• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4014 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن

وقتي ستاره‌هاي امروزي، هواداران‌شان را فريب مي‌دهند

فوتبال با چاشني دورويي!

علي‌بابازاده

 

«بسيار خوشحالم كه اين قرارداد را نهايي كرديم و از بودن در اينجا بسيار خوشحالم. اين رويايي است كه به حقيقت پيوست، زيرا هميشه آرزوي بازي در آرسنال را داشتم. اكنون اينجا هستم و مي‌خواهم بهترين بازي‌هايم را براي تاريخ‌سازي در اين باشگاه به نمايش بگذارم.»
هفته گذشته دو باشگاه ليگ برتري آرسنال و منچستريونايتد دست به معاوضه بازيكناني زدند كه شايد ديگر فايده و تاثير چنداني براي تيم‌هاي سابق‌شان نداشتند.
هنريك ميختاريان پس از آمدن به لندن و باشگاه آرسنال، به رسم هميشگي ستارگانِ دنياي فوتبال بازي كردن در تيم جديدش را يك آرزوي به‌جا مانده از دوران كودكي دانست و سخنان مطرح شده را بر زبان آورد. در آن سوي ميدان نيز الكسيس سانچس اهل شيلي تئاتر روياها را بهترين نقطه ممكن روي كره زمين خواند و از خوشحالي بي‌حد و وصف خود براي حضور در جمع شياطين سرخ گفت.  حالا هنريك به عصاي دست پيرمرد فرانسوي تبديل خواهد شد و مهاجم اهل شيلي، مايه مباهات خوزه مورينيو لقب گرفته؛ در اين بين آن‌چيز كه هواداران فوتبال را بيشتر از هر مورد ديگري آزار مي‌دهد، تكرار يك سناريوي قديمي است! هر دو باشگاه اين انتقال را به‌نحوي وانمود مي‌كنند كه گويا تمام تصميمات‌شان در راستاي اين جابه‌جايي، با برنامه‌ريزي قبلي بوده و حتي مبالغ سنگين‌تر ساير تيم‌ها  نيز نمي‌توانسته مانع  وقوع اين معاوضه  بشود.
سوال اساسي اين است كه اگر من‌سيتي بعد از يك ‌سال تلاش بي‌وقفه براي جذب الكسيس پشيمان نمي‌شد و روي خريد مهاجم اهل شيلي پافشاري مي‌كرد، بازهم معاوضه سانچس با ميختاريان رقم مي‌خورد؟ آيا سانچس رفتن به سيتي را بهتر از يونايتد نمي‌دانست؟
پس از قطعي شدن انتقال اين دو بازيكن به تيم‌هاي جديدشان الكسيس سانچس در برابر خبرنگار سايت يونايتد حاضر شد و گفت: «هميشه گفته‌ام آرزوي من بازي در منچستر بوده. اين را براي اين نمي‌گويم كه الان در يونايتد هستم و به‌آرزويم رسيده‌ام.»
در چنين شرايطي بيننده تلويزيوني چگونه بايد قبول كند كه سانچس عاشق من‌يو بوده و حتي اگر به ديگر باشگاه اين‌شهر، يعني سيتي نيز نقل مكان مي‌كرده، به سايت خبري ستيزن‌ها نيز همين حرف‌ها را مي‌زده؟
دوستداران فوتبال اين روزها به ستارگان مستطيل‌سبز طعنه مي‌زنند و مي‌گويند هركس به هرجايي مي‌رود، يقينا هميشه آرزويش را داشته و به هيچ عنوان بحث مالي مطرح نيست؛ جاه‌طلبي بازيكنان يعني الكسيس سانچس در ازاي پيوستن به منچستر يونايتد، افزايش قابل‌توجهي در دريافتي‌هاي خود مشاهده مي‌كند و هنريك ميختاريان براي توپ زدن در آرسنال، به قرارداد بلندمدت‌تري با يك باشگاه سطح اول دست يافته است. اكنون چه اهميتي دارد كه هر دوي اين بازيكنان ۲۹ساله ‌هستند و بدون شك دوران اوج‌شان را رو به اتمام و خود را در سراشيبي سقوط و نزول مي‌بينند.
در ورژن جديد فوتبال كه تركيب شده با دورويي و فرصت طلبي‌، كلمات اهميت چنداني ندارند و هر بازيكن فوتبال بعد از انتقالش به تيمي جديد، لب به سخن باز مي‌كنند و همان حرف‌ها و سناريويي را تكرار مي‌كند كه همه انتظارش را داشته‌اند. اين عمل باعث مي‌شود تا طرفداران باشگاه جديد راضي به نظر بيايند و فكر كنند ستاره تازه‌وارد‌شان از همان بدو تولد آرزوي بازي در باشگاه محبوب‌شان را داشته!
مطمئنا ميختاريان در طول ۱۸ ماه بازي براي منچستريونايتد، يك بار نيز احتمال نمي‌داده تا مجبور شود به تيم رقيب برود و روزي شاگرد آرسن‌ونگر بشود؛ اما يادمان نرود فوتبال كنوني به سمتي حركت كرده كه باشگاه‌ها پول‌هاي غير قابل باوري را براي بازيكنان هزينه‌مي‌كنند و نمي‌توان تنها فوتباليست‌ها و ستاره‌هاي مستعد را مقصر دانست.
در فوتبال امروزي پول و سرمايه بدون هيچ حسابرسي به‌خصوصي هزينه مي‌شود و بسياري از بازيكنان نخبه تنها براي بردن بيلبوردهاي تبليغاتي جابه‌جا مي‌شوند و نه ضعف تاكتيكي؛ فوتبال در سال ۲۰۱۸ يعني دورويي و فريب هوادار براي كسب درآمد بيشتر. با اين همه يادمان نرود پول گل مي‌زند، ولي به‌شرطي كه درست و براي خود فوتبال خرج شود!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون