• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4026 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن

واكنش به يك خودكشي

« تعدادي از اشخاص متهم به وابستگي به شبكه‌هاي اطلاعاتي بيگانه اقدام به جمع‌آوري اطلاعاتي از برخي مراكز داخلي كرده و به بيگانگان منتقل كرده بودند. بررسي‌ها براي مشخص شدن هويت افراد بازداشت شده ادامه داشت تا اينكه مشخص شد اين افراد برخي از كارشناسان و مسوولان حوزه محيط زيست بوده‌اند. » اين صحبت‌هاي جعفري دولت‌آبادي درباره بازداشت تعدادي از فعالان محيط زيست به جرم جاسوسي بود. يكي از اين متهمان، كاووس سيد امامي نام داشت. متهمي كه ساعتي پس از صحبت‌هاي دادستان تهران، خبرآمد كه در زندان خودكشي كرده است. اين نخستين خودكشي نبود كه در زندان رخ داد و در اعتراض‌هاي دي ماه نيز يكي از بازداشت‌شدگان در زندان خودكشي كرده بود از همين رو انتقادات و سوالات بسياري نسبت به سازمان زندان‌ها مطرح شده است.

علاءالدين بروجردي درباره برگزاري جلسه در زندان اوين در رابطه با مرگ سيد امامي توضيحاتي ارايه كرد و گفت: كاووس سيدامامي متاسفانه به هر دليل شرايط زندان را نتوانسته تحمل كند، هرچند وي در سلول عادي نگهداري نشده است، در واقع كاووس سيدامامي با توجه به اينكه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداري شده است.

در فيلم مذكور هم نشان مي‌دهد كه كاووس سيدامامي پيراهن خود را درآورده و براي خودكشي آماده مي‌شود. خانواده وي نيز اين اتفاق را پذيرفتند لذا درخواست كالبدشكافي هم نكرده‌اند.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: خودكشي كاووس سيدامامي در زندان اوين در اين جلسه كه با حضور تعدادي از نمايندگان و نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي، برگزار شد نيز تاييد شد.

علي مطهري درباره خودكشي سيدامامي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: روز دوشنبه جلسه‌اي به درخواست اطلاعات سپاه با حضور تعدادي از نمايندگان از گرايش‌هاي مختلف سياسي مجلس برگزار شد و توضيحاتي درباره فوت سيد امامي به نمايندگان ارايه شد.

‌در اين جلسه همچنين فيلمي از داخل سلول آقاي سيد امامي نشان دادند. در اين فيلم لحظه خودكشي مشهود نيست اما حدود هفت، هشت دقيقه ايشان مشغول اقداماتي است كه نشان مي‌دهد احتمالا قصد خودكشي دارد. در اينجا كوتاهي اپراتور روشن است كه متوجه اين اتفاق نشده در حالي كه بايد زودتر متوجه مي‌شده و از اين اتفاق جلوگيري مي‌كرده است. به نظر مي‌رسد در اين زمينه كوتاهي شده و خودشان هم قبول دارند.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: توضيحاتي هم درباره فوت آقاي سيد امامي ارايه شد كه به نظرم كافي نيست و نياز است توضيحات بيشتري ارايه شود تا جوانب مختلف قضيه روشن شود.

محمدرضا تابش، رييس فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به پيگيري‌هاي اين فراكسيون در مورد بازداشت فعالان محيط زيست و همچنين خبر خودكشي دكترسيد امامي در زندان، از توضيحات كارشناسان اطلاعات سپاه در اين باره خبر داد. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: در ادامه پيگيري‌هاي فراكسيون محيط زيست امروز هم با خانواده‌هاي فعالان بازداشت شده محيط زيست و برخي كاركنان موسسه حيات وحش ميراث پارسيان بنا به درخواست آنها ديدار كرديم و نظرات كارشناسان اطلاعات سپاه را در اين باره استماع كرديم. موضوع اعلام خودكشي آقاي دكتر سيد امامي نيز در دست بررسي است و اين سوال مطرح است چرا مسوولان ذي‌ربط در زندان با وجود آنكه آنجا به دوربين مداربسته مجهز بوده متوجه اين حادثه نشده‌اند. رييس فراكسيون محيط زيست مجلس افزود: اين فراكسيون ظرف يكي دو روز آينده با تمامي مسوولان امر جلساتي را براي پيگيري اين موضوع برگزار خواهد كرد. فاطمه سعيدي، تنها نماينده زني كه همين چند روز پيش در هيات بازديد از زندان اوين حضور داشت نيز درباره اين اتفاق در توييتر خود نوشت: «فارغ از مساله چرايي بازداشت فعالان محيط زيست، مسوولان زندان اوين بايد در برابر جان زندانيان مسووليت‌پذير باشند. چطور در مدتي كوتاه دو زنداني در زندان اوين خودكشي مي‌كنند؟»

غلامحسين محسني اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضا نيز نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت نبود و در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايلنا درباره بازداشت تعدادي از فعالان محيط زيست و خودكشي سيدكاووس سيدامامي گفت: افرادي به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندي شده و از مراكز حساس به سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه از جمله رژيم صهيونيستي و امريكا در روزهاي گذشته دستگير شده و بعضي از آنها در بازداشت هستند. معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال كه علت درگذشت سيدكاووس سيدامامي چه بوده است؟ اظهار داشت: من هم شنيده‌ام ايشان خودكشي كرده‌اند اما هنوز از جزييات آن اطلاع ندارم. محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به خودكشي سيدكاووس سيدامامي و دو نفر ديگر در زمان اعتراضات، موجب ايجاد سوال براي مردم و ايجاد اين شبهه شده است كه چرا سازمان زندان‌ها مراقبتي نسبت به بازداشت‌شدگان ندارد. آيا قوه قضاييه برنامه‌اي براي رسيدگي به اين تقصير از سوي سازمان زندان‌ها دارد، تصريح كرد: مراقبت مي‌شود اما اين موضوع اخير نيز در حال بررسي است كه ببينيم چگونه اتفاق افتاده است.

كاووس سيدامامي پس از بازگشت از امريكا در بسياري از دانشگاه‌هاي ايران ازجمله دانشگاه امام‌صادق سابقه تدريس داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون