• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4023 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن

گام‌هاي ايران‌خودرو درتوسعه قواي محركه

 «موتور، گيربكس و سيستم انتقال قدرت» كه از آنها به عنوان «قواي محركه» نام برده مي‌شود، مهم‌ترين و پيچيده‌ترين مجموعه‌هاي تشكيل‌دهنده خودرو به شمار مي‌روند. افزايش روزافزون قيمت سوخت‌هاي فسيلي و نياز مشتريان به داشتن خودروهاي كم‌مصرف، ضرورت توجه به داشتن مجموعه قواي محركه با فناوري بالا را در صنعت خودروسازي دوچندان كرده است. از اين رو، حركت به اين سمت، نيازمند سرمايه‌گذاري كلان در امر طراحي، توسعه، توليد، آموزش نيروهاي متخصص و بالاخره مديريت تخصصي است. در همين راستا، ايران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترين خودروساز كشور كه بالاترين سهم را در صنعت خودروسازي دارد، با اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف و كاهش آلايندگي‌ها گام‌هاي مهمي برداشته است. اين شركت با افزايش تيراژ موتورهاي داراي فناوري بالا و كم مصرف، گام مهمي را در زمينه توسعه قواي محركه برداشته است. از اين رو، در بين اهداف تعيين شده براي طراحي، توسعه و توليد مجموعه‌هاي قواي محركه، «كاهش ميزان مصرف سوخت» به عنوان هدفي استراتژيك براي اين شركت خودروساز مطرح است به‌طوري‌كه توسعه موتورهاي ديزلي و هيبريدي، تثبيت سهم خودروهاي گازسوز و جايگزيني بخشي از سهم بنزين با ديزل و هيبريد در برنامه سبد سوختي محصولات اين شركت قرار دارد.

توسعه قواي محركه
كاهش مصرف سوخت و آلودگي ناشي از مصرف سوخت‌هاي فسيلي در همه كشورهاي جهان به عنوان يك هدف استراتژيك مطرح شده است. در كشور ايران اين موضوع نيز اهميت فراواني يافته است. به‌طوري‌كه سازمان‌هاي ذي‌ربط با وضع استانداردهايي نظير ميزان مصرف سوخت، نصب برچسب انرژي و اخذ تاييديه‌هاي مرتبط در زمينه گواهينامه‌هاي تاييديه نوع و تطابق توليد در زمينه مصرف سوخت و آلودگي، اين موضوع را به دقت رصد و پيگيري مي‌كنند. استاندارد اندازه‌گيري مصرف سوخت استاندارد ملي 4241 است كه توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با همكاري شركت بهينه‌سازي و مصرف سوخت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوين شده است. هرچند تدوين اين استاندارد دستاورد بزرگي محسوب مي‌شود، اما سوخت بنزين عرضه‌شده در جايگاه‌هاي سوخت كشور نيز مطابق با استانداردهاي موردنياز در زمينه كيفيت سوخت نيست. براساس آنچه گفته شد و با وجود پيچيدگي تكنولوژي و فناوري طراحي و توليد قطعات مجموعه قواي محركه از يك طرف و شتاب روزافزون طراحي اين مجموعه‌ها و همچنين تمايل مصرف‌كنندگان خودرو به داشتن خودرويي با مصرف سوخت كمتر، قيمت مناسب‌تر، عملكرد بهتر، ضمن رعايت استانداردها و مقررات مرتبط، اهميت اين بخش از خودرو را در صنعت خودروسازي دوچندان كرده است چراكه موتور قلب خودرو است و با استفاده از انرژي موجود در سوخت فسيلي توان مورد نياز براي حركت خودرو را فراهم مي‌آورد. بنابراين يكي از مهم‌ترين و پيچيده‌ترين مجموعه‌هاي تشكيل‌دهنده خودرو «قواي محركه» آن است كه شامل موتور، گيربكس و سيستم انتقال قدرت است. از جمله عواملي كه موجب شده تا خودروسازان ايراني به ويژه گروه صنعتي ايران‌خودرو، در اين زمينه توسعه قواي محركه گام‌هاي محكم‌تري بردارند، اينكه كاهش ميزان ذخاير سوخت‌هاي فسيلي و بحران‌هاي بين‌المللي، آينده مبهمي را در مورد افق استفاده از اين سوخت‌ها به نمايش گذاشته است. از سوي ديگر، افزايش روزافزون قيمت سوخت‌هاي فسيلي، افزايش روزافزون مصرف اين سوخت‌ها چه در داخل كشور و چه در عرصه جهاني، تشديد مقررات مرتبط با استانداردهاي آلودگي زيست محيطي ناشي از مصرف اين سوخت‌ها و اجباري شدن مقررات مربوط به كيفيت سوخت‌هاي فسيلي خودروسازان را بر آن داشته تا دراين‌باره چاره‌انديشي كرده و نسبت به كاهش مصرف سوخت خودروهاي توليدي عزمي راسخ از خود نشان دهند. در همين راستا، شركت ايران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترين شركت خودروسازي كشور و خاورميانه، به منظور پيروي از سياست‌هاي اصولي دولت در زمينه كاهش مصرف سوخت و آلايندگي خودروهاي توليدي، در بخش توسعه، طراحي، به‌روزآوري و ايجاد زيرساخت‌هاي توليدي مجموعه‌هاي جديد موتور و قواي محركه براي اجراي پروژه‌هاي مختلف اقدام به سرمايه‌گذاري در اين زمينه كرده است. به‌طوري‌كه اين شركت بزرگ خودروساز، در سال‌هاي اخير با حذف تدريجي توليد خودروهاي پرمصرف نظير «پژو روآ، گازسوز كردن خودروها و تغيير موتور خودروها به انواع كم‌مصرف» سعي در اعمال استانداردهاي مصرف سوخت در محصولات خود داشته است.
البته اين گام‌ها در فضاي پسابرجام مستحكم‌تر شد؛ به‌طوري‌كه شاهد رونمايي نسل جديد موتورها كم‌مصرف و پرقدرت ايران‌خودرو با حضور حسن روحاني ريس جمهوري در نمايشگاه توانمندي‌هاي صنعت خودرو در سال جاري بوديم. موتورهاي درون‌سوز توربوشارژ پيشرفته، موتور ديزل سواري كه با حضور رياست‌جمهوري رونمايي شدند، سطح جديدي از تكنولوژي در صنعت خودرو به‌شمار مي‌روند. روندي كه با طراحي و توليد آنها گام مهم در رسيدن به استاندارد‌هاي بين‌المللي صنعت خودروي جهان برداشته شده است.
 حال با توجه به اينكه صنعت خودروسازي جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توربو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است از اين رو، گروه صنعتي ايران‌خودرو با شركت «ماهله آلمان»، قرارداد طراحي و توليد خانواده‌اي از موتورهاي سه سيلندر را به امضا رسانده است. براساس اين قرارداد ايران‌خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحي و توليد مي‌كنند. موتورهايي كه براساس اين قرارداد 5 هزار ميليارد ريالي، طراحي و توليد خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نيوتن بر متر گشتاور و از نظر آلايندگي نيز دست‌كم استانداردهاي يورو 6 را خواهد داشت.
از ديگر اقدامات ايران‌خودرو در سال جاري در حوزه قواي محركه راه‌اندازي پيشرفته‌ترين خط توليد گيربكس در شركت چرخشگر است. اين شركت گيربكس پيشرفته جي.اچ.كيو (JHQ) را با ظرفيت سالانه 300 هزار دستگاه توليد خواهد كرد كه امكان صادرات آن نيز وجود دارد. كاهش مصرف سوخت و ارتقاي استاندارد آلايندگي مهم‌ترين ويژگي قواي محركه ايران‌خودرو است كه همواره در كنار عملكرد و قدرت مدنظر بوده است. در مجموع از جمله پروژه‌هايي كه گروه صنعتي ايران‌خودرو در دستور كار خود دارد، مي‌توان به توسعه خانواده‌هاي موتور با تكنولوژي بالا و سايزهاي كوچك شده با هدف آلايندگي پايين، مصرف سوخت پايين، تنوع سوخت (بنزين، ديزل، سي،ان،جي)، گيربكس‌هاي جديد دستي و اتوماتيك، توسعه خودروها با آلايندگي بسيار پايين يا صفر، خودروهاي هيبريدي و خودرو‌هاي برقي اشاره كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون