• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4023 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن

آنها كه روزنامه نمي‌خرند چه مي‌گويند؟

اگر آفتاب به صلات ظهر نرسيده پاي‌يكي از يك هزار و ۱۰۰ دكه تهران بايستيد و منتظر بمانيد تا خريداري از روزنامه‌ها را شكار كنيد و از او بپرسيد چرا روزنامه مي‌خرد زمان زيادي را بايد اين پا و آن پا كنيد. اما اگر بخواهيد ببينيد آنها كه روزنامه نمي‌خرند چه مي‌گويند و براي اين كاري كه انجام نمي‌دهند چه دليلي دارند ساده‌تر به جواب مي‌رسيد. كافيست شماره‌هاي اتفاقي از طريق تلفن ثابت بگيريد و منتظر پاسخ آن سوي خط باشيد. اين كار را با مناطق مركزي و شمال شهر تهران انجام داديم. نتيجه شد يك جامعه آماري كوچك. البته بودند كساني كه روزنامه يا جريده‌اي كاغذي مي‌خريدند. شماره‌هايي كه با تلفن ثابت گرفتيم در محدوده تجريش، پاسداران، اقدسيه، دولت، ونك، آرژانتين و هفت‌تير بود. بيشتر پيش‌شماره‌هاي ۲۲ را شامل مي‌شد و چندتايي هم ۷۷ در ميان آنها هست. پرسش‌ها اين بود كه آيا روزنامه يا نشريه كاغذي مي‌خرند؟ دليل خريدن يا نخريدن را هم جويا مي‌شديم. سن و شغل را هم مي‌پرسيديم. جالب است كه همه آنها كه روزنامه نمي‌خريدند چون شبكه‌هاي مجازي و اينترنتي را پاسخگوي مطالبات‌شان مي‌دانستند، معتقد بودند كه هر مطلبي را بخواهيم مي‌توانيم سرچ (جست‌وجو) كنيم. به عبارت ديگر تا اتفاقي نيفتد و نيازي به دانستن موضوعي نباشد نمي‌خواستند چيزي بخوانند.

 

 

 

۸۸0000۳۹
    روزنامه نمي‌خريم
   زن
  ۲۸ساله
 مسوول دفتر شركت خدماتي تامين‌كننده
  اگرمطلبي با موضوع حوادث باشد مي‌خوانم اما الان همه‌چيز در تلگرام و اينستاگرام هست و مهم‌تر اينكه مي‌توانيم سرچ (جست‌وجو) كنيم هر چيزي كه دنبال آن هستيم.

۸۸0000۴۵
   روزنامه نمي‌خريم
   زن -   ۳۵ساله
   كارمند شركت توليد قطعات خودرو
   اخبار در اينستاگرام و تلگرام هست

  ۷۷۰۰۰۰۷۴
   روزنامه نمي‌خرم
   زن -  ۵۵ساله
   مديردفتر يك شركت
   روزنامه‌ها به جز استرس و نگراني چيز ديگري به ما نمي‌دهند.

۴۴0000۴۶
    روزنامه نمي‌خريم
   زن
   ۵۰ساله
   خانه‌دار
   روزنامه نمي‌خرم چون كيفيتش خوب نيست و مركب به دست‌هايم مي‌چسبد موقع خواندن. الان گاهي مجله مي‌خرم. من اهل فضاي مجازي هم نيستم و مثل فرزندانم تلگرام و اينستاگرام هم ندارم ولي از راديو و تلويزيون پيگيري مي‌كنم.

۲۲0000۴۱
    روزنامه نمي‌خريم
   زن -   ۶۰ سال
   بازنشسته دانشگاه
   به جز كتاب چيزي نمي‌خريم.

۲۲0000۳۲
   روزنامه نمي‌خرم
   مرد -   ۳۶ ساله
   مدير تالار عروسي
   نيازي به خريد مطبوعات ندارم. ضرورتي هم ندارد كه روزنامه بخرم.

۵۵0000۷۱
   روزنامه نمي‌خريم
   مرد  
   ۳۶ساله
   توليدي
   اينترنت هست اگر چيزي بخواهم از آنجا دنبال مي‌كنم. همكارانم هم كه اينجا كار مي‌كنند آنها هم نمي‌خرند و اگر دنبال خبر خاصي باشند مي‌روند جست‌وجو مي‌كنند.

۲۲0000۷۳
   روزنامه نمي‌خريم
   زن
   بالاي ۵۰سال
   خانه‌دار
   قبلا مجله موفقيت را مي‌خريدم. اما اتفاقاتي در زندگي‌ام افتاد كه ديگر همه‌چيز را تغيير دادم. الان نه كتاب و نه هيچ مجله و روزنامه‌اي نمي‌خرم. اگر هم چيزي بخواهيم اين سايت‌هاي اينترنتي هستند.

۲۲0000۸۲
   روزنامه نمي‌خريم
   زن
  ۵۰سال
   فعال هنري
   فقط مجله سيب سبز را مي‌خرم آن هم براي كسب اطلاعات پزشكي و روش‌هاي جديد مربوط به درمان. تا اينترنت و شبكه‌هاي تلويزيوني و ماهواره‌اي هست به سراغ مطبوعات نمي‌روم.

۲۲0000۰۰
   روزنامه مي‌خرم
   مرد -   ۷۶سال
   كارمند دفتر مجتمع مسكوني
   روزنامه ايران مي‌خرم. مسائل سياسي را از تلويزيون دنبال مي‌كنم و معمولا خبرهاي سياسي را از اين طريق دنبال مي‌كنم. اما براي خبرهاي اجتماعي كه اغلب تلويزيون هم آنها را نمايش نمي‌دهد روزنامه مي‌خرم. در مجتمع مي‌بينم كه برخي براي آگهي‌ها و نيازمندي‌ها روزنامه مي‌خرند و برخي هم روزنامه آرمان و همشهري مي‌خرند.

۸۸0000۲۱
   روزنامه نمي‌خريم ولي مي‌خوانيم
   زن-  ۴۰سال
   مسوول دفتر شركت دولتي
 روزنامه‌ها و مجله‌هايي از طريق وزارتخانه براي‌مان ارسال مي‌شود.

۲۲0000۶۳
  روزنامه نمي‌خرم
  زن - ۶۰ سال
  خانه‌دار
  اهل مطالعه نيستم كه روزنامه و مجله بخرم. خبرها را از تلويزيون دنبال مي‌كنم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون