• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4024 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن

خواهر رهبر كره شمالي براي اولين‌بار به كره جنوبي سفر كرد

اميد به پايان تنش

گروه جهان| كيم يو جونگ، خواهر رهبر كره شمالي روز جمعه به كره جنوبي سفركرد تا در افتتاحيه المپيك زمستاني پيونگ‌چانگ به نمايندگي از برادرش كيم جونگ اون حضور پيدا كند. كيم يو جونگ را مي‌توان نزديك‌ترين عضو خانوادگي به رهبر كره شمالي دانست كه در حال حاضر از جمله اعضاي بلندپايه و ارشد حزب كارگر كره شمالي محسوب مي‌شود. وي را مي‌توان اولين عضو سلسله كيم دانست كه از كره جنوبي بازديد كرده است. پدربزرگش كيم ايل سونگ نيز يك بار به مناطق نزديك به جنوب رفت كه آن را اكنون منطقه غير نظامي ميان دو كشور مي‌نامند.
برخي معتقدند كه سفر كيم يو جونگ اين پتانسيل را فراهم مي‌كند كه شرايط در روابط ميان دو كره را تا حدودي تغيير دهد. بن تريسي خبرنگار سي بي‌اس مي‌گويد نفوذ خانم كيم يو جونگ در حكومت كره شمالي بسيار مهم و كليدي است و حتي رسانه‌هاي كره جنوبي او را ايوانكا ترامپ در كره شمالي مي‌دانند.
كيم يو جونگ هنگامي كه در مراسم افتتاحيه بازي‌هاي المپيك زمستاني پيونگ‌چانگ حضور پيدا كرد در يك اتفاق بي‌سابقه با رييس‌جمهور كره جنوبي دست داد. اين در حالي است كه در فاصله اندك از كيم يو جونگ، مايك پنس معاون اول دونالد ترامپ قرار داشت كه برخي معتقدند احتمال ديدار پنس با مقام‌هاي كره شمالي نيز دور از ذهن نيست. اما حركت جدي در مسير ميان دو كره كه در چارچوب المپيك زمستاني در حال به وقوع پيوستن است مي‌تواند خط قرمزهاي تعيين شده از سوي دونالد ترامپ در ارتباط با كره شمالي را به چالش بكشد.
بسياري معتقد بودند كه شايد كيم يوجونگ با استقبال گرمي از سوي كره جنوبي مواجه نشود، اما رييس‌جمهور كره جنوبي در برخورد اول با خواهر رهبر كره شمالي بسيار گرم با وي روبه‌رو شد. گفته مي‌شود نمايندگاني كه براي حضور از كره شمالي به پيونگ‌چانگ آمده‌اند حدود 500 نفر هستند كه خواهر كيم جونگ اون نيز آنها را همراهي مي‌كند. برخي از مردم كره جنوبي كه از حضور كاروان كره شمالي در المپيك ناراحت بودند دست به تظاهرات زدند.
كيم جونگ اون از دوره‌اي كه رهبري كره شمالي را برعهده گرفته هيچگاه به خارج از كره شمالي سفر نكرده است. او پس از مرگ پدرش كيم جونگ ايل در سال 2011 حكومت در اين كشور را برعهده گرفت. او از ابتدا در راستاي توسعه زرادخانه هسته‌اي قدم برداشت تا نقش بازدارنده را در برابر امريكا داشته باشد. همين موضوع نه‌تنها باعث شد كه رقباي كره شمالي با اين كشور وارد چالش بيشتر شوند بلكه شركاي اين كشور يعني چين و روسيه نيز با پيونگ‌يانگ دچار تنش شدند.
گفتني است ورود نماينده‌هاي كره شمالي به خاك كره جنوبي به صورت مستقيم و زنده از تلويزيون اين كشور پخش شد تا آنها با قطار و ماشين به پيونگ‌چانگ منتقل شوند. طبق براوردها كيم يو جونگ كه حدود 30 سال سن دارد، قدرتش در كره شمالي به سرعت در حال افزايش است و اعتقاد براين است كه مسووليت شخصيت‌سازي برادرش در مجامع عمومي را برعهده دارد. از همين رو او همواره در سايه برادرش قرار داشته و چندان ديده نشده است. مي‌توان گفت كه المپيك پيونگ چانگ اولين حضور عمومي و رسمي خواهر رهبر كره شمالي در مجامع عمومي است كه خود شخصا در مركز توجه قرار دارد. هرچند كه او از نظر سلسله‌مراتب تنها عضو هياتي است كه رييس‌جمهور دولت كره شمالي كه 90 سال سن دارد را همراهي مي‌كند.
همانطور كه مراسم افتتاحيه برگزار شد رييس‌جمهور كره جنوبي، آقاي مون جائه اين در يك اقدام تاريخي هنگام حضور كيم يو جونگ از جاي خود بلند شد و علاوه بر دست دادن با يكديگر به صورت كوتاه صحبت كردند. هردو لبخند زدند اما مشخص نشد كه چه صحبتي ميان دو طرف ردو بدل شد. محل صندلي نمايندگان كره جنوبي به نحوي طراحي شده بود كه كاملا پشت سر رييس‌جمهور كره جنوبي و همسرش قرار مي‌گرفتند. كيم يونگ نام، رييس‌جمهور 90 ساله كره شمالي نيز در كنار كيم يو جونگ قرار گرفت.
تحليل‌ها حاكي از آن است كه كيم يو جونگ 30 ساله احتمالا قوي‌ترين زن در كره شمالي محسوب مي‌شود. او تنها چند سال جوان‌تر از برادرش است و مي‌توان گفت كه از محرمانه‌ترين اطلاعات در خاندان كيم مطلع است. نكته جالب توجهي كه رسانه‌ها به آن اشاره كردند اعتماد به نفس و آرامش كيم يو جونگ بود كه در جلسه كوتاه با وزير اتحاد كره جنوبي قابل مشاهده بود. در اين جلسه كيم يونگ نام رييس‌جمهوري كره شمالي حتي پيشنهاد قرار گرفتن در صندلي رييس تيم مذاكره‌كننده را به كيم يو جونگ داد كه او مودبانه آن را رد كرد. بسياري از گستردگي كاروان اعزامي از سوي كره شمالي شگفت‌زده شدند. چرا كه هياتي بزرگ از ورزشكاران، مقامات، هنرمندان و گروه‌هاي تشويق‌كننده به المپيك اعزام شده‌اند و دو كره با يك پرچم واحد در مراسم افتتاحيه رژه رفتند. اتفاقي كه كمتر كسي تا حدود دو ماه پيش تصور مي‌كرد چنين اتفاقي رخ دهد.
لازم به ذكر است كه دو كره از لحاظ فني كماكان در شرايط جنگي قرار دارند و اين وضعيت از زمان تقسيم يعني حدود 70 سال پيش كماكان برقرار است. كره‌شمالي يك بار حضور در المپيك تابستاني 1988 سئول را تحريم كرد و يك سال قبل از آن نيز يك هواپيماي تجاري كره‌جنوبي را منفجر كرد. حالا بايد ديد طي روزهاي آتي مذاكرات ميان مقام‌هاي دو كشور چگونه برگزار مي‌شود و آيا نتايج مذاكرات به اندازه اتفاقات روزهاي اخير خوشحال‌كننده است يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها