام قاسمي اظهار داشت: جمهوري اسلامي همواره بر لزوم مبارزه مستمر با تروريسم در تمامي اشكال آن تاكيد كرده و عزم راسخ خود را در اين خصوص نشان داده است. به باور ما همكاري و تشريك مساعي صادقانه كشورهاي منطقه تنها راهكار مقابله با پديده شوم تروريسم است.
لازم به ذكر است اين انفجار يك هفته پس از حمله مسلحانه به يك هتل در كابل رخ داد كه حداقل در آن 22 نفر جان خود را از دست دادند و اين عمليات حدود 12 ساعت به طول انجاميد تا نيروهاي امنيتي بتوانند كنترل اوضاع را به دست گيرند. به گفته وزارت كشور از جمله كشته‌شدگان 14 شهروند خارجي بودند كه 4 تن از آنها  امريكايي بودند. طالبان مسووليت اين حمله را برعهده گرفت. روز چهارشنبه نيز تروريست‌هاي داعش به دفتر سازمان كمك‌رساني به كودكان در شهر جلال‌آباد حمله كردند و چهار نفر در اين بين كشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون